ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.07.2009, 14:38
شکایت از دولت ایران به دو نهاد سازمان ملل

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
۱۷ تير ۱۳۸۸
اطلاعيه

پس از سه هفته سکوت، دروغ‌زنی و جوّ سازی، مسئولان قضايی جمهوری اسلامی ناگزير از اعتراف به اين واقعيّت شدند که در پی حالت فوق العاده و جوّ پليسی- ضد امنيّتی که بر جامعه ايران تحميل کرده‌اند، به بازداشت بيش از ۲۵۰۰ تن دست يازيده‌اند.

ما در نخستين اظهار نظر درباره ابعاد بازداشت های گسترده در تاريخ ۵ تير ماه خطاب به رسانه های خبری گفتيم که «حداقل ۲۰۰۰ تن دستگير شده اند که از بين آنان صدها تن در زمره ناپديد شده‌گان هستند که در جريان تظاهرات مسالمت آميز توسطّ بسيجيان، پاسداران و نيروهای انتظامی دستگير شده اند و خانواده هايشان نمی دانند که آنان کشته يا مجروح شده اند و يا اينکه در زندان به سر می برند».

اکنون هم که مسئولان قضايی مدّعی هستند که ۲۰۰۰ تن آزاد شده اند و ۵۰۰ تن همچنان در زندان هستند، نه رقم واقعی زندانيان و نه هويت اکثريت آنان بر ما معلوم است و خانواده های آنان هم در بی خبری کامل و نگرانی مدام به سر می برند.

از اينرو امروز شکوائيه‌ای از سوی جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران و فدارسيون بين‌المللی جامعه های حقوق بشر به ضميمه صورتی حاوی ۱۷۲ تن از دستگير شده گان اخير خطاب به دو نهاد سازمان ملل متحد: گروه تحقيق درباره بازداشت‌های خودسرانه و گروه تحقيق درباره گمشدگان قهری، به دفتر اين دو گروه در مقر اروپايی سازمان ملل در ژنو تسليم گرديد.

از آنجا که نمايش های فضاحت بار تلويزيونی جمهوری اسلامی مؤيد اعمال شکنجه‌های بدنی و روانی بر روی زندانيان است، رونوشتی از اين شکوائيه برای گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره شکنجه هم ارسال شده است.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران ترديدی ندارد که رقم واقعی بازداشت شدگان در پی کودتای ۲۲ خرداد بيش از ارقام اعلام شده از سوی مسئولان انتظامی- اطلاعاتی- قضايی جمهوری اسلامی است. همچنانکه بنا به خبرهای موثّق رقم کشته شده گان هم به مراتب بيش از تعداد ۲۰ کشته‌ای است که مقامات انتظامی- اطلاعاتی اعلام کرده اند.
از آنجا که آئين رسيدگی در دو نهاد ياد شده سازمان ملل مستلزم دادن اطلاعات دقيق درباره هويّت زندانی يا گمشده، تاريخ و محّل دستگيری يا ناپديد شدن اوست، جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران از همه خانواده هايی که در پی نزديک به چهار هفته گذشته يکی از بستگانشان دستگير يا ناپديد شده است، تقاضا دارد که مشخصات کامل ويرا هر چه زودتر برای ما ارسال دارند تا صورت تکميلی بازداشت شده گان يا ناپديد شده گان حوادث اخير به دو نهاد سازمان ملل تسليم گردد.

نشانی جامعه حقوق بشر در ايران:

LDDHI
BP 2
75624 Paris cedex 13 France
e-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

عبدالکريم لاهيجی
رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر

LIGUE POUR LA DEFENSE DES DROITS DE L’HOMME EN IRAN (LDDHI)
Affiliée à la Fédération Internationale des Ligues des Droits de l’Homme (FIDH)