ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.06.2009, 14:35
واکنش اروپا به نا‌آرامی‌های ایران

ایران امروز: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از مقامات ایران خواست در مورد وضعیت انتخابات در ایران و اعتراض‌های مردمی توضیح دهد. صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۲۵ خرداد در برلین گفت که "دولت آلمان نسبت به وضعیت حاکم بر ایران بسیار نگران است". خانم مرکل "موج دستگیری‌های" پس از اعلام پیروزی احمدی‌نژاد، و نیز موانعی که بر سر راه گزارشگران خارجی در ایران ایجاد شده است را محکوم کرد. صدراعظم آلمان گفت که به دلیل اتهام‌ها در مورد تقلب انتخاباتی، باید یک "بازبینی شفاف" صورت گیرد.

آنگلا مرکل اشاره کرد که سفیر ایران در برلین، علیرضا شیخ عطار روز دوشنبه به وزارت خارجه‌ی آلمان فراخوانده شده است.

پیش از آن، توماس اشتگ، معاون سخنگوی دولت آلمان، "یورش‌های نامتناسب" نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان را محکوم کرده بود. وی دولت ایران را فراخواند، محدودیت‌ها علیه خبرنگاران خارجی را لغو کند. وی گفت که "اینها حقوق اساسی دمکراتیک و خدشه‌ناپذیر هستند". فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز یورش‌ها خشن به تظاهرکنندگان را غیرقابل پذیرش خواند.

کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید دارد که تقلب انتخاباتی باید مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش "اشپیگل آنلاین"، کمیسر مسائل خارجی اتحادیه اروپا، خانم بنیتا فررو والدنر گفت: "امیدوارم که مقامات ایران به تمامی شکایت‌‌‌ها رسیدگی کند و من احترام خود را نسبت به تمام ایرانی‌هایی اعلام می‌دارم که صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند و دست به راهپیمایی‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌زنند.

خاویر سولانا، دیپلمات ارشد اتحادیه‌ اروپا نیز در زمینه ناآرامی‌ها در ایران گفت: "ما امیدواریم که در پایان اراده مردم ایران محترم شمرده شود."