ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.06.2009, 14:33
عقب‌نشینی موقت خامنه‌ای در کودتای ۲۲ خرداد

ایران امروز: به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، سیدعلی خامنه‌ای دستور بررسی اتهام تقلب انتخاباتی را داده است. ولی فقیه جمهوری اسلامی پس از آنکه حملات خونین علیه مردم و دانشجویان را کارگر ندید، و با مقاومت میرحسین موسوی روبرو شده است، از قرار معلوم چاره‌ای جز بررسی اتهام تقلب را ندیده است.

در دیداری که در شامگاه یکشنبه میان میرحسین موسوی و سیدعلی خامنه‌ای صورت گرفت، از قرار معلوم میرحسین موسوی بر نظر خود مبنی بر تقلب در انتخابات تأکید ورزیده است. به گزارش خبرگزاری فارس، یعنی نهادی که در روز انتخابات پیشاپیش پیروزی احمدی‌نژاد را به شکل اغراق‌آمیزی اعلام داشت، در این ملاقات خامنه‌ای به موسوی توصیه کرده، اعتراضات خود را از طریق نهادهای قانونی دنبال کند. به گزارش این خبرگزاری، خامنه‌ای گفته است: "در دوره های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها، مسائلی داشتند كه از طریق شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شكایات انتخاباتی، پیگیری كردند و طبعا در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود."

خبرگزاری فارس می‌‌افزاید که خامنه‌ای با اشاره به نامه‌ی موسوی در مورد ابطال انتخابات به دلیل تقلب شدید در نتایج آرا، به شورای نگهبان تأکید کرده که با دقت به این نامه رسیدگی شود.

باید اشاره کرد که در هیچیک از دوره‌های انتخاباتی، شورای نگهبان به شکایات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی رسیدگی نکرده است. چهار سال پیش مهدی کروبی نیز، که کاندیدای ریاست جمهوری بود و در آرای او جعل و تقلب بسیار شد، به شورای نگهبان اعتراض کرد، ولی این شورا که دستور را از شخص سیدعلی خامنه‌ای می‌گیرد، وقعی به این اعتراض‌ها ننهادند. در آن زمان حتا مهدی کروبی، محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی به اعتراض نزد رهبر جمهوری اسلامی رفتند، ولی با دستی خالی بازگشتند. به آنها گفته شد که سکوت اختیار کنند، زیرا مصلحت نظام در انتخاب احمدی‌نژاد است.

برگزاری راهپیمایی

میرحسین موسوی و مهدی کروبی امروز دوشنبه ۲۵ خرداد در راهپیمایی بزرگ تهران شرکت خواهند کرد. این دو گفته‌اند که می‌خواهند مردم را به آرامش فراخوانند.

بر اساس خبرهای رسید از ایران، بسیاری ادارات خصوصی و شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک امروز زودتر از موعد تعطیل شده‌اند. برخی صاحبان مسئولان این شرکت‌ها به کارمندان خود گفته‌اند، تعطیلی به معنای رفتن به خانه نیست، بلکه توصیه شده به همراه بقیه در راهپیمایی شرکت کنند.