ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.06.2009, 13:36
پاسخ اوباما به رئیس دولت کودتا

دویچه وله: کنفرانس مطبوعاتی رهبران آمریکا و آلمان که در کاخ سفید برگزار شد تحت شعاع رخدادهای ایران بود. رهبران دو کشور رفتار خشونت‌آمیز دولت ایران با معترضان را محکوم و بر اتخاذ سیاستی مشترک در قبال برنامه اتمی ایران تاکید کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روز جمعه (۲۶ ژوئن) با بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار داشت. گفت‌وگو میان رهبران دو کشور در پشت درهای بسته صورت گرفت. به دلیل نامساعد بودن هوا، کنفرانس مطبوعاتی در باغ گل‌سرخ لغو شد و با کمی تاخیر در یکی از سالن‌های کاخ سفید برگزار شد.

رهبران آلمان و آمریکا درباره اغلب مسایل مهم بین‌المللی اتفاق نظر داشتند و در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند، که برای حل مشکلات جهانی به همکاری نزدیک خود ادامه خواهند داد.

در کانون گفت‌وگوهای رهبران دو کشور، مسایلی نظیر برنامه اتمی و رخدادهای اخیر ایران، شرایط اقلیمی، بحران مالی، نزاع خاورمیانه، کاهش جنگ‌افزارهای اتمی و سرانجام سرنوشت زندانیان گوانتانامو قرار داشت.

ایران خارج از هنجارهای بین‌المللی رفتار می‌کند

رهبران آلمان و آمریکا رفتار خشونت‌آمیز دولت ایران با مردم معترض را محکوم کردند. اوباما یادآور شد، که آلمان و آمریکا در این زمینه «موضعی مشترک» دارند.

روزنامه‌نگاری از اوباما پرسید، آیا رئیس‌جمهور آمریکا با توجه به شرایط کنونی هنوز معتقد است، که تفاوتی میان موسوی و احمدی‌‌نژاد نیست؟ اوباما در پاسخ گفت، که با توجه به ساختار حکومتی و نقش رهبر نظام چنین نظری داده بود، اما با توجه به شجاعتی که مردم ایران برای احقاق حقوق خود نشان می‌دهند، باید به نقش موسوی برای گشایش فضای سیاسی توجه کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا، درباره این ادعای احمدی‌نژاد که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند و بایدعذرخواهی کند، گفت، اظهارات احمدی‌نژاد را در این زمینه جدی نمی‌گیرد. اوباما افزود، به جای درخواست عذرخواهی بهتر است احمدی‌نژاد به فکر خانواده‌های افرادی باشد، که در روزهای اخیر در ایران کشته، مجروح و یا دستگیر شده‌اند. به گفته اوباما، آقای احمدی‌نژاد باید متوجه تعهدات خود در قبال مردم ایران باشد.

آنگلا مرکل نیز بر حقوق دموکراتیک مردم ایران و بطور مشخص بر حق تجمع و تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرد. صدراعظم آلمان خواستار بررسی نتایج انتخابات بحث‌انگیز در ایران شد. آنگلا مرکل با اشاره به تجربه شخصی خود در آلمان شرقی سابق گفت: «ما شاهد وقایع دلهره‌آوری در ایران بودیم، مهم است که جهان متوجه نقض حقوق بشر در ایران باشد.»

صدراعظم آلمان در توضیحات خود افزود، ما مراقب سرنوشت معترضان نیز هستیم و اتفاقات را دنبال می‌کنیم.

خط مشی مشترک در قبال برنامه اتمی ایران

رهبران هر دو کشور به ضرورت سیاستی مشترک در قبال برنامه اتمی ایران تاکید کرده و همکاری و هماهنگی میان کشورهای غربی با چین و روسیه را مهم دانستند. به گفته اوباما، مذاکرات مستقیم با ایران در گرو تحولات کنونی است. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد، برخورد دولت ایران با مردم خود خارج از هنجارهای پذیرفته‌شده‌ی بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود، اگر ایران در پی کسب احترام جامعه جهانی است، باید نخست به خواست مردم خود احترام بگذارد و به سخنان آنان گوش دهد.

به گفته اوباما، زمان برای برنامه اتمی ایران به سرعت در حال سپری شدن است، و در حال حاضر نمی‌توان بدرستی گفت، که رخداد‌های اخیر چه تاثیری بر مذاکرات آتی خواهند داشت.

نکات توافق و اختلاف

صدراعظم آلمان به سفر آتی اوباما به روسیه اشاره کرد، و از مذاکرات روسیه و آمریکا در زمینه کاهش جنگ‌افزارهای اتمی و موشک‌های بالیستکی استقبال کرد. رهبران هر دو کشور به توسعه همکارها با روسیه پیرامون حل مشکلات بین‌المللی تاکید کردند.

آمریکا و آلمان برغم توافق بر سر برچیدن زندان گوانتانامو، درباره سرنوشت زندانیان آن به نتیجه مشخص نرسیدند.

آنگلا مرکل درباره پذیرش زندانیان در آلمان گفت: « ما هنوز در آغاز یک روند هستیم.» وی با اشاره به ابهامات حقوقی در این‌باره گفت: «آلمان از بار مسئولیت شانه خالی نخواهد کرد.»

اوباما اعتراف کرد، که اروپا در مسایل اقلیمی از آمریکا پیشی گرفته است و از تلاش‌های صدر‌اعظم آلمان تقدیر کرد. اوباما افزود، دولت وی مواجه با مقاومت‌هایی در آمریکا است‌، که آنها را با صد‌راعظم آلمان درمیان نهاده است.


رهبران هر دو کشورنظارت بر بازار مالی، حتا پس از رفع بحران کنونی، را ضروری دانسته و بر کارکرد باقاعده و منظم بخش مالی تاکید کردند.