ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2009, 11:02
ارزیابی كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حمایت از تشكیل و فعالیت نهادهای مدنی برای صیانت از آرای شركت‌كنندگان در انتخابات، هرگونه مانع‌تراشی بر سر راه نظارت سازمان‌های مردم‌نهاد را در روند برگزاری انتخابات، به‌معنای انجام انتخاباتی ناسالم، ارزیابی کرد. بر همین اساس «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» با صدور اطلاعیه ای با اشاره به «نظارت استصوابی» در گزینش نهایی داوطلبان انتخابات و عدم تأیید صلاحیت نامزدهای غیر خودی، از عملکرد صدا و سیما در مواجهه با موضوع انتخابات، انتقاد کرده است. متن اطلاعیه «کمیته دفاع ازانتخابات آزاد، سالم و عادلانه» که روز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ صادر شده، به شرح زیر است:

به‌ نام خدا
ارزیابی كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
از محدودیت‌ها و موانع غیردموكراتیك در برگزاری سالم انتخابات ریاست‌ جمهوری


انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به دلایل گوناگون، از ضوابط و معیارهای انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، در فاصله‌ای محسوس قرار دارد. یكی از مهم‌ترین دلایل این وضع، اعمال «نظارت استصوابی» در گزینش نهایی داوطلبان انتخابات و عدم تأیید صلاحیت نامزدهای «غیرخودی» توسط شورای نگهبان است. اما عدم رعایت عدالت در انتخابات، تنها منحصر به این نیست؛ چنانكه حتی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، یا نامزدهایی كه تأیید صلاحیت آنها مفروض و قطعی به‌نظر می‌رسد، از امكان حضور در رقابتی سالم و منصفانه، محروم‌اند. چگونگی مواجهه‌ صدا و سیما- به‌عنوان گسترده‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌ كشور- با موضوع انتخابات و نحوه‌ پوشش اخبار نامزدهای مفروض در انتخابات آتی، یكی از موانع و مشكلات جدی در تحقق انتخاباتی سالم است. رویكرد غالب در انتشار اخبار و برنامه ها در صدا و سیما به‌گونه‌ای واجد جهت‌گیری به نفع نامزدی است که رئیس جمهور نیز است. از این رو عدم رعایت عدالت توسط رسانه ملی در انعكاس اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد مواضع و دیدگاه‌های سایر نامزدها، موجب اعتراض و گلایه آنان و تمامی جنا‌ح‌ها و شخصیت‌های سیاسی شده است.

اضافه بر آن دغدغه‌ ها و پرسش های مهم احزاب و شخصیت‌های منتقد رییس كنونی دولت، درباره‌ صیانت از آراء و همسو بودن ناظران و مجریان انتخابات، نه‌تنها پاسخی قانع‌كننده نیافته، بلكه با بی‌اعتنایی و حتی تهدید‌های غیرمستقیم (مبنی بر طرح موضوعی غیرقانونی) مواجه شده است. به‌عنوان نمونه رییس ستاد انتخابات كشور، به‌عنوان عالی‌ترین مقام‌ مجری انتخابات و نیز دبیر شورای نگهبان، به عنوان مقام ارشد ناظر بر انتخابات، جملگی در اظهارنظرهایی کاملاً صریح و بی پرده در چند هفته‌ اخیر (چه در حمایت از رییس كنونی دولت و یكی از نامزدهای انتخابات 22 خرداد و چه در واكنش به تلاش نهادهای مدنی برای صیانت از آرای شهروندان) بر نگرانی های موجود درخصوص سلامت انتخابات، افزوده‌اند.

كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، ضمن حمایت از تشكیل و فعالیت نهادهای مدنی برای صیانت از آرای شركت‌كنندگان در انتخابات، هرگونه مانع‌تراشی بر سر راه نظارت سازمان‌های مردم‌نهاد را در روند برگزاری انتخابات، به‌معنای انجام انتخاباتی ناسالم، ارزیابی می‌كند، و خواهان اصلاح هرچه سریع‌تر روندهای غیردموكراتیك و تنگ‌نظرانه‌ موجود است.

كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸