ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.06.2009, 0:11
اعتراض‌ها گسترده‌تر می‌شود

جمعی از فعالان جنبش مدنی به دستگیری مهندس کیوان صمیمی اعتراض کردند و خواستار آزادی سریع او شدند. مهندس صمیمی ساعت سه و نیم بامداد روز یکشنبه با مراجعه مأمورین امنیتی به منزل ایشان با اعمال خشونت بسیار دستگیر شدند. مأموران رایانه شخصی٬ کتاب ها و وسایل شخصی دیگر ایشان را نیز به همراه بردند.

خبر حمایت ایرانیان خارج از کشور٬ و نیز عدم تأیید نتیجه انتخابات توسط بسیاری از کشورها٬ موجب دلگرمی مردم شده است. فعالان اجتماعی معتقدند ادامه اعتراض های مردم اگر از چارچوب اصلاح طلبانه خارج نشود٬ قطعاً کودتای اعلام نشده را با شکست روبرو خواهد کرد زیرا اقشار و لایه های مختلف اجتماعی در این مخالفت عمومی فعال هستند. با توجه به این که مردم در ابعاد گسترده ای در انتخابات اخیر شرکت کردند٬ اکنون اکثریت آنها نتیجه اعلام شده را مضحک می دانند. حتی قبل از شروع انتخابات نیز دروغگویی احمدی نژاد در مناظره ها نوعی فریب انتخاباتی بود٬ و نیز مواضع اعلام شده مکتوب سپاه در نشریه صبح صادق - که در مقالات متعدد موسوی و کروبی را آشکارا به عنوان افراد مطرود اعلام کرده و احمدی نژاد را نماینده مطلوب دانسته است - مخالف قوانین کشور و نقض صریح شرایط یک انتخابات سالم بود. همچنین فتوای آقای مصباح٬ آشکارا تقلب را مجاز می دانست. اما عملاً نیز به شدت در انتخابات تقلب شد. این را در فضای غم گرفته همه شهرها می توان دید.

برخی از روحانیون در جماران بست نشسته‌اند.

حرکت کنونی تدریجی٬ عمیق و پیش رونده است. کودتایی که صورت گرفته٬ از هم اکنون در حال شکسته شدن است. جریان اسلام غیر خط امامی٬ جریانی است که سه ویژگی اصلی آن عدم اعتقاد به جمهوریت و رأی مردم٬ اعتقاد به لزوم حفظ ظواهر اسلام٬ و اعتقاد به لزوم مبارزه شیعه با اهل سنت است. اما این جریان نمی تواند در ایران پیروز شود. زیرا سنن مبارزاتی ایران٬ آن را از کشورهایی چون پاکستان و افغانستان متمایز می کند.

اعتراض مردم با توجه به برخورد خشن و ابلهانه نیروهای پلیس و لباس شخصی به سطح بالاتر و گسترده تری رسیده است. در برخی از خیابان های فرعی سعادت آباد٬ با تاریک شدن هوا تا ساعت ها پس از آن و حتی بعد ازنیمه شب٬ کشمکش بین این نیروها با مردم ادامه دارد. تعدادی از جوانان در خیابان٬ و خانواده ها از پشت پنجره اتاق های خود شعارهای الله اکبر می دهند. بعضی از مردم هم بیرون از منزل٬ مقابل در خانه می ایستند تا در صورت لزوم به سرعت به داخل خانه بروند. نیروهای پلیس و لباس شخصی با چوب به جوان ها حمله می کنند. جوان های یک طرف خیابان عقب نشینی می کنند و جوان های انتهای خیابان به جلو می آیند. خانواده ها هم شعارهایشان تند می شود و مرگ بر دیکتاتور سر می دهند. نیروهای پلیس و لباس شخصی که حدود ده نفر هستند٬ نعره می کشند که مردم به خانه ها بروند و شعار ندهند. کم کم حرکات هر دو طرف تند تر می شود و به سمت یکدیگر سنگ پرتاب می کنند. نیروهای ضد شورش سرانجام عقب نشینی می کنند و پا به فرار می گذارند.

این کش و قوس چندبار ادامه پیدا می کند. دسته نیروهای ضد شورش بزرگ تر می شود. سرانجام موتوری های لباس شخصی سه ترک (۵ موتور٬ ۱۵ نفر) هم به کمک آنها می آیند. شعارهای مردم تند تر می شود. شعارهایی نظیر بسیجی برو گمشو هم مطرح می شود. نیروهای ضد شورش با چوب خود به سپر می زنند٬ ترقه پرتاب می کنند و نعره می کشند تا مردم به گمان تیراندازی٬ به خانه ها بروند. اما کشمکش ادامه دارد. یکی از جوان ها نمی تواند فرار کند و به چنگ نیروهای پلیس و لباس شخصی می‌افتد. جلوی چشم مردم او را می زنند و می برند. در بازگشت و دور دوم مقابله٬ دیگر نه تنها هر دو طرف به هم سنگ پرتاب می کنند٬ بلکه از برخی پنجره ها نیز به طرف پلیس تخم مرغ و گوجه و ... پرتاب می شود. ساعاتی پس از نیمه شب و با رفتن پلیس٬ مردم نیز به تدریج به خانه می روند و استراحت می کنند.

اشکال این حرکت خودجوش آن است که هم باعث کینه روزافزون دو طرف می شود و هم اقدامات هر دو طرف و شعارهای مردم به تدریج از سطح اصلاح طلبانه خارج می شود. برای مثال بانک ملی میدان کاج توسط مأموران (به نام مردم) و یک پراید بسیج توسط جوانان آتش زده شد.

ساعاتی پس از نیمه شب در درگیری های حوالی قیطریه و اتوبان کاوه٬ یک جیپ آتش زده شد٬ مردم و موتورسواران گارد به یکدیگر آجر پرتاب می کردند و هر دو طرف به شدت زخمی شدند.

هدف تجمع هواداران احمدی نژاد در میدان ولیعصر٬ تثبیت ریاست جمهوری ایشان با حضور مردم بود. اما بسیاری از مردم از خارج از تهران آمده بودند. این را صف اتوبوس های در حرکت در اتوبان کرج٬ و نیز پرسش برخی از متظاهرین (!) در مورد این که میدان ولیعصر کجاست (!) نشان می داد.

با توجه به این که بسیاری از فعالین اجتماعی دستگیر شده اند یا در منزل خود تحت محاصره هستند٬ و نیز با توجه به فیلترینگ و محدودیت شدید سایت های رسمی و روزنامه های احزاب٬ پخش شایعات و اخبار جعلی به یکی از ترفندهای مأموران تبدیل شده است. اخبار دروغینی نظیر تجمع های اعلام نشده٬ باعث انحراف می شود.