ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2009, 9:16
زندگی مهسا امرآبادی و حجاریان در خطر جدی است



زندگی روزنامه نگار باردار؛ مهسا امرآبادی و سعید حجاریان در خطر جدی است

افزایش محدودیت های امنیتی بر رسانه ها ایجاب می کند که سازمان ملل متحد نقش نظارتی خود را ایفا کند

۱۵ تیرماه ۱۳۸۸- نگرانی‌ها در باره سلامتی و امنیت جانی بیش از هزاران نفر از مردمی که بازداشت شده‌اند از جمله بیش از ۲۰۰ نفر از شخصیت های شناخته شده که در حبس بی ارتباط با دنیای بیرون نگهداری می شوند، بطور جدی افزایش پیدا می کند. گزارش ها در باره استفاده وسیع از سلول های انفرادی و شکنجه بازداشتی ها همچنین لحظه به لحظه بیشتر می شود.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در حالیکه قوه قضائیه بخشنامه ای برای جرم تلقی کردن همکاری با شبکه های ماهواره ای و هسته های اینترنتی صادر کرده است، مقامات در ایران روزنامه نگاران را همچنان در حبس نگه داشته اند و بازداشت دیگران ادامه دارد. مسعود باستانی از جمله روزنامه نگارانی است که در روز ۱۴ تیر ماه در حالیکه برای بررسی وضعیت همسرش؛ مهسا امیرآبادی؛ روزنامه نگار بارداری که در ۲۴ خرداد ماه بازداشت شده بود، به قوه قضائیه رفته بود، بازداشت شد.

زندگی سعید حجاریان؛ سیاستمدار و روزنامه نگار اصلاح طلبی که در اثر سوء قصد دچار ناتوانی حرکتی است، نیز در معرض خطر است. بیش از ده روز است که خانواده حجاریان با او تماس نداشته اند و نمی توانند سلامتی وی را تائید کنند. احتمالا سلامتی سعید حجاریان در وضعیت بحرانی است و منجر به بستری شدن او در بیمارستان شده است. همسر حجاریان از زمان بازداشت او در 25 خرداد ماه فقط یک بار به مدت ده دقیقه با او دیدار داشته است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی می خواهد که هزاران نفری را که به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ماه معترض بودند، فورا و بدون هیچ قیدو شرطی آزاد کند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در باره وضعیت مهسا امرآبادی گفت:" با توجه به وضعیت غیر انسانی حاکم در بازداشتگاه ها و زندان های ایران، سلامتی و امنیت جانی مهسا و فرزند او در خطر جدی است." رودز تاکید کرد "هر چند هیچکس خبری در باره مهسا ندارد، اما حتی بدون درنظر گرفتن بازجویی ها واحتمال شکنجه، فقط نگهداشتن او در وضعیت بی ارتباط با دنیای خارج برای یک چنین دوره طولانی به اندازه کافی برای آسیب زدن به او و فرزندش استرس زا بوده است."

رودز در مورد وضعیت سعید حجاریان گفت که: "وضعیت جسمی حجاریان و سلامتی او قبل از بازداشت هم رو به بهبود نبود. و این بسیار بی رحمانه و غیر انسانی است که این افراد در بازداشت های بدون ارتباط با دنیای خارج نگهداری می شوند."

در حالیکه تلاش ها برای بستن منابع اطلاعاتی مستقل شدت می گیرد، روزنامه نگاران بیشتری نیز بازداشت می شوند. درهفتم تیرماه ۱۳۸۸، مرتضی تهرانی؛ روزنامه نگار اعتماد ملی بازداشت شد. در نهم تیرماه کامبیز نوروزی؛ دبیر حقوق انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شد و در ۱۴ تیرماه عیسی سحرخیز، روزنامه نگار واز اعضای موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران و مدیر کل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بازداشت شد. بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، بیش از 20 روزنامه نگار در اعتراضات پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه بازداشت و همچنان در زندان بسر می برند.

به گزارش خبرگزاری های رسمی ایران، آیت الله هاشمی شاهرودی؛ رئیس قوه قضائیه روز گذشته بخشنامه ای صادر کرد و خواستار محاکمه افرادی شد که با شبکه های ماهواره ای همکار ی می کنند و یا به عضویت در "هسته های سازمانی که از طریق سایت های اینترنتی ایجاد می شوند"، در می آیند. آیت الله شاهرودی در این بخشنامه همه مقامات قضایی در استانها را موظف کرد تا شعبه هایی را برای رسیدگی به پروند های مرتبط با ماهواره ها و سایت ها در نظر بگیرند. رئیس قوه قضائیه همچنین در این بخشنامه اعلام کرده است که تمامی کسانی که به "نحوی از انحاء" با شبکه های ماهواره ای همکاری می کنند و یا در "قالب هسته های سازمانی که از طریق سایت های اینترنتی ایجاد می شوند" عضو می شوند، بر اساس مواد 498، 499ف 500، 504 ، 508 و 510 قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد. به این ترتیب توزیع هرقلم اطلاعاتی یا خبری از طریق اینترنت یا شبکه های ماهواره ای جرم تلقی می شود.

ارون رودز در این زمینه گفت: " این اقداماتی که دولت ایران برای به خاموشی کشاندن روزنامه نگاران و قطع ارتباط آنها با جهان بیرون در پیش گرفته، نشان می دهد که چقدر اهمیت دارد که الآن سازمان ملل متحد هئیتی را برای بررسی وضعیت به ایران اعزام کند و بدین ترتیب دولت ایران را وادار کند که نسبت به الزامات قانونی حقوق بشر خود پایبند باشد."

http://persian.iranhumanrights.org