ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.05.2009, 16:02
مشارکت برای دفاع از منافع ملی

به نام خداوند جان و خرد
مشارکت برای دفاع از منافع ملی

۱ – شورای فعالان ملی – مذهبی از دی ماه ۱۳۸۷ با شعار «رفع تبعیض در همه جا، از همه کس» و با رویکردی مطالبه‌محور واردفرآیند انتخابات شد . این رویکرد که حاصل مبارزات مدنی و سیاسی سال‌های اخیر است در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری بسط اجتماعی مناسبی یافت.

۲- علیرغم نفوذ گسترده قدرت‌های پنهان و نیز ساخت نامتوازن قدرت و مسئله نظارت استصوابی ( رد صلاحیت زنان و افراد با سابقه نمایندگی مجلس) و محدودیت‌ اختیارات ریاست‌جمهوری در نظام سیاسی ایران؛ رییس قوه مجریه در همین حد و چارچوب نیز دارای نقش‌و تأثیر فراوانی در روند جاری امور کشور ، زندگی روزمره و معیشت و رفاه مردم ، فضای سیاسی و مدنی ، سیاست ‌خارجی و….. می‌باشد.

۳- سیاست ها و برنامه های دولت در چهارساله اخیر هر روز عرصه را بر زندگی و معیشت مردم تنگ تر کرده ، منافع ملی را در معرض تهدید قرار داده و فشار امنیتی را بر فعالان سیاسی ، اجتماعی و حقوق بشری ( دانشجویان، زنان، معلمان، اقوام ، کارگران و…)تشدید کرده است.

۴- شورای فعالان ملی - مذهبی؛
- با توجه به زندگی سخت روزمره شهروندان ( آن هم در شرایطی که بالاترین درآمد نفتی نصیب کشور شده ) ،
- با تأکید بر نیاز به فضای تنفسی برای فعالان سیاسی و مدنی،
- و با وقوف بر این تجربه استراتژیک که کسب مطالبات مرتبط با زندگی عینی شهروندان و فعالان صنفی و مدنی لزوماً نباید موکول به گذار کامل به دموکراسی شود .

بر ضرورت برخورد فعال با فضا و فرایند انتخابات و مشارکت گسترده در آن تأکید نموده و این مشارکت را در ارتباط با سرنوشت ملی بسیار حیاتی ارزیابی می‌کند.

۵- بر این اساس شورای فعالان ملی – مذهبی در آخرین نشست خود بر شرکت فعال در انتخابات با مضمون «تغییر قوه مجریه » (« نه» به احمدی‌نژاد و حمایت از دو نامزد اصلاح‌طلب ) تاکید نمود و اعضا نظر خود را مبنی بر حمایت از آقایان موسوی( ۵/۴۵ درصد ) ، کروبی (۸/۳۰درصد ) و هریک از دو نامزد اصلاح‌طلب بدون تاکید بر هیچیک (۵/۲۰درصد) اعلام کردند.

۶- شورای فعالان ملی - مذهبی ضمن توصیه به هواداران هر دو نامزد اصلاح طلب به همسویی در برابر رقیب مشترک و تسامح و عدم تخریب یکدیگر؛ همگان را به حضور فعال در انتخابات و اعلام «نه» به وضع موجود و «آری» به تغییر ، با حمایت از دونامزد اصلاح طلب، دعوت می‌نماید . ما ضمن یادآوری فاصله فکری- سیاسی که با هریک از دو شخصیت اصلاح‌طلب داریم ، برای آنها احترام قائلیم و در شرایط موجود هردو را واجد شرایط نمایندگی حداقلی از مطالبات خود می دانیم .

۷- ما تلاش همه جانبه برای دفاع از سلامت انتخابات را از وظایف مشترک همه افراد و نیروهای اصلاح‌طلب و تحول‌خواه - بویژه ستادهای دو نامزد فوق - می‌دانیم.

شورای فعالان ملی – مذهبی
۵ خرداد ۱۳۸۸