ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.06.2009, 5:24
شدت بازداشت‌ها از افزایش سرکوب خبر می‌دهد

پاکسازی افرادی که گرایش اصلاحات دارند به جریان افتاده است.

۲۷ خرداد ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گزارش داد که سعید حجاریان؛ مشاور رئیس جمهور سابق؛ آقای خاتمی و یکی از رهبران نظریه پرداز اصلاحات سیاسی، محمد علی ابطحی؛ معاون پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور سابق آقای خاتمی و مشاور ارشد نامزد ریاست جمهوری آقای مهدی کروبی، بهزاد نبوی؛ از نمایندگان سابق مجلس و وزیر سابق صنایع و معادن، و عبدالفتاح سلطانی؛ یکی ازوکلای پیشگام مدافع حقوق بشر و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به همراه دهها شخصیت برجسته دیگردر روز ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شدند.

افراد بازداشت شده دربرگیرنده شخصیت های سیاسی، روشنفکران، رهبران جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر، وروزنامه نگان و همچنین تعداد بسیارزیادی از شهروندانی هستند که بعد از انتخابات روز جمعه گذشته 22 خرداد ماه در تظاهرات خیابانی ببازداشت شده اند اما اسامی آنها مشخص نیست.

به گفته ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران "نیروهای اطلاعاتی و امنیتی از فرصت اعتراضات عمومی استفاده می کنند تا یک پاک سازی وسیع از افرادی که گرایش های اصلاح طلبانه دارند، به جریان بیندازند. در چنین وضعیتی، شرایط نگهداری این افراد قطعا به گونه ای خواهد بود که زندگی آنها را تهدید خواهد کرد." ارون تاکید کرد که "مقامات مسئول امنیت جانی وسلامت این افراد هستند و باید پاسخگو باشند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران درمورد وضعیت سلامتی و امنیت جانی سعید حجاریان که قبلا در سال ۲۰۰۰ میلادی، توسط تندروها مورد سوء قصد قرار گرفته بود، ابراز نگرانی جدی کرد. سعید حجاریان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و آسیب جدی به مغزو نخاع ایشان وارد شده بود. مقامات تاکنون در باره محل نگهداری و و ضعیت سعید حجاریان هیچ اطلاعاتی نداده اند. سعید حجاریان تحت مراقبت های مستمر پزشکی تعدادی از پزشکان است، از جمله دکتر تقی کیمیا اسدی؛ متخصص مغزو اعصاب ساکن واشنکتن دی سی که غالبا به ایران سفر می کند.

دکتر کیمیا اسدی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که :" سعید حجاریان بسختی حرکت می کند و راه می رود، و در درد و عذاب بسیار زیاد است. سعید حجاریان به داروهایی نیاز دارد که می توان به مایزولین، ایندرال و تریلپتال اشاره کرد که من برای ایشان نسخه کرده بودم و تعداد دیگری از دارو هایی د که سایر پزشکان ایشان در ایران برای او نسخه کرده‌اند. سعید حجاریان به مراقبت های مستمر پرستاری و فیزیوتراپی نیاز دارد. بازداشت برای سلامتی ایشان بی اندازه مضر است و زندگی او را به خطر می اندازد. بخصوص اگر که داروهای ایشان بطور ناگهانی قطع بشود ایشان را با یک وضعیت خطر جدی مواجه می کند. سعید حجاریان در منزل خود بطور مداوم تحت نظارت مراقبت های پزشکی همسرش که یک پزشک است قرار دارد."

به گفته خانم شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، آقای عبدالفتاح سلطانی؛ از وکلای پیشگام حقوق بشر در دفتر کار خود توسط نیروهای امنیتی که خودشان را موکلان ایشان معرفی کرده بودند، بازداشت شد. آقای سلطانی یکی از اعضای کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه است. دو عضو دیگر این کمیته، علیرضا تاجیک و کیوان صمیمی نیز دو روز پیش بازداشت شده بود. شیوا نظر آهاری؛ فعال حقوق بشر و مهسا امرآبادی، روزنامه نگار نیز در میان بازداشت شدگان دو روز اخیر هستند

همچنین سخنگوی دولت آقای خاتمی؛ عبدالله رمضان زاده که پیشتر از آن هم استاندار کردستان بود، و مصطفی تاج زاده؛ یک شخصیت سیاسی که مسئول انتخابات در وزارت کشور در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بود، بازداشت شده اند. تعدادی از اعضای ستاد مهدی کروبی نیز بازداشت شده اند که از جمله باقر اسکویی در تهران و امیر مردانی در تبریزهستند.

از دیگر شخصیت های مهم سیاسی که بازداشت شده اند باید به محسن امین زاده، محمد عطریانفر و محمد توسلی اشاره کرد. سه فعال سیاسی؛ تقی رحمانی، رضا علیجانی و هدی صابری در روز 24 خرداد ماه بازداشت شدند.

تعدادی از اعضای نهضت آزادی؛ یکی از قدیمی ترین احزاب سیاسی در ایران، بازداشت شده اند. این بازداشت شدگان عبارتند از: احمد افجه ای، عماد بهاور، مجتبی خندان، سعید زراعت کار، روح الله شفیعی، علی مهرداد، و محمد رضا احمدی نیا. همچنین اعضای جبهه مشارکت نیز بازداشت شده اند که برخی از اسامی آنها به این شرح است: علی پور خیری، شاهین نوربخش، علی تقی پور، محمد شکوهی، اشکان مجللی، میثم ورق چهر، مهدیه مینایی، و فرهاد نصرالله پور.

چنین بنظر می رسد که یک بازداشت نظام مند اعضای سازمان های مختلفی که بنیانی مدنی دارند، در جریان است. برای نمونه تعدادی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ادوار که در میان دانشجویان نفوذ بسیاری دارند، بازداشت شده اند. احمد زیدآبادی، دبیر کل ادوار، هادی کحال و حامد ایرانشاهی افرادی هستند که تاکنون بازداشت شده اند

گزارش های رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر از شهر تبریز از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از شخصیت های برجسته مدنی این شهر خبر می دهد. تعدادی از افراد بازداشت شده عبارتند از: دکتر جلیل شربیانلو، دکتر غفار فرزادی، مجید جابری، رحیم جابری، رحیم یاوری، عباس پورازهری،خانم دکتر لعیا فرزادی، خانم شبتی، خانم شاملو، دکتر غفارزاده، دکتر سلطانی آزاد، دکتر پناهی، دکتر سیف لو، دکتر دادی زاده، مهدی یاربهرامی، منصور غفاری، حجت الله امیری، امیر حسین جهانی، روح الله رحمانی پور، یعقوب زاده، و مهدی خدادادی.

گزارش های رسیده از سراسر کشور گویای آن است که تعداد بسیاری از فعالان ناپدید شده اند از جمله پیام حیدر قزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رجبی، و عطا رشیدی در استان قزوین.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه کسانی است که خودسرانه بازداشت شده اند. این کمپین از کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می خواهد که موارد بازداشت های خودسرانه را مورد بررسی قرار داده و خواستار تضمین سلامت و امنیت آنها شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران به سایت فارسی کمپین در این پیوند مراجعه کنید:

http://persian.iranhumanrights.org