ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.05.2009, 15:44
رهبران بهایی را آزاد کنید

ایران: رهبران بهایی را آزاد کنید

(نیویورک، ۱۴ مه، ۲۰۰۹) – دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت ایران باید هفت تن از رهبران محبوس جامعه بهائیان را به سرعت آزاد کند و یا بی درنگ آنها را محاکمه کند تا بتوانند در یک روند منصفانه و علنی در مقابل اتهام های جدی که علیهشان مطرح شده از خود دفاع کنند. امروز اولین سالگرد حبس شش تن از این اشخاص است. نفر هفتم پیش تر دستگیر شده بود. هیچ یک از آنها به وکیل دسترسی نداشته اند.

این هفت مرد و زن متهم به جاسوسی برای اسرائیل، "توهین به مقدسات دینی" و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی شده اند. علاوه بر این به گفته دایان علائی نماینده جامعه بین المللی بهائیان در سازمان ملل متحد در ژنو مسئولین زندان اوین هفته پیش به بستگان این مردان و زنان محبوس که برای ملاقات با آنها آمده بودند گفتند که "مفسد فی الارض" نیزبه اتهام هایشان اضافه خواهد شد. بر اساس قوانین جزائی ایران مجازات این جرم اعدام است.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید: "یکسال است که این رهبران بهایی در زندان پژمرده شدن بدون آنکه به وکیلی دسترسی داشته باشند و یا نشانی از تاریخ محاکمه ببینند." وی می افزاید: "اتهام های گزارش شده جدید تنها افزونگر ترس آنها از جان خود تحت حکومتی است که بطور سیستماتیک بهائیان را مورد تبعیض قرار می دهد."

اعمال دین بهائیت نظیر سایر ادیان در ایران مبتنی بر سازمان های محلی است. روز ۱۴ مه ۲۰۰۸ شش تن از رهبران محفل ملی بهائیان که در غیاب محفل روحانی ملی فعالیت می کند در منازلشان در تهران دستگیر شدند. آنها عبارتند از: فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم. نفر هفتم مهوش ثابت دبیر محفل ملی بهائیان است که روز ۵ مه ۲۰۰۸ در مشهد واقع در شمال شرق ایران پس از احضار توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد.

بهائیت یکی از ادیان توحیدی است که توسط بهاء الله در قرن نوزدهم در ایران پایه گذاری شد و در حدود 300 هزار پیرو درایران دارد. حکومت ایران بهائیان را مرتد و برگشته از دین اسلام می داند. امروز بهائیان برای تحصیلات عالیه و نیز اشتغال در حوزه های بسیاری تحت تبعیض می گیرند. علاوه بر این شمول اسرائیل در بهائیت بعنوان "مکانی مقدس" که در سال ۱۸۶۸ صورت گرفت موجب شده که از هنگام تاسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ بهائیان همواره متهم به جاسوسی برای اسرائیل بشوند. ایران با اسرائیل روابط خصمانه دارد.

برای اطلاعات بیشتر از گزارش های دیده بان حقوق بشر درباره تهدید پیروان بهائیت در ایران لطفا نگاه کنید به:
‎http://www.hrw.org/en/news/2006/06/04/iran-scores-arrested-anti-baha-i-campaign

برای مشاهده نامه سرگشاده دیده بان حقوق بشر به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران درباره وضعیت بهائیان لطفا نگاه کنید به:
‎http://www.hrw.org/en/news/2008/05/31/open-letter-president-ahmadinejad-situation-bahai-detainees

برای اطلاعات بیشتر با این اشخاص تماس بگیرید:

در پاریس، جو استورک (انگلیسی):
‎+33-620-67-2727
+1-202-299-4925 موبایل

در واشنگتن دی سی، اریک گلدستین (انگلیسی، فرانسه):
‎+1-202-612-4364
+1-917-519-4736موبایل



اطلاعیه «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران»:

گروه هفت نفره رهبری جامعه بهایی باید فورا آزاد شوند!

۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸- کمپین بین‌ المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که هفت عضو گروه رهبری جامعه بهائیان در ایران؛ فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، و وحید تیزفهم باید بدون هیچ قید و شرطی و فورا آزاد شوند. ۶ عضو این گروه رهبری، درست سال گذشته در همین روز بازداشت شدند و مهوش ثابت در روز ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:" بازداشت غیر قانونی و نا به حق این هفت نفر که باز هم حکایت از سیاست سرکوب اقلیت مذهبی دارد، باید پایان یابد." ارون چنین ادامه داد:"این گروه هفت نفره از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محرومند و نه به آنها اجازه ملاقات با وکیل داده می شود و نه رسما اتهام آنها را مشخص می کنند."

به خانواده های این هفت نفر تلویحا گفته شده که آنها متهم به "مفسد فی الارض" هستند و حکم این اتهام، اعدام است. این همان اتهامی است که رهبران بهایی بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی با آن مواجه شدند که توجیهی بود برای اعدام آنها.

علیرضا جمشیدی؛ سخنگوی قوه قضائیه، در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۷ اعلام کرده بود که دادگاه این گروه رهبری جامعه بهائیان در ظرف یک هفته برگزار خواهد شد، اما تاکنون دادگاهی برگزار نشه است.

ارون رودز در باره این اتهام تلویحی گفت:" این اتهامات بسیار جدی هستند و دولت ایران باید با شواهد قابل اثبات، پاسخگوی این اتهامات باشد و یا اینکه آنها را آزاد کند."

اعضای جامعه بهائیان در ایران با ۳۰۰ هزار عضو بزرگترین اقلیت مذهبی غیر مسلمان در ایران هستند. در سال های اخیرآزار و اذیت بهائیان با تخریب گورستان، بازداشت خودسرانه، یورش به منازل ، مصادره اموال، اخراج از کار و محرومیت از ابتدای ترین حقوق شهروندی شدت گرفته است. جوانان بهایی در ایران از حق ادامه تحصیل در سطوح عالی محروم هستند، و اگر در دانشگاهی دانشجوی بهایی مشغول به تحصیل باشد، او را اخراج می کنند. متخصصین بهایی از شغل های دولتی محروم هستند و برای فعالیت در بخش خصوصی نیز بخاطر اعتقادشان با تبعیض روبرو می شوند. بهائیان تحت آزار حتی مردم عادی هم هستند مثلا ماشین و خانه های آنها هر از چند گاهی مورد تخریب قرار می گیرد. حتی وکلایی که از آنها دفاع می کنند هدف حملات قرار میگیرند. خانم شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل بخاطر پذیرش وکالت این هفت نفر گروه رهبری جامعه بهائیان، مورد حملات شدیدی قرار گرفته است.

در حال حاضر حداقل ۴۰ نفر از بهائیان در سراسر کشور در بازداشت بسر می برند. فقط در ماه اردیبهشت امسال، در ۶ شهر بازداشت بهائیان گزارش شد.

بهائیان که پس از بازداشت آزاد شدند مجبور به تودیع وثیقه های سنگین بودند. عزیز سمندری و ژینوس سبحانی؛ منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر، در تاریخ 21 اسفند ماه ۱۳۸۷ با وثیقه ۷۰ میلیون تومان آزاد شدند. دیدار رئوفی، پیام آغسانی، و نیما هاقر در همان روز با همان مبلغ وثیقه ازاد شدند. شاهرخ طائف 6 روز بعد یعنی در ۲۷ اسفند ماه با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران می خواهد که معیارهای بین المللی حقوق بشر و حقوق مدنی را رعایت کند و در برابر بازداشت همه بهائیان در ایران پاسخگو باشد. این کمپین به مسئولان ایران توصیه می کند که همه جرایم تبعیض آمیز علیه بهائیان را مورد تحقیق و تفحص قرار داده و به جوانان بهایی اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه ها داده شود.

ارون رودز در مورد فشار به جامعه بهائیان در ایران تاکید کرد که " تداوم آزارو اذیت جامعه بهائی در ایران باعث تحقیر همه مردم در ایران می شود. بازداشت خودسرانه و هدف قرار دادن اعضای هیچ گروهی نباید در هیچ کشوری از جمله در ایران جایز باشد."


برای اطلاعات بیشتر در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران به سایت فارسی کمپین در این پیوند مراجعه کنید:

http://persian.iranhumanrights.org

http://persian.iranhumanrights.org/1388/02/releasebahais/