ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.07.2009, 17:21
اعتراض‌ها ادامه پيدا خواهد كرد

میرحسین موسوی پیش از ظهر امروز پانزدهم تیرماه در جمع دوستان خود با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: در انتخابات مردم به هم كمك و اطلاع‌رسانی كردند و ایده‌ی هر شهروند یك ستاد را به خوبی اجرا كردند و در حال حاضر ستادی نیست ولی همه برای كمك و اطلاع‌رسانی به یكدیگر وظایفی دارند كه باید آنها را به خوبی انجام دهند. توجه به چارچوب‌های قانونی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، وگرنه وضعیت ناخوشایندی در سطح جامعه خواهیم داشت و چه بسا مواجه شویم با این‌كه نیروهای ملی، مذهبی، قومی و قبیله‌ای در مقابل یكدیگر قرار گیرند.

به گزارش پارسینه، در سالروز ولادت امیرالمومنان حضرت علی جمعی از دوستان و آشنایان مهندس میرحسین موسوی برای تبریك عید با وی در منزل وی دیدار كردند،موسوی ضمن تبریك سالروز ولادت حضرت علی با جمع حاضر به گفت‌وگو پرداخت.

وی در این دیدار با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار كرد: در این انتخابات اتفاق بزرگ و عمیقی افتاد و كم شدن اعتراضات یا ساكت شدن آن، اصل قضیه را از بین نمی‌برد و من فكر می‌كنم كه این حركت معترضانه ادامه پیدا خواهد كرد. در این انتخابات، مشكلات نظام معلوم شد و خدا را شكر می‌كنم كه این مشكلات خیلی زود خود را نشان داد.

موسوی با اشاره به شعار هر شهروند یك ستاد و قطع راه‌های اطلاع‌رسانی درست در هفته‌های اخیر، گفت: در انتخابات مردم به هم كمك و اطلاع‌رسانی كردند و ایده‌ی هر شهروند یك ستاد را به خوبی اجرا كردند و در حال حاضر ستادی نیست ولی همه برای كمك و اطلاع‌رسانی به یكدیگر وظایفی دارند كه باید آنها را به خوبی انجام دهند.

رییس فرهنگستان هنر هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مشروعیت دولت اضافه كرد: مشروعیت دو نوع است؛ یك مشروعیت مشروعیتی است كه برآمده از شرع است و نوع دیگر آن مشروعیت سیاسی است. وقتی دولتی در چارچوب قانون شكل نمی‌گیرد در نظر مردم مشروعیت ندارد و این مساله دولت را ضعیف می‌كند و حتی به سمت خشونت علیه مردم سوق می‌دهد. در حال حاضر مشكل این دولت، مشروعیت سیاسی دولت است كه دولت را با مشكلات جدی در زمینه‌های داخلی و سیاست خارجی مواجه می‌كند.

وی ادامه داد: همه‌ی دولت‌ها تلاش می‌كنند كه مشروعیت بالاتری داشته باشند ولی در این دولت مشروعیت به دلیل عدم اعتماد مردم، زیر سوال است و این مساله دولت را در باطن ضعیف می‌كند؛ حتی اگر ظاهر خود را حفظ كند.

موسوی در ادامه درباره‌ی احتمال دیدار خود با خانواده‌های بازداشت شدگان روزهای اخیر، تاكید كرد كه در تلاش است با این خانواده‌ها دیدار داشته باشد و از آنها تشكر كند.

نامزد معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاكید بر اعتقاد خود نسبت به كار گروهی و تشكیلاتی خاطرنشان كرد: تصمیم و تلاش دارم كه با جمعی به صورت منظم و سامان یافته كار كنم و از اول هم عادت به كار فردی و تك‌نفره نداشتم.

وی هم‌چنین با تاكید بر لزوم رعایت قانون اظهار داشت: ما می‌گوییم دولت مشروعیت ندارد چون آرای مردم را ندارد. ما باید تلاش كنیم كه از طریق حركت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتوای حركت صورت گرفته نشان دهیم. در غیر این صورت مجبوریم در هر قدمی از خود یك دیگری بسازیم و این چیزی نیست كه به دنبالش هستیم.

موسوی تصریح كرد: اعتنا و توجه به چارچوب‌های قانونی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، وگرنه وضعیت ناخوشایندی در سطح جامعه خواهیم داشت و چه بسا مواجه شویم با این‌كه نیروهای ملی، مذهبی، قومی و قبیله‌ای در مقابل یكدیگر قرار گیرند. ما دائم اعتراض می‌كنیم به این‌كه نظمی كه شما از آن صحبت می‌كنید از محتوا خالی می‌شود و اعتماد مردم را از دست می‌دهید، در حالی كه اعتماد مردم قوی‌ترین مولفه‌ی اقتدار كشور است. بنابراین ما هم‌چنان اعتراض و فعالیت سیاسی می‌كنیم.

وی با بیان این‌كه اگر نظام نتواند راه‌هایی برای این رفتارها باز كند خود را در معرض ساختارشكنی قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر دولت نتواند علامت‌ها را ببیند و با جریانات كنار بیاید با ساختارهای نیرومند مردمی مواجه خواهد شد. در این صورت وضعیت كشور وضعیت سودمندی برای آینده نخواهد بود. حركت من در داخل چارچوب‌های قانونی است. برای مثال شورای نگهبان باید بی‌طرف باشد ولی این شورا با همین وضعیت جانبدارانه حكم می‌دهد و ما به این حكم اعتراض می‌كنیم.

در حاشیه‌ی این مراسم، تنی چند از زندانیان و خانواده‌های آنها كه در این دیدار حضور داشتند با مهندس موسوی به گفت‌وگو پرداختند.