ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.06.2009, 20:12
تایید شورای نگهبان؛ پایان مرحله نخست کودتا

ایران امروز: شورای نگهبان نتایج انتخابات ۲۲ خرداد را به نفع کودتاچیان تایید کرد. رهبری کودتا روز ۲۳ خرداد - تنها چند ساعت پس از اعلام نتایج غیررسمی آرا از سوی وزارت کشور- آن را تایید برای رئیس دولت از پیش تعیین‌شده تبریک گفته بود. جریان بازشماری ده درصد صندوق‌ها بدون حضور نمایندگان نامزدهای معترض برگزار شد.

خبرگزاری «فارس» که سخنگوی اول ستاد کودتا بود، خبر پیروزی احمدی‌نژاد را روز جمعه ۲۲ خرداد، سه ساعت و نیم قبل از گشودن صندوق‌ها اعلام کرده بود.

کودتاچیان حتی در بازشماری ده درصد آرا نیز به خود زحمت رفتار به‌قاعده ندادند.

روز دوشنبه ۸ تیر نیز در حالی که خبرگزاری فارس در ساعت ۲۲:۲۳ اعلام کرده بود نتیجه بازشماری آرای گیلان صبح سه‌شنبه اعلام می‌شود، شورای نگهبان حدود ساعت ۲۱:۵۰ دوشنبه شب انتخابات را تایید کرد.


نماینده رضایی: اصلا بازشماری صورت نگرفت

علی احمدی عضو ستاد مرکزی انتخاباتی رضایی گفت: از اعضاء ستاد رضایی به صورت تلفنی و بعضاً نامه مکتوب، جهت بازشماری آراء دعوت کرده‌اند، حال آنکه بازشماری آراء به صورت فلّه‌ای مشکلی را حل نمی‌کند.

نماینده دوره هفتم مجلس ضمن بیان مطلب فوق به سایت تابناک اظهار داشت: در مورد ۱۰% صندوق‌های اخذ رأی در هفت استان با شورای نگهبان توافقاتی صورت گرفت و بیش از ۲۰۰ نفر نیز برای بازشماری بیش از ۹۰۰ صندوق اخذ رأی به ۸۰ حوزه اخذ رأی اعزام شدند، اما به سبب عدم همکاری، بازشماری صورت نگرفت و این ساز و کار پایان یافت؛ هرچند به صورت غیر رسمی و خارج از چارچوب توافق، در تعداد اندکی از صندوق‌های اخذ رأی بدون کنترل‌های لازم چنین اقدامی را انجام دادند.

علی احمدی افزود: سازوکار جدیدی برای بازشماری مورد توافق قرار نگرفته است؛ لذا این نوع بازشماری بدون چارچوب مشخص از نظر دکتر رضایی فاقد وجاهت لازم است و مشکلی را نیز حل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: مناسب است سخنگوی شورای نگهبان نیز به این اظهارات متناقض پایان دهد. از یک طرف می‌گویند آقای رضایی منصرف شده و از طرف دیگر بدون هماهنگی ایشان دعوت‌نامه جهت بازشماری برای ستادهای استانی ایشان نوشته می‌شود.


موسوی هیچ نماینده‌ای معرفی نکرد

کمیته صیانت از آرا ستادمیرحسین موسوی طی اطلاعیه ای اعلام کرد، هیچ نماینده از سوی مهندس میرحسین موسوی به هیات بازشماری آرا معرفی نشده است.

به گزارش قلم در این اطلاعیه آمده است: از سوی مهندس میرحسین موسوی هیچ نماینده ای برای حضور در هیات ویژه تشکیل شده از سوی شورای نگهبان به منظور بازشماری تعدادی از صندوق های آرا در تهران و شهرستانها معرفی نشده است.


تاییدیه‌ی شورای نگهبان صادر شد

متن نامه احمد جنتی خطاب به محصولی، وزیر كشور:

در مورد نتیجه كلی و نهایی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز جمعه مورخ ۲۲/۳/۱۳۸۸ ، بدینوسیله اعلام می ‌نماید پس از آگهی عمومی اعلام شكایات و اعتراضات نسبت به روند رای‌گیری و برگزاری انتخابات، طبق ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر مهلت قانونی دریافت شكایات، در دوره تمدید پنج روزه نیز نسبت به دریافت شكایات اقدام و متعاقب بررسی ها و رسیدگی های دقیق و همه جانبه ، از آنجا كه بخش عمده‌ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضا تخلفات مختصری كه وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیر قابل اعتناء است، سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شكایات و اعتراضات ، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را طبق ماده ۷۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید قرار داد.


حضور «سنگین» پلیس در تهران

به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش ها از تهران حاکیست که همزمان با تایید نتایج انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری توسط نهاد ناظر بر انتخابات، نیروهای امنیتی در روز دوشنبه حضور پررنگی در سطح شهر تهران داشته اند.

گزارش ها همچنین حاکی از درگیری هایی در مرکز تهران میان پلیس و تظاهرکنندگانی است که سعی داشتند یک زنجیره انسانی تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری رویتر شاهدان عینی در تهران می گویند پیش از اعلام این خبر توسط شورای نگهبان، حضور نیروهای امنیتی در برخی میدان ها پررنگ تر شد.

یک شاهد عینی گفت که افراد پلیس ضدشورش حضوری سنگین در بخشی از شمال ولیعصر داشته اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش مشابهی را منعکس کرده است.

طی یک روز گذشته برخی معترضان از برنامه خود برای تشکیل یک زنجیره انسانی در خیابان ولیعصر خبر می دادند.

شاهدان عینی به نیویورک تایمز گفتند که گروه هایی از تظاهرکنندگان بعد از ظهر دوشنبه در طول خیابان ولیعصر راهپیمایی می کردند که جمعیت پس از شنیدن خبر تایید نتایج انتخابات، با صدای بلند شروع به سردادن شعار کردند. بنابه این گزارش دوشنبه شب بسیاری از معترضان بار دیگر از بام خانه فریاد اعتراض آمیز "الله اکبر" سر دادند.

یک روز پیشتر نیز گزارش شد که "چند هزار" معترض در حوالی مسجد قبا در اطراف مراسم هفتم تیر تظاهرات کردند که با برخورد نیروهای امنیتی متفرق شدند.

دولت ایران در ارتباط با پوشش بحران پس از انتخابات، محدودیت های شدیدی بر فعالیت خبرنگاران بی بی سی و سایر رسانه های خارجی در این کشور اعمال کرده است که تایید گزارش ها را مشکل می کند.

ورود به فضایی تازه و ناشناخته

اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد به فاصله چند ساعت پس از رای گیری 22 خرداد، به بزرگ ترین راهپیمایی ها و اعتراضات در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی انجامید.

جرمی بوئن خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که این انتخابات جمهوری اسلامی را وارد فضای تازه و ناشناخته ای کرده است.

وی می افزاید که در این بحران انواع خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده که از جمله محکومیت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از سوی بسیاری از مردم است.

جرمی بوئن می گوید که ایران شاهد مشاجره علنی و تفرقه در طبقه حاکم است و در جریان تجمعات انبوه مردمی ائتلاف وسیعی از مخالفان شکل گرفته است.

به گفته وی این جنبش از یک رهبری موثر محروم بوده است به همین علت مقام ها توانستند از طریق سرکوب امنیتی و بازداشت صدها، و به گفته برخی هزاران نفر، ابتکار عمل را به دست گیرند.