ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.07.2009, 19:32
عیسی سحرخیز بازداشت شده است

عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بازداشت شده است. زمان دقیق بازداشت او روشن نیست، اما گفته می‌شود که او صبح روز جمعه ۱۲ تیرماه بازداشت شده است.

سحرخیز فعالیت مطبوعاتی خود را با کار در خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد. در دوره‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد بود. پس از توقیف و تعطیلی روزنامه‌ها سحرخیز از وزارت ارشاد خارج شد و کار مطبوعاتی خود را با انتشار مجله "آفتاب" از سر گرفت.

چندی بعد ماهنامه‌ی آفتاب نیز توقیف و سحرخیز به عنوان مدیر مسئول آن دادگاهی شد. سحرخیز همچنین از بنیانگذاران "انجمن دفاع از آزادی مطبوعات" است.



آخرين مصابه عيسی سحرخيز
با مجله اشپيگل آلمان پيش از دستگير شدنش در تهران



اشپيگل: اکنون شما کجا هستيد؟

سحرخيز: من در حال فرار هستم. چهار نفر از ماموران امنيتی رژيم، زمانی که دخترم تنها در منزل بود، به خانه من ريختند و تهديد کرده بودند که اگر درب منزل را نگشايد، آن را خواهند شکست. آنها کامپيوتر و تمام يادداشت های مرا با خود بردند. از آن زمان تا کنون من دائم محل سکونتم را تغيير می دهم. تلفن همراهم را نيز روزانه حد اکثر يک ساعت روشن نگاه می دارم تا نتوانند مرا رديابی کنند. با اينهمه احتمال دارد، که هر لحظه دستگير شوم.

اشپيگل: چرا شما را تعقيب می کنند؟

سحرخيز: من در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بودم. از آن گذشته من هنوز پرونده به اصلاح بازی دارم، چون ناشر يک نشريه اصلاح طلب بودم و حکم محکوميت پنجسال زندان دارم، که بخشی از آن را در زندان گذرانده ام.

اشپيگل: در مورد همراهان خود در اپوزيسيون چه می دانيد؟

سحرخيز: تقريبا همگی انها دستگير شده اند، بيشترشان شبانه. مزدوران رژيم حتی با ليستی افرادی که می خواهند دستگير کنند به مراکز اشتغالی گوناگون مراجعه می کنند. حتی کافی است که شک کنند کسی در وزراتخانه ها و ادارات به مير حسين موسوی رای داده است. من با آنها (افراد مورد تعقيب) هيچ ارتباطی ندارم و نمی دانم واقعا چه به سرشان آمده است.

اشپيگل: آيا نگرانيد که رهبران اين جنبش، کروبی و موسوی هم دستگير شوند؟

سحرخيز: احتما آنها را در حصر خانگی نگه خواهند داشت. از هم اکنون نيز تحت کنترل کامل هستند، که به کجا می روند و با جه کسی حرف می زنند

اشپيگل: آيا اپوزيسيون آمادگی ادامه مبارزه را دارد؟

سحرخيز: ما از کوشش دست بر نخواهيم داشت. اگر روزها اعتراض های خيابانی رکود پيدا کنند، به اشکال جديد سازمانيابی دست خواهيم يافت. پس از تاييد نتيجه انتخابات توسط شورای نگهبان ديگر راه برگشتی وجود ندارد. رهبر مذهبی آيت الله خامنه ای جمهوری اسلامی نمی خواهد، او حکومت اسلامی می خواهد، بدون اعتنا به عناصر دموکراتيک در قانون اساسی موجود. سرنوشت او و احمدی نژاد به هم گره خورده اند. هر يک از آنها آن ديگری را به قهقرا خواهد کشاند.

اشپيگل: آيا سقوط خامنه ای را محتمل می دانيد؟

سحرخيز: در سی سال گذشته اولين باری است که ملت ما نتيجه (اعلام شده) انتخاباتی را با اعتراضی چنين واضح نمی پذيرد. و باز در سی سال گذشته اولين باری است که کشورهای خارجی نيز مشروعيت رژيم تهران را مورد ترديد قرار داده اند. از همه کشورهای جهان تا به امروز تنها ۱۱ دولت به برنده رسما اعلام شده انتخابات تبريک کفته اند. و اين بهايی است که رهبر مذهبی بايد بپردازد، همان کسی که نمی خواهد کسانی مانند موسوی و يا کروبی به قدرت برسند. چون خامنه ای نمی تواند اين دو را مانند عروسک های خيمه شب بازی به هر طرف خواست بچرخاند.

اشپيگل: در حال حاضر از غرب چه انتظاری داريد؟

سحرخيز: ايران کنوانسيون های مربوط به حقوق شهروندی، مصوب سازمان ملل متحد، را امضا کرده است. غرب می بايد برای عملی شدن اين حقوق پافشاری کند. کشورهای خارجی نه بايد اين رژيم را به رسميت بشناسند و نه سفرای آن را.

اشپيگل:آيا تهران به عنوان مرکز جنبش اعتراضی به آرامش باز خواهد گشت؟

سحر خيز: شايد در روز اين مسئله به زودی ممکن شود، ولی وقتی هوا تاريک شد اعتراض ها گسترده تر خواهند شد و فريادهای "مرده باد ديکتاتور" روی پشت بام ها در سمفونی شب به هم خواهند پيوست.