ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.06.2009, 4:34
نگرانی از شکنجه روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده

عفو بین الملل عمومی
شماره نمایه عفو بین الملل: MDE13/062/2009
24 ژوئن 2009 (3 تیر 1388)
فراخوان 09/171


دستگیری خود سرانه/نگرانی از شکنجه

ایرانمهسا امرآبادی، روزنامه نگار
عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار
کیوان صمیمی بهبهانی، سردبیر
مجتبی پورمحسن، سردبیر
سعید لیلاز، روزنامه نگار
روح الله شهسوار، روزنامه نگار
محمد قوچانی، روزنامه نگار
ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار
بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار
مصطفی قوانلو قاجار، روزنامه نگار
فریبرز سروش، روزنامه نگار
یاسون آتانازیادیس – فاُدن، روزنامه نگار و تبعه یونان
مازیار بهاری، روزنامه نگار با تابعیت دوگانه ایرانی ـ کانادایی

حداقل ۱۳ روزنامه نگار در میان ده‌ها نفری هستند که پس از انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری در ۱۲ ژوئن در خانه ها یا محل کارشان دستگیر شده‌اند. محل نگه داری اکثر آنها نامعلوم است، گرچه آنهایی که در تهران بازداشت شده اند، احتمالا در زندان اوین به سر می برند. در باره خطر شکنجه آنها یا اذیت و آزارهای دیگر نگرانی وجود دارد.

مهسا امرآبادی، روزنامه نگار اعتماد ملی (که موسس آن مهدی کروبی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است)، عبدالرضا تاجیک، سردبیر هفته نامه فرهیختگان و کیوان صمیمی بهبهانی، سردبیر مجله توقیف شده نامه، همگی در روز ۱۴ ژوئن دستگیر شدند.

مجتبی پورمحسن، سردبیر روزنامه گیلان امروز، در شهر شمالی رشت، در تاریخ ۱۵ ژوئن دستگیر شد. فریبرز سروش، روزنامه نگار آزاد که با رادیو فردا مستقر در پراگ مصاحبه هایی کرده است، گویا در روز ۱۶ ژوئن دستگیر شد. سعید لیلاز، روزنامه نگاری که برای سرمایه می نویسد، در روز ۱۷ ژوئن دستگیر شد و در همان روز روح الله شهسوار گویا در مشهد، دومین شهر بزرگ ایران، دستگیر شد.

سردبیر اعتماد ملی، محمد قوچانی، در روز ۱۸ ژوئن در خانه اش دستگیر شد. به دنبال او، ژیلا بنی یعقوب، عضو کمپین یک میلیون امضا و سردبیر تارنمای کانون زنانی ایرانی که برای روزنامه های متعدد اصلاح طلب نوشته است، دستگیر شد. شوهرش، روزنامه نگار آزاد، بهمن احمدی امویی، نیز دستگیر شد. مصطفی قوانلو قاجار، روزنامه نگار ماهنامه سپیده دانایی و رادیو گفتگو، گویا در روز ۲۲ ژوئن دستگیر شد.

روزنامه نگارانی که برای رسانه های خارجی گزارش می دهند نیز دستگیر شده اند: مازیار بهاری، تبعه دوگانه ایرانی ـ کانادایی، که از ایران برای نیوزویک گزارش می داد، در روز ۲۱ ژوئن دستگیر شد. در روز ۲۳ ژوئن، مقامات اعلام کردند که یک تبعه یونان که برای واشنگتن پست گزارش می دهد، گویا یاسون آتیازیادیس فاُدن، در حالی که هفته گذشته، احتمالا در ۱۹ ژوئن، قصد خروج از ایران را داشت، دستگیر شده است. عفو بین الملل بر این باور است که تمام این روزنامه نگاران زندانیان عقیدتی هستند که صرفا به خاطر به کارگیری مسالمت آمیز حق آزادی بیان خود، از جمله جستجو، دریافت و پخش اطلاعات و نظریات، چه شفاهی، چه کتبی یا چاپی، بازداشت شده اند.

اطلاعات پس زمینه‌ای

از زمان اعلام برنده شدن رئیس جمهور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در روز ۱۳ ژوئن، که مورد مخالفت صدهاهزار نفر از ایرانیان قرار گرفته است، مقامات ایران محدودیت های شدیدی بر آزادی بیان برقرار کرده اند. دسترسی به اینترنت مسدود یا دچار وقفه زیادی شده است. نشریات ایرانی از انتشار اطلاعات در باره ناآرامی ها منع شده‌اند. روزنامه‌نگاران خبری خارجی از رفتن به خیابان ها منع شده اند و برخی از خبرنگاران خارجی از ایران اخراج شده‌اند.

بنا به گزارش ها، ده ها نفر در سراسر ایران دستگیر شده‌اند، از جمله شخصیت های برجسته سیاسی نزدیک به میر حسین موسوی، مهدی کروبی و رئیس جمهور سابق خاتمی که از مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی حمایت کرد، و نیز تعدادی از مدافعان حقوق بشر. روزنامه نگاران دیگری نیز که در عین حال عضو احزاب سیاسی هستند یا به نفع نامزدهای انتخاباتی تبلیغ کرده اند، دستگیر شده اند. در روز ۲۴ ژوئن، ۷۰ استاد دانشگاه که در همان روز با میرحسین موسوی دیدار کرده بودند، پس از خروج از دفتر او دستگیر شدند. همه آنها به جز چهار نفر بعدا آزاد شدند. دکتر قربان بهزادیان، رئیس مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی، یکی از آنهایی است که هنوز در بازداشت به سر می برند. صدها نفر دیگر در طی تظاهرات علیه نتیجه انتخابات، که با استفاده مفرط از زور به وسیله نیروهای امنیتی روبرو شده، دستگیر شده اند. بسیاری کتک خورده اند و، بنا به اعلام مقامات، حداقل ۲۱ نفر کشته شده اند، گرچه تعداد واقعی احتمالا بیشتر است.


اقدامات پیشنهادی: لطفا هر چه سریعتر نامه هایی به فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی یا به زبان خودتان بفرستید و:
- از مقامات بخواهید تا تمام روزنامه نگاران نامبرده در بالا و نیز تمام کسانی را که صرفا به خاطر به کارگیری مسالمت آمیز حق آزادی بیان دستگیر شده، فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، زیرا آنها زندانیان عقیدتی هستند؛
- از مقامات بخواهید محل تمام این بازداشتیان را اعلام کنند و فورا به آنها اجازه دسترسی به اعضای خانواده، وکیل به انتخاب خود و مراقبت های ضروری پزشکی بدهند و آنها را از تمام اشکال شکنجه یا اذیت و آزار محفوظ نگه دارند؛
ـ از مقامات بخواهید که به محدودیت غیرقانونی بر آزادی تشکل، تجمع و بیان پایان دهند.

نامه‌ها را به مقامات زیر بفرستید:

رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله سید علی خامنه ای
دفتر مقام رهبری
خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
از طریق تارنمای: (انگلیسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter
(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter
عنوان: جناب آیت الله

رئیس قوه قضاییه
آیت الله محمود هاشمی شاهرودی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address) (در قسمت موضوع بنویسید: خدمت آیت الله شاهرودی)
عنوان: جناب آقای

رونوشت برای:
رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران
رجبعلی مزروعی
شماره 87، خیابان هفتم، خیابان کبکانیان
بلوار کشاورز، تهران، جمهوری اسلامی ایران
فکس: 39 35 896 21 98+
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
عنوان: آقای مزروعی گرامی
و نمایندگان دیپلماتیک ایران در کشور خودتان.
لطفا درخواست ها را فورا ارسال کنید. در صورتی که بخواهید پس از 6 آگوست 2009 نامه بفرستید، از دبیرخانه عفو بین الملل یا دفتر عفو بین الملل بخش خودتان سوال کنید.


*****


عفو بین الملل
عمومی
شماره نمایه عفو بین الملل: MDE13/063/2009
26 ژوئن 2009 (5 تیر 1388)
فراخوان 09/172 دستگیری خود سرانه/نگرانی از شکنجه
ایران

اسماعیل علوی
محمد رضا جنیدی
بهرام محمدی فر
شخصی که تنها به نام کریم الدینی ذکر شده است
شخصی که تنها به نام حسین قره ذکر شده است
شخصی که تنها به عنوان تقی پور ذکر شده است
شخصی که تنها به نام دارابی ذکر شده است
و حداقل ۱۳ تن از دیگر کارکنان روزنامه کلمه سبز

به گفته علیرضا بهشتی، سردبیر کلمه سبز، در مصاحبه‌ای با بخش فارسی دویچه وله، رادیو آلمان، حداقل ۲۵ تن از کارکنان روزنامه، از جمله اشخاص نامبرده دربالا، در روز ۲۲ ژوئن در دفتر روزنامه در میدان هفت تیر در پایتخت، تهران، دستگیر شده اند. کلمه سبز را نامزد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد، اما روزنامه از تاریخ ۱۴ ژوئن به بعد منتشر نشده است. در حدود پنج تن از زنان در میان کارکنان، کمی پس از دستگیری آزاد شدند. محل نگه داری آنهایی که هنوز در بازداشت به سر می برند در حال حاضر نامعلوم است و در باره خطر شکنجه آنها یا اذیت و آزارهای دیگر نگرانی وجود دارد. عفو بین الملل بر این باور است که تمامی کارکنان کلمه سبز زندانیان عقیدتی هستند که صرفا به خاطر به کارگیری بیان مسالمت آمیز نظریات خود، از جمله در باره نتیجه انتخابات، بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس در روز ۲۳ ژوئن، پلیس درروز ۲۲ ژوئن به ساختمانی در میدان هفت تیر حمله و 8 نفر را دستگیر کرد، گرچه این خبرگزاری از کلمه سبز نام نبرد. این خبرگزاری گزارش داد که «فعالیت هایی» به نفع یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آن محل انجام شده بود، از جمله «ساماندهی تجمعات غیرقانونی، تشویق به آشوب [و] اقدام علیه امنیت کشور.» بنا به همان گزارش اسنادی از «روابط با رسانه های دشمن و دخالت بیگانگان در این مرکز کشف شد.»

اطلاعات پس زمینه ای

از زمان اعلام برنده شدن رئیس جمهور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در روز 13 ژوئن، که مورد مخالفت صدهاهزار نفر از ایرانیان قرار گرفته است، مقامات ایران محدودیت های شدیدی بر آزادی بیان برقرار کرده اند. دسترسی به اینترنت مسدود یا دچار وقفه زیادی شده است. نشریات ایرانی از انتشار اطلاعات در باره ناآرامی ها منع شده اند. روزنامه نگاران خبری خارجی از رفتن به خیابان ها منع شده اند و برخی از خبرنگاران خارجی از ایران اخراج شده اند.

بنا به گزارش ها، ده ها نفر در سراسر ایران دستگیر شده اند، از جمله شخصیت های برجسته سیاسی نزدیک به میر حسین موسوی، مهدی کروبی و رئیس جمهور سابق خاتمی که از مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی حمایت کرد، و نیز تعدادی از مدافعان حقوق بشر. روزنامه نگاران دیگری نیز که در عین حال عضو احزاب سیاسی هستند یا به نفع نامزدهای انتخاباتی تبلیغ کرده اند، دستگیر شده اند. در روز 24 ژوئن، 70 استاد دانشگاه که در همان روز با میرحسین موسوی دیدار کرده بودند، پس از خروج از دفتر او دستگیر شدند. همه آنها به جز چهار نفر بعدا آزاد شدند. دکتر قربان بهزادیان، رئیس مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی، یکی از آنهایی است که هنوز در بازداشت به سر می برند. صدها نفر دیگر در طی تظاهرات علیه نتیجه انتخابات، که با استفاده مفرط از زور به وسیله نیروهای امنیتی روبرو شده، دستگیر شده اند. بسیاری کتک خورده اند و، بنا به اعلام مقامات، حداقل 21 نفر کشته شده اند، گرچه تعداد واقعی احتمالا بیشتر است.

اقدامات پیشنهادی: لطفا هر چه سریعتر نامه هایی به فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی یا به زبان خودتان بفرستید و:
- از مقامات بخواهید تا هویت تمام کارکنان کلمه سبز را که بازداشت شده اند و دلایل دستگیری و اتهام های آنها را اعلام کند؛
- از مقامات بخواهید محل تمام این بازداشتیان را به اطلاع خانواده های بازداشتیان برساند و فورا به آنها اجازه دسترسی به اعضای خانواده، وکیل به انتخاب خود و مراقبت های ضروری پزشکی بدهند و محافظت آنها از تمام اشکال شکنجه یا اذیت و آزار را تضمین کنند؛
ـ از مقامات بخواهید که فورا تمام کارکنان کلمه سبز را آزاد کنند، زیرا آنها صرفا به خاطر بیان مسالمت آمیز نظریات سیاسی و دیگر خود، از جمله در باره نتیجه انتخابات، در بازداشت به سر می برند.

نامه‌ها را به مقامات زیر بفرستید:

رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله سید علی خامنه ای
دفتر مقام رهبری
خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
از طریق تارنمای: (انگلیسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter
(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter

عنوان: جناب آقای آیت الله
رئیس قوه قضاییه
آیت الله محمود هاشمی شاهرودی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address) (در قسمت موضوع بنویسید: خدمت آیت الله شاهرودی)
عنوان: جناب آقای

رونوشت برای:
رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران
رجبعلی مزروعی
شماره 87، خیابان هفتم، خیابان کبکانیان
بلوار کشاورز، تهران، جمهوری اسلامی ایران
فکس: 39 35 896 21 98+
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
عنوان: آقای مزروعی گرامی
و نمایندگان دیپلماتیک ایران در کشور خودتان.

لطفا درخواست ها را فورا ارسال کنید. در صورتی که بخواهید پس از 6 آگوست 2009 نامه بفرستید، از دبیرخانه عفو بین الملل یا دفتر عفو بین الملل بخش خودتان سوال کنید.