ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2009, 15:57
انتخابات را باطل اعلام كنید

سحام نیوز: مهدی كروبی با نگارش نامه ای سر گشاده به شورای نگهبان خواستار ابطال انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و برگزاری مجدد آن شد . كروبی در این نامه كه عصر روز جمعه منتشر شده است نوشت :‌

بسمالله الرحمن الرحیم

اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی
سلام علیكم

شما فقها و حقوقدانان گرامی در جایگاهی قرار گرفته‌اید كه برآمده از مجاهدت ملت شریف ایران و ابتكار رهبر فقید انقلاب و اجتهاد علما و روشنفكران منتخب مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی است. نمایندگان ملت در این مجلس به شرحی كه در مشروح مذاكرات آن آمده است - و برخی از ایشان در قید حیات و از مراجع تقلید هستند – از این حیث نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان واگذار كردند كه نگران تكرار تجربه دخالت دربار و ساواك در انتخابات در رژیم گذشته بودند و گمان می‌كردند با امكان تكرار تجربه دیكتاتوری در نهاد ریاست‌جمهوری باید نظارت بر انتخابات را به جمعی از فقها و حقوقدانان مستقل و بی‌طرف واگذار شود تا به نام دموكراسی، دیكتاتوری به‌وجود نیاید.

در سی سال گذشته هرگز اهمیت این نكته كلیدی در تدوین و تفسیر قانون اساسی تا این حد مورد توجه قرار نگرفته بود كه امروز مورد توجه قرار گرفته است چراكه اكنون زمان انتخاب شورای نگهبان است. متاسفانه به هر دلیل انتخاباتی برگزار شده است كه در اثر كم دقتی‌ها و سوءاستفاده ها و باوجود فیلترهای متعدد، اكثریت قاطعی از ملت ایران نسبت به نتیجه اعلام شده برای انتخابات معترض هستند و برای بطلان این انتخابات دهها دلیل دارند كه برخی از این ادله از حد سند و مدرك (كه توسط نامزدهای سه‌گانه به شورای نگهبان ارائه شده) گذشته و به حد شیاع رسیده است.

سوءاستفاده برگزاركنندگان انتخابات از موقعیت خود در دولت، دخل و تصرف در رای صندوقها و وعده و وعیدهای غیرقانونی و شبه‌قانونی، اتهام‌پراكنی و پرده‌دری تنها پرده‌هایی از این اتهامات هستند كه تفصیل آنها در شكایت اینجانب به شورای نگهبان آمده است. اگر شورای نگهبان به سیاق گذشته خود عمل كند كه به بهانه یك شام و میهمانی و یا دادن چند قلم جنس از سوی یك نامزد راهیابی به مجلس در یك حوزه انتخابیه كوچك یا دخالت یك فرماندار، انتخابات را باطل اعلام می‌كرد اكنون با این وعده‌های بزرگ و سوءاستفاده‌های بزرگتر و توزیع پول از سوی مقامات بزرگتر اگر شورای نگهبان كاری كمتر از ابطال كند در حقیقت مرتكب اشتباه بزرگی شده است.

قصد من تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان نیست. من به قانون عمل می‌كنم و باوجود برخی باورها درباره عدم بی‌طرفی نهادهای داوری‌كننده انتخابات هنوز امیدوارم شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل كند و این انتخابات را باطل اعلام كند.

اعضای محترم شورای نگهبان
این نه خواست یك فرد كه خواست یك ملت است. كسانی كه در روزهای گذشته در اجتماعات میلیونی در خیابانهای تهران و برخی شهرستانها حضور یافتند و با كمال نجابت و صداقت با سكوت فریاد خود را به گوش شما می‌رسانند نه خس و خاشاك كه همان امت همیشه در صحنه هستند. چگونه است كه تا روز قبل از انتخابات به این جمعیت افتخار می‌شد و از اجتماع ملت به شور انتخاباتی یاد می‌شد و اكنون یا به الفاظ زشت از آنان یاد می‌شود یا به عوامل بیگانه نسبت داده می‌شوند؟ حتما به یاد دارید كه محمدرضا پهلوی هم قیام مردم تبریز را در آستانه انقلاب اسلامی به توطئه بیگانگان نسبت می‌داد و میگفت اینان از خارج وارد ایران شده‌اند.

حتما به خاطر دارید كه محمدرضا پهلوی مخالفانش یعنی ما و شما را ارتجاع سرخ و سیاه می‌نامید و BBC را عامل انقلاب اسلامی ایران می‌خواند. من به عنوان فردی كه از سال ۱۳۴۱ به عنوان یكی از یاران امام خمینی برای جمهوریت و اسلامیت و آزادی در راه انقلاب اسلامی زندان رفته‌ام و شكنجه شده‌ام هشدار می‌دهم كه توهین به ملت آتش خشم آنان را شعله‌ور می‌كند. آنان كه این روزها در خیابانهای تهران تجمع می‌كنند اتفاقا عصاره ملتند و هیچ نیازی به نیروی خارجی ندارند و از اموال عمومی مانند اتوبوسهای دولتی و تبلیغات تلویزیونی هم برای تجمع بی بهره‌اند و هیچ حزب و گروهی هم توان گردآوری این همه جمعیت را ندارد. این مردم نه خواستار تغییر نظام هستند و نه اجازه هر نوع آشوبی را می‌دهند.

من خود در میان جمعیت شاهد بودم چگونه نظم خودجوش این ملت اجازه سر دادن هیچ شعاری را نمی‌داد و با خشونت طلبان مرزبندی داشت. اینان تنها یك خواسته دارند و آن ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ و برگزاری یك انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امكانات دولتی است. این انتخابات زیر نظر همین نهادهای فعلی برگزار خواهد شد و در آن هیچ چیزی جز یك رئیس‌جمهور تعیین نخواهد شد و معنای آن نیز هیچ چیزی جز تمكین نظام به رای ملت نخواهد بود.

اعضای محترم شورای نگهبان
شما مهمترین ظرفیت قانونی در اصلاح این وضع هستید كه می‌توانید با كمترین هزینه، خواست ملت را برآورده سازید. مبادا با ناامیدی ملت از شورای نگهبان آن نگرانی تاریخی امام خمینی محقق شود كه فرموده بود: مبادا روزی ملت علیه شورای نگهبان به خیابانها بریزند.

اعضای محترم شورای نگهبان
متاسفانه تخلفات این دولت در برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در این روز نه‌تنها تمام نشد بلكه پس از آن با وجود جو التهاب و اعتراض در جامعه بر روی آتش خشم ملت نفت ریختند. مردم را خس و خاشاك خواندند، با چماق و قمه به اجتماعات مسالمت‌آمیز و آرام آنان حمله كردند، با مهندسی آشوب‌ها آنها را به نام ملت نوشتند، به كوی دانشگاه حمله كردند، به شكل لباس شخصی‌ها وارد خانه‌های مردم شدند، اعتراض ملت به دولت را اعتراض به نظام خواندند و در پناه سانسور رسانه‌ها و محدودیت سایت‌ها و قطع موبایل‌ها و پیامك‌ها و ایجاد جو رعب و وحشت به بازداشت گسترده نخبگان و روشنفكران پرداختند تا جایی كه فردی كه نیازمند مراقبت‌های مستمر پزشكی است و جانش در خطر است را بازداشت كردند یا پیرمرد هفتاد وچند ساله‌ای را از بیمارستان به زندان بردند یا فرزند شهدا و جانبازان را بازداشت كردند و در میدان آزادی هم افرادی را كشتند و هم با گرفتن زیر تابوت این شهدا از آن برای خاموشی ملت استفاده كردند و این همه در حق ملتی است كه در تجمعات هفته گذشته خود با تكبیر و صلوات و سكوت اعتراض خود را اعلام كردهاند. اگر شما بخواهید به عدالت رفتار كنید همین رفتارهای هفته گذشته دولت خود در ابطال انتخابات مهمترین سند است. دولتی كه برپایه انتخابات مشروع به قدرت برسد به این جو رعب و وحشت چه نیازی دارد؟

اعضای محترم شورای نگهبان
با رای عادلانه درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذیرید و بقای نظام را تضمین كنید كه این به عدالت نزدیكتر است.

مهدی كروبی
۲۹ خرداد ۸۸