ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.06.2009, 16:02
راهپیمایی صدها هزار نفر در تهران

عليرغم خبرهای متناقضی که از صبح روز دوشنبه در باره تظاهرات مردم منتشر می شد و با وجود اعلام امروز دادستانی کشور مبنی بر غيرقانونی بودن هرگونه تجمعی، طبق آخرين گزارش های رسيده، اين تظاهرات در حد فاصل ميدان امام حسين و ميدان آزادی با حضور صدها هزار نفر و با همراهی موسوی، کروبی، خاتمی، رهنورد و کرباسچی برگزار شد.

مردم به شکل گسترده گروه گروه به آن پیوستند. بر اساس تازه ترين گزارش ها برخی از شاهدان عينی، از شرکت يک ميليون نفر در اين تظاهرات سخن گفته‌اند.

آسوشيتدپرس اولين تصاوير اين تظاهرات را منتشر کرد که در آن انبوه بی شمار مردم ديده می شود. در اين راهپيمايی موسوی بر روی اتومبيلی به سخنرانی پرداخت. وی آمادگی خود برای شرکت در يک انتخابات جديد را اعلام کرد. اين نخستين سخنرانی موسوی در ميان جمعيت پس از انتخابات است.

همچنين محمد خاتمی نيز در سخنرانی خود در تظاهرات از "ابطال انتخابات" حرف زده است. ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی علی‌رغم عدم صدور مجوز برای راهپيمايی مدنی و قانونی امروز، اعلام کرده بودند که به منظور احترام به حاميان خود و فراخواندن آنان به آرامش و صحبت با آنان قطعا در ميان آن‌ها حضور خواهند يافت.

از سوی ديگر آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در ديدار ديروز خود با ميرحسين موسوی بر پيگيری مسائل از طريق مراجع قانونی تأکيد کرد. اين در حالی است که چند روز پيش آيت الله خامنه ای حاضر نشده بود ديدار با نامزدهای اصلاح طلب انتخابات را بپذيرد.

در پی ملاقات موسوی با رهبر جمهوری اسلامی، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان نيز طی اطلاعيه ای "آمادگی شورای نگهبان برای رسيدگی به کليه شکايات و اعتراضات مطرح شده" را اعلام کرد.

***

از میدان آزادی خبر می رسد که بسیجی ها به مردم حمله کرده اند و صدای تیر اندازی شنیده می شود

***

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز از کشته‌شدن یکنفر و زخمی شدن تعدادی از مردم در اثر تیراندازی نیروهای مسلح خبر دادند.

***

در پی حملات شب گذشته به کوی دانشگاه تهران و کشته شدن پنج تن از دانشجویان این دانشگاه، دکتر جبه‌دار مارالانی رئیس دانشکده برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی این دانشگاه از سمت خود استعفا داد. جبه‌دار مارالانی که چهره ماندگار گرایش الکترونیک دانشکده برق است و پدر مهندسی برق ایران لقب گرفته‌است، عصر امروز از سمت خود کناره‌گیری کرد.

وی از سال ۸۱ رئیس دانشکده برق بوده است.دانشجویان خواهان استعفای فرهاد رهبر رئیس انتصابی دانشگاه تهران هستند و بی کفایتی او را در دفاع از کیان دانشگاه و جان دانشجویان محکوم می کنند. این در حالی است که ۱۱۹ تن دیگر از اساتید دانشگاه تهران نیز در پی حوادث شب گذشته که به هتک حرمت دانشگاه منجر شد، از سمت استادی خود کناره‌گیری کردند.

اسامی کشته‌شدگان شب گذشته حملات انصار حزب‌الله به کوی دانشگاه به شرح زیر است: خانم‌ها مبینا احترامی و فاطمه براتی و آقایان کسری شرفی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی. گفته می شود یکی از کشته شدگان رتبه ۲۰ کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۸ در رشته برق بوده است.

***

آخرین خبرهای رسیده از پارک ملت مشهد حاکی از تجمع بیش از ده هزار نفره مردم می باشد ، همچنین در این مکان تا چشم کار می کند ، نیروهای لباس شخصی و موتورسواران نیروی ویژه حضور دارند و تا کنون چندین بار به ضرب و شتم مردم پرداخته اند ، تا کنون شعاری از سوی مردم داده نشده ولی نیروهای لباس شخصی و نیروی ویژه به مردم حمله می کنند ، برای عدم حمله به مردم به یاری آنها بشتابید .


****

گزارشی از تجمعات اعتراضی شهروندان كرمانشاهی

كردانه: عصر امروز هم‌زمان با ديگر نقاط كشور گروه‌هايی از شهروندان كرمانشاهی در اعتراض به تقلب گسترده در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و اعلام محمود احمدی نژاد به عنوان پيروز اين دوره از انتخابات در نقاطی از شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.
اين تجمعات كه به صورت پراكنده و خودجوش در سه منطقه‌‌ی بلوار نوبهار، ميدان جوانشير و خيابان دبيراعظم در فواصل طولانی از هم و در نقاط مختلف شهر برگزار شد با حمله‌‌ی نيروهای ضدشورش و افراد لباس شخصی مجهز به باتوم، كابل و اسپری فلفل به خشونت كشيده شد و تعدادی از افراد شركت كننده مورد ضرب و شتم شديد و هتاكی قرار گرفتند.

همچنين افراد لباس شخصی در حمله به تجمع كنندگان كه بيش‌تر آنان را دختران و زنان بعضاً مسن تشكيل می‌دادند از الفاظ بسيار ركيك استفاده نموده و با جدا كردن پسران از جمع و هدايت‌شان به سمت كوچه‌های خلوت آنان را مورد حمله‌ی فيزيكی و توهين لفظی قرار می‌دادند.

در غيبت معنادار مسئولين و اعضای ستاد‌های آقايان موسوی و كروبی كه با وجود اطلاع از برگزاری تجمع حاضر به شركت در آن نشده بودند تعدادی از فعالين مدنی كرمانشاه كه در صف نخست تجمع كنندگان در بلوار نوبهار حضور داشتند و به صورت كاملاً مسالمت آميز و حتی بدون دادن هر گونه شعاری مردم را به پيوستن به صفوف معترضان و راهپيمايی آرام دعوت می‌كردند با ضربات متعدد باتوم افراد لباس شخصی در حالی كه نيروهای ‌پليس انتظامی ‌نيز نظاره گر اين صحنه‌های خشونت آميز بودند مجروع گشتند.

احتمال می‌رود طبق روال معمول شب‌های گذشته با تاريك شدن هوا برپايی تجمعات اعتراضی در مناطق مختلف كرمانشاه به صورت پراكنده از سوی جوانان ادامه يابد و شب هنگام نيز فريادهای الله اكبر چون شب گذشته فضای شهر را در بر گيرد.

لازم به ذكر است شب گذشته نيز دانشجويان معترض در محوطه‌ی خوابگاه شهيد اشرفی و باغ ابريشم دانشگاه رازی كرمانشاه اقدام به برگزاری تجمع‌ نموده و با دادن شعارهايی چون "مرگ بر ديكتاتور، چه شاه باشه، چه دكتر" نسبت به اعلام نتيجه‌ی انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری اعتراض نمودند. تجمع دانشجويان در محوطه‌ی خوابگاه‌ها در حالی صورت گرفت كه نيروهای گارد ويژه و ضدشورش در مقابل درب‌های ورودی خوابگاه به قصد ايجاب رعب و وحشت در بين دانشجويان صف آرايی كرده بودند.

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸


****

هم اکنون در شهر رشت مردم از منظریه به طرف خیابان لاکانی در حد وسیعی در حرکت هستند. ماموران با گاز اشک آور و باطون برقی به آنها حمله ور شده اند. موتورسواران ضد شورش سعی در پراکندن جمعیت دارند ولی موفق نشده اند. .تعداد جمعیت مدام رو به افزایش است /پایان خبر



حمله انصار و نیروی انتظامی به دانشجویان دانشگاه فردوسی


در پی بروز تقلابات گسترده در شمارش آرای انتخابات ریاست جهویواعراضات گسترده در سراسر کشور ، دانشجویان دانشگاه فروسی مشهد همگام با عموم مردم این شهر دست به تحصن و تجمعا گسترده زدند. به گزارش منابع دانشجویی شهر مشهد:

گارد ویژه نیروی انتظامی و انصار حزب الله در بعدازظهر دوشنبه 25 خرداد ماه به طرز وحشیانه ای به دانشجویان دانشگاه فردوسی كه در سومین روز متوالی در مقابل درب اصلی دانشگاه دست به تجمع زده بودند، حمله كردند و آن ها را مورد ضب وشتم قرار دادند.

دانشجویان در این تجمع با شعار های" مرگ بر دیكتاتور" ، "احمدی حیا كن، مملكتو رها كن" ، "دانشجو بیدار است ، از احمدی بیزار است" ، "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" ، "موسوی، كروبی رای مرا پس بگیر" و... اعتراض شدید خود را به تقلب وسیع و آشكار در انتخابات دهم ریاست جمهوری اعلام داشتند و خواستار ابطال نتایج دروغین گردیدند.

***

بیش از ۱۵۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از صبح روز دوشنبه با جمع شدن در مقابل ساختمان سازمان مركزی دانشگاه، و با توجه به ناآرامی های اخیر در سراسر كشور و نیز شهر مشهد، خواستار به تعویق افتادن امتحانات تا اطلاع ثانوی شدند.

هم چنین امروز دانشجویان دانشگاه فردوسی با پاره كردن برگه های امتحانی خود، امتحانات روز دوشبه را لغو كردند.

دانشجویان معترض با گذشت ۱۲ ساعت از حضور خود در مقابل سازمان مركزی كماكان در آن مكان حضور دارند.

***

بیش از ۲۰۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بعد از ظهر روز یكشنبه و در دومین روز متوالی در اعتراض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری در مقابل درب شمالی این دانشگاه تجمع كردند.

این تجمع عظیم و پر شور در حالی برگزار شد كه نیروهای گارد ویژه حكومتی پشت درهای دانشگاه مستقر بودند ، و مسئولان دانشگاه نیز لحظه به لحظه دانشجویان را تهدید به باز شدن درب دانشگاه و درگیری با نیروهای امنیتی می نمودند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی در ساعت ۶ بعدازظهریكشنبه با حركت از مقابل خوابگاه های این دانشگاه و با شعارهای "مرگ بر دیكتاتور"، "موسوی-كروبی رای مرا پس بگیر"، "دانشجو بیدار است از احمدی بیزار است"، "احمدی دروغگو، پس هاله ی نورت كو؟!" و خواندن سرود "یار دبستانی" خود را به مقابل درب اصلی دانشگاه رساندند.

هم چنین در این تجمع بیانیه ای در محكومیت حاكمیت و تقلب گسترده و آشكار در انتخابات قرائت گردید وطی آن دانشجویان خواستار ابطال نتایج دروغین و برگزاری مجدد انتخابات شدند.

این گردهمایی عظیم در حالی در نیمه هایی از شب به پایان رسید كه متاسفانه "رضا لطفی" یكی از دانشجویان حاضر در تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

***

تصاویر مربوط به راهپیمایی تاریخی روز دوشنبه ۲۵ خرداد تهران