ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.05.2009, 1:46
اشپیگل: حزب‌الله رفیق حریری را به قتل رسانده است

دویچه وله: در تحقیقات مربوط به پرونده‌ی قتل رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان، تحول غیرمنتظره‌ای رخ داده است: سرنخ‌های تازه و اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهند که انفجار منجر به قتل حریری، کار حزب‌الله لبنان بوده است.

دادگاه بین‌المللی ویژه قتل رفیق حریری که از اول ماه مارس گذشته رسیدگی به جریان قتل نخست‌وزیر سابق لبنان را در لاهه آغاز کرده، به سرنخ‌های تازه‌ای درباره‌ی مجریان قتل حریری رسیده است. این سرنخ‌ها راه به حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت حکومت ایران می‌برد.

براساس دانسته‌های هفته‌نامه‌ی آلمانی "اشپیگل"، اطلاعاتی وجود دارد که انفجار منجر به قتل حریری در سال ۲۰۰۵، کار سوریه نبود، بلکه نیروهای ویژه‌ی گروه حزب‌الله لبنان این عملیات را طراحی و اجرا کرده‌اند.

قتل حریری

رفیق حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ (۲۶ بهمن ۱۳۸۳) در اثر انفجار بمبی به قتل رسید. بمب در خودرویی در مقابل هتل "سنت جورج" در غرب بیروت کارگذاری شده بود و به هنگام عبور کاروان خودروهای حامل رفیق حریری منفجر شد. در این حادثه ۲۲ نفر، از جمله رفیق حریری و محافظان وی به قتل رسیدند.

دادگاه بین‌المللی ویژه که از سوی سازمان ملل برای تحقیق درباره این قتل تشکیل شد، در پایان سال ۲۰۰۵ به این نتیجه رسید که نیروهای امنیتی سوریه و برخی مقام‌های ارشد لبنانی در این قتل دست دارند. ۴ افسر لبنانی به عنوان متهم این پرونده بازداشت شدند، اما مدرکی علیه این چهار نفر پیدا نشد و دادگاه ویژه در ماه آوریل گذشته (۲۰۰۹) هر چهار نفر را آزاد کرد.

این چهار افسر لبنانی که از ماه اوت ۲۰۰۵ در بازداشت بسر می‌بردند، عبارت بودند از: مصطفی حمدان، فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری لبنان، جمیل سید، رئیس سابق بخش داخلی سازمان امنیت لبنان، علی حاج، فرمانده سابق اداره امنیت داخلی و ریموند آذر، رئیس سابق اطلاعات ارتش لبنان.

رمزگشایی مدیون فن‌آوری

اما اکنون پرونده‌ی قتل نخست‌وزیر لبنان در برابر تحول تازه‌ای قرار گرفته است. هفته‌نامه‌ی آلمانی "اشپیگل" که اطلاعات خود را از محافل نزدیک به دادگاه بین‌المللی ویژه قتل حریری در لاهه به دست آورده، می‌نویسد: دانیل بلمار، دادستان کانادایی و قاضی دادگاه ویژه قتل حریری، حدود یک ماه است به این اطلاعات دست یافته، اما آن‌ها را مخفی نگاه داشته است. در مورد این‌که چرا اطلاعات تازه مخفی نگاه داشته شده‌اند، گما‌نه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد. احتمال داده می‌شود، مقام‌های سازمان ملل نگران تشدید تنش در لبنان، در آستانه‌ی انتخابات پارلمانی در پی افشای اطلاعات جدید هستند.

به نوشته‌ی هفته‌نامه اشپیگل، رمزگشایی در پروند‌ه‌ی قتل رفیق حریری مدیون فن‌آوری و شم اطلاعاتی است. اکنون یک واحد ویژه از نیروهای امنیتی لبنان قصد دارد شماره تلفن‌های همراهی را استخراج کند که در روز قتل حریری و یک روز پیش از آن، در محدوده‌ی محل انفجار فعال بوده و با یکدیگر پیام رد و بدل کرده‌اند.

اطلاعات تازه درباره‌ی ماجرای قتل رفیق حریری، درست هنگامی افشا می‌شود که لبنان در آستانه‌ی انتخابات پارلمانی حساسی قرار دارد؛ انتخاباتی که پیش‌بینی‌ می‌شود بلوک منتسب به حزب‌الله برنده‌ی آن باشد. این گروه مورد حمایت همه‌جانبه‌ی حکومت ایران است. انتخابات لبنان ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) برگزار خواهد شد.