ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.05.2009, 8:57
اعدام قریب‌الوقوع دو بزهکار نوجوان را متوقف کنید

ایران: اعدام قریب‌الوقوع دو بزهکار نوجوان را متوقف کنید
امیر خالقی و صفر انگوتی قرار است روز ۶ مه اعدام شوند

(نیویورک، ۵ مه ۲۰۰۹) – دیده بان حقوق بشر امروز گفت ایران باید اعدام دو بزهکار نوجوان را که قرار است روز ۶ مه انجام شود، متوقف کند. به گفته محمد مصطفایی وکیل امیر خالقی و صفر انگوتی، این دو نفر که ۱۸ سال دارند به خاطر جرائمی که به ترتیب در ۱۶ و ۱۷ سالگی گفته می شود مرتکب شده اند مجرم شناخته گشته اند.

زما کورسن – نف معاون بخش حقوق کودکان دیده بان حقوق بشر می گوید: "ایران مدعی است که در صدد بررسی مجدد سیاست اعدام کودکان است، اما برای دومین بار در طی یک هفته در صدد ادامه این کشتارهاست." وی می افزاید: "امروز این دو جوان به مرگ می نگرند زیرا ایران از تعهد بین المللی خود مبنی بر توقف این اقدام منفور چشمپوشی می کند."

کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نیز میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – دو پیمان بین المللی که ایران عضو آنهاست – اعدام بزهکارانی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند ممنوع می کند.

ایران سردمدار اعدام بزهکاران نوجوان در جهان است. آمار بدست آمده از وکلای حقوق بشر در ایران حاکی از آن است که حداقل ۱۳۰ بزهکار نوجوان در این کشور در انتظار مرگ هستند. در طی سال جاری دو بزهکار نوجوان اعدام شده اند. گفته می شود از ژانویه ۲۰۰۵ تنها چهار کشور دیگر بزهکاران نوجوان را اعدام کرده اند: عربستان سعودی، سودان، پاکستان و یمن.

در اول ماه مه ایران دلارا دارابی ۲۲ ساله را به دلیل جرمی که گفته می شود در سن ۱۷ سالگی مرتکب شده بود بطور مخفیانه در زندان مرکزی رشت اعدام کرد. در ۲۱ ژانویه نیز ایران یک شهروند افغانی ۲۱ ساله بنام ملا گل حسن را برای جرمی که گفته می شود در ۱۷ سالگی مرتکب شده بود در زندان اوین اعدام کرد.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی کار علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه روز 5 مه به خبرنگاران گفت کمیسیون دادگستری مجلس ایران و شورای نگهبان در صدد بررسی بزهکاری نوجوانان بر اساس شیوه جدیدی است. به گفته او این شیوه مبتنی بر دسته بندی بزهکاران به سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال می باشد و هدف نهایی آن ممنوعیت اعدام نوجوانان در ایران است.

قوانین جاری ایران اجازه می دهد دختران از سن ۹ سال و پسران از سن ۱۵ سال در صورت ارتکاب جرائم خاص به اعدام محکوم شوند. کودکان خردسالتر را هم اگر قاضی تشخیص دهد به بلوغ رسیده اند می توان به مرگ محکوم کرد.

کورسن - نف می گوید: "مقام های ایران همواره خبر از انجام اقداماتی برای توقف اعدام نوجوانان داده اند، اما از سوی دیگر به انجام چنین اعدامهایی بی درنگ ادامه می دهند." وی می افزاید: "اعدام فراوان بزهکاران نوجوان در ایران نشاندهنده کذب قولهای پیشین این کشور برای پایان کشتارهایی است که تقریبا بطور جهانی متوقف شده است."

یک خبرنگار ایرانی به دیده بان حقوق بشر گفت مصطفایی وکیل این دو جوان که یکی از مخالفین پیشرو اعدام نوجوانان است روز 5 مه هنگام شرکت در یک کنفرانس خبری در ساختمان قوه قضائیه تهران محبوس و بازجویی شد. این خبرنگار افزود مصطفایی یک ساعت و نیم بعد آزاد شد. سازمان مستقل حقوق بشر ایران که موارد حقوق بشر را گزارش می کند اعلام کرد مسئولین مصطفایی را به دلیل حضور او در ساختمان قوه قضائیه و تلاشش برای گفتگو با یک مقام قضایی به منظور توقف اعدام خالقی و انگوتی مورد بازجویی قرار دادند.


برای مطالعه گزارش های دیده بان حقوق بشر درباره اعدام بزهکاران نوجوان در ایران لطفا مراجعه کنید به:


گزارش خبری اول مه 2009: "ایران: اعدام مخفیانه یک بزهکار نوجوان"

http://www.hrw.org/en/news/2009/05/01/iran-secret-execution-juvenile-offender

گزارش سپتامبر 2008 تحت عنوان: "آخرین سنگرها: پایان مجازات اعدام نوجوانان در ایران، عربستان سعودی، سودان، پاکستان و یمن" لطفا مراجعه کنید به:
http://www.hrw.org/en/reports/2008/09/10/last-holdouts-0

برای اطلاعات بیشتر لطفا با این افراد تماس بگیرید:

در نیویورک، زما کورسن- نف (انگلیسی):
+1-212-216-1826‏ +1-347-401-3645 ‏ (موبایل)

در واشنگتن دی سی، جو استورک (انگلیسی):
+1-202-612-4327;‏ یا +1-202-299-4925‏ (موبایل)

در لندن، تام پورتئوس (انگلیسی):
+44-20-7713-2766; ‏یا +44-79-8398-4982‏ (موبایل)