ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.06.2009, 16:40
مجتبی، پسر دوم خامنه‌ای از عوامل اصلی کودتا

روزنامه بریتانیایی گاردین از قول دیپلماتها و تحلیلگران می‌گوید مجتبی خامنه‌ای، پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی، یكی از عوامل اصلی سركوب مردم معترض به نتیجه انتخابات است. به گزارش این روزنامه معتبر، مجتبی خامنه‌ای متحد اصلی محمود احمدی نژاد است كه در انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ایران توسط وزارت كشور دولت نهم به عنوان پیروز میدان معرفی شد، خبری كه گسترده‌ترین اعتراضات مردم ایران از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ را به دنبال داشته و پس از ۹ روز هنوز فروكش نكرده است.

مجتبی خامنه‌ای كلیددار و دروازه‌بانِ بیتِ رهبری و مرد پشت پرده‌ی تمام ماجراهای اخیر (و ۴ سال پیش) است. به گفته دیپلماتها این اوست كه دستور میدهد تا تظاهرات سركوب شود و نیروها به مردم بی‌سلاح حمله كنند. مجتبی خامنه‌ای احمدی نژاد را می‌چرخاند و باعث و بانی انتخاب او هم در چهار سال پیش همو بود (این موضوع را مهدی كروبی در آن زمان افشا كرده است). گاردین می‌گوید مجتبی خامنه‌ای در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ توانسته است نظر پدر خود را به محمود احمدی‌نژاد كه در آن زمان شهردار تهران بود جلب كند. آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۴ كه به دور دوم كشیده شد، در برابر اكبر هاشمی رفسنجانی به پیروزی رسید.

این روزنامه‌ی بریتانیایی و همچنین شبكه خبری سی‌ان‌ان می‌گویند كه برای راه یافتن به «بیتِ رهبری» و دیدار با خود رهبر جمهوری اسلامی باید اجازه‌ی مجتبی خامنه‌ای را داشت كه گفته می‌شود «بیشتر از پدرش، بنیادگرا و افراطی است».

گاردین از قول تحلیل‌گران ایرانی می‌نویسد علی خامنه‌ای که اکنون ۷۰ سال دارد در پی آن است که پسر دوم خود را به جای خود بنشاند. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، تعیین رهبر در ایران بر عهده مجلس خبرگان رهبری است كه ریاست آن اكنون در دست اكبر هاشمی رفسنجانی، به گفته گاردین «قدرتمندترین رقیب خامنه‌ای و احمدی‌نژاد» قرار دارد.

علی انصاری، تحلیل‌گر ایران در دانشگاه سنت‌اندروز انگلیس، به گاردین گفته است: اخیراً خیلی صحبت این بوده است كه تمام این مسائل به مجتبی و جانشین شدن او مربوط است. آقای انصاری می‌گوید «او احتمالاً در پی آن است كه این مقام را در درازمدت برای خود به دست آورد و حفظ كند.»

این روزها شعارهای دولتی اغلب پیرامون علی خامنه‌ای، شعار “علی، علی ما هست!” كه این علی را با حضرت علی پیوند بزنند. و می‌دانیم كه حضرت علی پسرش امام حسن را به جانشینی خود انتخاب كرد! رهبر جمهوری اسلامی یك روز پس از اجرای انتخابات در حالی به محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز میدان تبریك گفت كه شورای نگهبان هنوز صحت و سلامت انتخابات را تأیید نكرده بود. آقای علی خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری نیز محمود احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور «منتخب» خواند و در اشاره‌ای غیرمستقیم به اعتراضاتِ میرحسین موسوی و مهدی كروبی به نتیجه انتخابات، بر ضرورت داشتن فرهنگ شكست تأكید كرد.

مجتبی خامنه‌ای؛ مرد یك میلیارد و ششصد میلیون دلاری

مقاله گاردین اینجا ختم می‌شود. اما مسائل دیگری هم در میان است كه نام مجتبی را بیشتر سر زبانها انداخته است. او را مرد یك میلیارد و ششصد میلیون دلاری می‌نامند. چون چند هفته پیش دولت انگلیس ناگهان اعلام كرد كه سپرده‌ی یك حساب بانكی به مبلغ ۹۷۶,۱۱۰,۰۰ پوند انگلیس را مسدود كرده است. این اقدام ظاهراً به درخواست اتحادیه‌ی اروپا انجام گرفت اما در نهان گفته می‌شود گویا چون این مبلغ به شخص مجتبی خامنه‌ای تعلق داشت و حساب صد امام و صندوق بیت امام و دیگر مبالغ دریافتی بیت به این حساب واریز می‌شده و اغلب خریدهای وسائل سركوب، از جمله یونیفرم‌های فضائی– هالیوودی پلیس و باتون و سلاح های دیگر و موتورسیكلت لباس شخصی‌ها و بسیجی‌ها و غیره، همه از این حساب برداشت می‌شده، دولت انگلیس برای همین این حساب را مسدود كرده است. گفته می‌شود خشم شدید و بی‌سابقه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای هم از انگلیس در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ برای همین بوده است.

مجتبی خامنه‌ای داماد غلامعلی حداد عادل است. پس از این وصلت میان دو خانواده، حداد عادل مرتبت عالی در نظام اسلامی یافت. نخست با تقلب و دستکاری شورای نگهبان در آرای مردم وارد مجلس ششم شد و سپس در مجلس هفتم به ریاست رسید.


تشكیل شورای رهبری میان خبرگان مورد بحث است

این خبر درحالی انتشار می‌یابد كه گفته می‌شود یكی از انگیزههای كودتای انتخاباتی اخیر، تشدیدِ بیماری سرطان ریه رهبر است و فرزند او "مجتبی" سعی داشته با این كودتا قدرت را در بیت پدرش نگهدارد و سپس خود آن را قبضه كند و نگذارد رئیس جمهوری مستقل از بیت رهبری سكان را به دست بگیرد. تمام تجربه‌ی بیت آیت‌الله خمینی و سرنوشت احمد خمینی در شكل‌گیری كودتای انتخاباتی اخیر نقش داشته است. یعنی تعیین جانشین رهبر، پیش از فوت رهبر! حدس زده می‌شود، بخشی از نامه‌ی میرحسین موسوی كه در آن اشاره می‌كند «بحث نه بر سر ریاست جمهوری و انتخابات اخیر، بلكه بر سر نهادینه شدن یك روش حكومتی است» می‌تواند اشاره به همین مسئله باشد. یعنی تبدیل جمهوری به پادشاهی یا حكومت اسلامی كه نوعی پادشاهی مذهبی است.

از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر تشكیل شورای رهبری برای جلوگیری از چنین كودتایی منتشر شده است. اكنون این گمانه مطرح شده است كه آیت اله خامنه‌ای با كشتارهای گسترده‌ی اخیر و موضع‌گیری یكجانبه‌ی انتخاباتی‌اش، شرایط رهبری را از دست داده و می‌بایست عزل شود.