ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2009, 15:17
سخنرانی خامنه‌ای به خشونت پلیس مشروعیت می‌دهد

ایران: سخنرانی خامنه‌ای به خشونت پلیس مشروعیت می‌دهد

عفو بین الملل امروز اعلام کرد: سخنرانی امروز صبح مقام رهبری آیت الله خامنه‌ای نشان می‌دهد که در صورت تداوم اعتراض‌های مردم، مقامات آماده‌اند دست به سرکوب خشونت بار بزنند و این می‌تواند به تلفات گسترده منجر شود.

حسیبا حاجی صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی، گفت: «ما به شدت از اظهارات آیت الله خامنه‌ای نگران هستیم، چون به نظر می‌رسد این اظهارات چراغ سبزی به نیروهای امنیتی است تا با تظاهرکنندگانی که از حق خود برای تظاهرات و بیان نظریاتشان استفاده می‌کنند، با خشونت برخورد کنند. نگرانی ما از این است که اگر تعداد زیادی از مردم برای اعتراض در یکی دو روز آینده به خیابانها بیایند، ممکن است با دستگیری‌های خودسرانه و استفاده مفرط از زور روبرو شوند؛ هم چنان که در روزهای اخیر همین اتفاق افتاده است، به ویژه این که برای تظاهرات در تهران در روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) اجازه داده نشده است.»

آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی خطاب به ملت در نماز جمعه تهران که از تلویزیون پخش شد، خواستار پایان دادن به اعتراض‌های خیابانی بر ضد نتیجه انتخابات شد. او به جای این که به نیروهای امنیتی، از جمله نیروی داوطلب بسیج، هشدار بدهد که با خویشتن داری و طبق قانون عمل کنند، گفت که اگر مردم به حضور در خیابان‌ها ادامه بدهند، عواقب آن به عهده خودشان خواهد بود.

حسیبا حاجی صحراوی گفت: «این که رهبر یک کشور مسئولیت امنیت را به جای نیروهای امنیتی به عهده تظاهرکنندگان مسالمت جو بگذارد، نادیده گرفتن فاحش و عمدی وظیفه و مجوزی برای خشونت و تعدی است.

تجمع مسالمت آمیز در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که دولت ایران عضو آن است، به صراحت مجاز شمرده شده است. مسئولان اجرای قانون باید تنها در صورتی از زور استفاده کنند که کاملا ضروری باشد و فقط به میزانی که برای اجرای وظیفه شان لازم است. آنها نباید از سلاح گرم استفاده کنند مگر در صورتی که کاملا اجتناب ناپذیر و به منظور محافظت از زندگی انسان‌ها باشد. مجریان قانون باید خویشتن­داری نشان دهند، خسارت یا جراحات را به حداقل برسانند و به زندگی انسان‌ها احترام بگذارند و از آن محافظت نمایند.

سند عمومی

****************************

برای اطلاعات بیشتر با دفتر مطبوعاتی عفو بین الملل در لندن، انگلستان، تماس بگیرید:

تلفن: 6655 7413 20 44+
.(JavaScript must be enabled to view this email address) email: