ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.05.2009, 9:15
اوباما: آغاز مذاکره با ایران بعد از انتخابات

بی‌بی‌سی: رئیس جمهوری آمریکا گفته است انتظار دارد مذاکرات هسته‌ای با ایران تا پایان سال جاری میلادی به پیشرفت هایی دست یافته باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری شرکت کرد و با اشاره با سیاست دولت خود در زمینه "تعامل" و گفتگو با ایران در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی گفت "موضوع مهم این است که اطمینان حاصل شود که جدول زمانی روشن و نقطه‌ای مشخص وجود دارد که با رسیدن به آن بگوییم که به نظر نمی رسد این مذاکرات پیشرفتی جدی داشته است."

رئیس جمهوری آمریکا افزود که "انتظار من این است که اگر مذاکرات را به زودی، و کوتاه مدتی پس از انتخابات [ریاست جمهوری] ایران آغاز کنیم، تا قبل از پایان سال استنباط مناسبی خواهیم داشت از اینکه آیا در مسیر درست حرکت می کنیم یا نه."

سخنان آقای اوباما واکنشی به خواست دولت اسرائیل است که، ضمن پذیرش اصل گفتگوی مستقیم آمریکا با جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته ای ایران، تاکید دارد که باید برای رسیدن این مذاکرات به نتیجه مطلوب، جدول زمانی معینی تعیین شود.

در حالیکه اسرائیل ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم کرده و نگران آن است که این کشور خواهد کوشید از مذاکرات نا محدود برای تحقق این هدف بهره برداری کند، آقای اوباما تاکید کرد که "ما برای ابد به مذاکرات ادامه نمی دهیم."

باراک اوباما از لزوم تغییر در سیاست دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، در مورد برنامه هسته ای ایران سخن گفت و تلاش دولت سابق برای منزوی کردن جمهوری اسلامی را موفقیت آمیز ندانست.

وی گفت که این سیاست به ثمر نرسید و افزود "در نتیجه، ما می کوشیم به نحوی دیگر عمل کنیم."

'اقدامات دیگر'

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال مشخص نکرد در صورتیکه دولت ایران از روی صداقت در مذاکرات با آمریکا شرکت نکند و به فعالیت اتمی خود ادامه دهد، واکنش ایالات متحده چه خواهد بود هر چند احتمال توسل به "یک رشته اقدامات دیگر" در این زمینه را رد نکرد که ظاهرا می تواند شامل وضع تحریم های سختگیرانه تر علیه جمهوری اسلامی باشد.

آقای بوش در ماه های آخر زمامداری خود مذاکره گروه 1+5 با ایران برای حل و فصل مساله هسته این کشور را مورد تایید قرار می داد اما در عین حال تاکید داشت که "گزینه های دیگر" در این مورد را نیز نادیده نمی گیرد، که به گفته ناظران، به معنی توسل به عملیات نظامی علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی بود.

در پاسخ به این نظر که ممکن است مقامات جمهوری اسلامی تمایل ایالات متحده به مذاکره مستقیم را نشانه ضعف دولت آمریکا تلقی کنند، آقای اوباما گفت "من درک نمی کنم که چطور ممکن است دستی که به سوی ایرانیان دراز شده به نشانه ای از ضعف تعبیر شود."

باراک اوباما پس از آغاز زمامداری خود گفت که دست دوستی خود را به سوی ایرانیان دراز کرده و خواستار گفتگوی مستقیم دو طرف شد اما مقامات جمهوری اسلامی تا کنون به این پیشنهاد پاسخ صریحی نداده و تنها از پیش شرط های آن، به خصوص تغییر سیاست آمریکا، سخن گفته اند هر چند تغییرات مورد انتظار خود را نیز مشخص نکرده اند.

در عین حال، برخی از مقامات و رسانه ها در جمهوری اسلامی نسبت به شعار تغییر آقای اوباما ابراز تردید کرده و سیاست او را ادامه سیاست های دولت جورج بوش دانسته اند.


دیدار آقایان اوباما و نتانیاهو نخستین ملاقات رهبران دو کشور از زمان آغاز زمامداری آنان بود و محورهای اصلی مذاکرات را مناقشه فلسطینیان و اسرائیل و فعالیت هسته ای ایران تشکیل می داد.

دولت راستگرای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو از اعلام تعهد خود به حل و فصل اختلاف با فلسطینیان در چارچوب طرح موسوم به "دو کشور"، شامل تشکیل کشور مستقل فلسطینی در اراضی اشغالی، خودداری ورزیده و گفته است که مهمترین موضوع سیاست خارجی این دولت برخورد با فعالیت های اتمی ایران است.

در حالیکه جمهوری اسلامی همواره تاکید ورزیده که برنامه های هسته ای خود را صرفا با هدف های صلح آمیز دنبال می کند، مقامات اسرائیلی این کشور را به تلاش برای دستیابی به اسلحه اتمی متهم می کنند و چنین تحولی را خطری جدی برای موجودیت اسرائیل دانسته اند.

خطر ایران

آنان به خصوص اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مورد لزوم از میان رفتن کشور اسرائیل را برای متحد کردن افکار عمومی در داخل اسرائیل و جلب حمایت خارجی از نگرانی خود نسبت به "تهدید از سوی ایران" به کار گرفته اند و به گفته منتقدان آقای نتانیاهو در جهان عرب، از این موضوع برای طفره رفتن از افدامی جدی در تامین حقوق فلسطینیان بهره برداری کرده اند.

آقای نتانیاهو پس از گفتگو با رئیس جمهوری آمریکا از برنامه اتمی ایران به عنوان خطری یاد کرد که نه فقط اسرائیل بلکه کل منطقه را مورد تهدید قرار می دهد.

وی با اشاره به آنچه که، به گفته برخی ناظران اسرائیلی، احساس خطر کشورهای سنی مذهب عرب از "سیاست توسعه طلبانه حکومت روحانیون شیعه در ایران" است، گفت "پیش از این هرگز شرایطی پیش نیامده بود که اعراب و اسرائیلیان با تهدیدی مشترک علیه خود مواجه باشند."

نخست وزیر اسرائیل با استقبال از دیدگاه باراک اوباما برای حل و فصل بحران هسته ای ایران از طریق مذاکره، گفت که دولت اسرائیل در عین حال حق دفاع از این کشور را برای خود محفوظ می دارد.

بحران اتمی ایران در ملاقات بنیامین نتانیاهو با سایر مقامات دولت آمریکا نیز مطرح شده و واکنش شماری از مقامات آمریکایی را در پی داشته است.

از جمله، لئون پانتا، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - گفته است که خطر برنامه اتمی ایران "مورد توجه کامل" این سازمان قرار دارد.

وی در عین حال با استناد به گزارش های قبلی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفته است که ظاهرا ایران فعالیت در جنبه های تسلیحاتی برنامه های اتمی خود را در سال 2003 متوقف کرد اما همچنان به غنی سازی اورانیوم و ساخت موشک های قادر به حمل کلاهک اتمی ادامه می دهد و این وضعیت را برای آینده خطرناک دانست.

رئیس سیا با تاکید بر اینکه تلاش برای کسب اطلاعات دقیق از برنامه ها و هدف های هسته ای جمهوری اسلامی ادامه دارد، این کشور را از نظر گردآوری اطلاعات "هدفی دشوار" توصیف کرد.