ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.05.2009, 1:50
قدرت‌های جهان باید جلوی اتمی شدن ایران را بگیرند

دویچه وله: رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، پیامدهای ناشی از تولید بمب اتمی توسط ایران «فاجعه‌بار» خواهد بود. دریاسالار مایک مولن از قدرت‌های بزرگ خواست، با هم جلوی چنین «فاجعه‌ای» را بگیرند.

اظهارات آدمیرال مایک مولن یک روز پس از اعلام آزمایش موشک «سجیل ۲» توسط رییس‌جمهوری ایران صورت گرفت. کارشناسان می‌گویند، این موشک می‌تواند اسراییل و پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس را هدف قرار دهد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، آمریکا و قدرت‌های غربی نگران آنند که ایران از توانایی غنی‌سازی اورانیوم و فن‌آوری موشکی در جهت تولید سلاح اتمی بهره گیرد. تهران این ادعا را رد می‌کند.

دریاسالار مولن به کمیته‌ی روابط خارجی سنا گفت: «من معتقدم، رسیدن ایران به بمب اتمی برای منطقه و جهان فاجعه‌بار است.» وی در ادامه خاطرنشان ساخت، تولید بمب اتمی توسط ایران موجب خواهد شد که همسایگان این کشور احساس ناامنی، بی‌پناهی و ضعف بکنند و همین باعث می‌شود که آنها نیز در صدد توسعه ‌یا خرید فن‌آوری هسته‌ای نظامی برآیند. از نظر مولن این امر باعث مسابقه‌ی تسلیحاتی در خاور میانه خواهد شد و پیامد آن «به یقین فاجعه‌آمیز» خواهد بود.

مولن در هیچ کجای اظهاراتش در این مورد که آمریکا باید برای توقف برنامه‌ی هسته‌ای ایران به حمله نظامی دست بزند اشاره‌ای نکرد. اما وی با پیروی از سیاست دولت باراک اوباما مبنی بر لزوم همکاری قدرت‌های بزرگ برای ترغیب ایران به توقف برنامه‌ی هسته‌ای این کشور گفت: «قدرت‌های بزرگ در سراسر جهان باید با یکدیگر جلوی این روند را بگیرند، روندی که در درازمدت برای مردم جهان به واقع غم‌بار و طاقت‌فرسا خواهد بود.»

اسراییل و ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران را مردود نمی‌دانند اما دولت اوباما بر این نظر است که اختلاف ‌با ایران را از روش‌های دیپلماتیک حل و فصل کند.

پرزیدنت اوباما روز دوشنبه‌ی گذشته ابراز امیدواری کرد مذاکره با ایران به زودی، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، آغاز گردد.

اوباما همچنین محدوده‌ی زمانی مشخصی را تعیین کرد و گفت، تا پایان سال جاری میلادی باید تلاش‌های او به نتیجه برسد.

مولن پیش از این خاطرنشان ساخته بود که عملیات نظامی علیه ایران می‌تواند اوضاع خاور میانه را بی‌ثبات‌تر کند.

گزارش سازمان ملی برآوردهای امنیتی آمریکا در اواخر ۲۰۰۷ حاکی از آن است که ایران تا سال ۲۰۰۳ در تلاش بوده به بمب اتمی دست پیدا کند ولی این تلاش در همان سال متوقف شده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند، به باور آنها، تهران هنوز هم می‌خواهد دست کم به توانایی ساخت بمب اتمی دست یابد. اما ایران می‌گوید، هدف این کشور تولید الکتریسیته است تا بتواند صادرات نفت و گاز را افزایش دهد.