ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.07.2009, 12:34
تلاش‌های محرمانه برای تنفیذ آبرومندانه احمدی‌نژاد


گزارش های غیررسمی حکایت از آن دارند که در روزهای اخیر تلاش های گسترده ای برای برگزاری ظاهرا پرشکوه مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شده است. مراسم تنفیذ قرار است روز شنبه ۳ مراداد (۲۵ جولای) آغاز شود. همزمان با آن، قرار است ایرانیان مقیم خارج از کشور، در دهها شهر اروپا و آمریکا دست به تظاهرات سراسری اعتراضی بزنند.

مسئولان بیت رهبری و در راس آن ها مجتبی خامنه ای می کوشند از طریق تهدید و دلجوئی، مخالفان سرشناس احمدی نژاد را، به ویژه از طیف روحانیت، وادار به شرکت در مراسم تنفیذ کنند. در مراسم تنفیذ، حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد به تایید آیت الله خامنه ای می رسد.

یک منبع موثق که خواسته است نام و مقامش فاش نشود، می گوید: در روزهای اخیر، ارسال پیام هائی به برخی از آیات عظام، مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان فراکسیون خط امام و اقلیت مجلس و چهره های سرشناس مخالف احمدی نژاد آغاز شده است. در این پیام ها، از آنان خواسته می شود که برای نشان دادن وحدت بر سر حفظ نظام، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شرکت کنند. محتوای این پیام آن است که دشمن می کوشد از اختلاف درونی نظام بهره برداری کند و اصل نظام را به خطر بیاندازد.

به گفته این منبع، برخی از مخالفان عمده ریاست جمهوری احمدی نژاد تهدید شده اند که اگر در مراسم شرکت نکنند، مسئول صدماتی شناخته خواهند شد که به کل نظام وارد می شود.

ترس از هیاهوی مجلس

بیت رهبری به این نتیجه رسیده است که اگر مراسم تنفیذ در غیاب چهره های سرشناس برگزار شود، قهر جامعه با دولت احمدی نژاد مورد تایید قرار خواهد گرفت. از دید بیت رهبری، این امر می تواند به نمایندگان مخالف در مجلس شهامت بخشد که روند دادن رای اعتماد به دولت را با سر و صدای زیاد طولانی کنند و باعث بی اعتباری بیشتر دولت شوند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر است که نمایندگان فراکسیون اقلیت نیز، تهدید شوند. حدود یک چهارم نمایندگان مجلس به این فراکسیون تعلق دارند. با محاسبه اصولگرایان منتقد احمدی نژاد، تعداد نمایندگان معترض به حدود 130 نفر می رسند.

قول تصحیح اشتباهات احمدی نژاد

منبع خبر می گوید: لحن همه پیام ها، ضمن تهدید آمیز بودن، دلجویانه است و بیشتر روی مسئولیت دینی دریافت کنندگان برای حفظ نظام اسلامی تاکید دارد. در این پیام، ضمنا آمده است که به فرمان مقام معظم رهبری، احمدی نژاد متعهد شده است که در دوره دوم ریاست جمهوری اشتباهات دوره اول خود را جبران کند.

محمود احمدی نژاد، دو هفته پس از برگزاری انتخابات، در یک اقدام غیرمنتظره شورای پول و اعتبار را، که قبلا به زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری تبدیل کرده بود، به بانک مرکزی بازگرداند. گفته می شود که او تصمیم دارد پس از دریافت رای اعتماد مجلس، سازمان برنامه و بودجه را احیا کند. او احتمالا برای کاستن از خشم مردم، عفو عمومی دستگیرشدگان هفته های اخیر را نیز از آیت الله خامنه ای تقاضا خواهد کرد. اما ممکن است گروهی از زندانیان مالی و متهمان به قاچاق مواد مخدر، به جای زندانیان سیاسی مشمول عفو قرار گیرند. البته برای توهم پراکنی، گروهی از زندانیان سرشناس هفته های پس از انتخابات نیز، در میان آن ها خواهند بود. اما این گروه پس از آزادی به شدت تحت نظر قرار خواهند گرفت تا قادر به تماس با مردم و خبرگزاری ها نباشند.

ولایتی وزیر خارجه جدید؟


شایعه دیگری که هر روز بیشتر قوت می گیرد این است که به خواست رهبری قرار است علی اکبر ولایتی به وزارت امور خارجه منصوب شود. اظهارات اخیر ولایتی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به این شایعه بیشتر دامن زده است. ولایتی، در سال های پیش از ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر خارجه بود و پس از آن به عنوان مشاور امور خارجی در خدمت رهبری قرار گرفت. دکتر علی اکبر ولایتی، تا سال 1355 خورشیدی بی نام و نشان بود. او پس از آن که محمد رضا شاه پهلوی و همسرش در پاسخ جیمی کارتر به آمریکا سفر کردند و با تظاهرات عظیم دانشجویان عضو کنفدراسیون در واشنگتن مواجه شدند، از انجمن اسلامی دانشجویان عضو کنفدراسیون سر در آورد، همزمان با انقلاب به ایران بازگشت و برای نخستین بار در دوران وزارت دکتر زرگر به مقام معاونت وزارت بهداری منصوب شد. ولایتی دانش آموخته رشته پزشکی است، اما پس از ورود به سیاست حرفه پزشکی را برای همیشه کنار نهاد.

جواد طالعی