ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.05.2009, 20:01
مجازات مرگ برای کودکان را لغو کنید

«کانون مدافعان حقوق بشر» در پی اعدام «دل آرا دارابی» با انتشار بیانیه‌ای باردیگر خواستار توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب بزه شده اند و همچنین اصلاح قوانین موجود در این خصوص شد. «دل‌آرا دارابی» ۲۳ ساله که به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشته است، صبح روز جمعه یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ در رشت اعدام شد. امری که با وجود تلاش های کنشگران مدنی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام، اتفاق نیفتاد. متن بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر که ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر شده، به شرح زیر است:

کانون مدافعان حقوق بشر با توجه به اعدام یکی دیگر از افرادی که در دوران کودکی مرتکب قتل شده است

فعالان حقوق بشر در جهت لغو مجازات مرگ برای کودکان، فعالیت کنند

«دل‌آرا دارابی» ۲۳ ساله که به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشته است، صبح روز جمعه یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ در رشت اعدام شد. این در حالی است که بر اساس کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق کودکان که ایران نیز به اجرای آن متعهد شده‌ است و همچنین دو میثاق بین المللی حقوق مدنی- سیاسی و حقوق فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی، اعدام افراد زیر ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است. احکامی که تاکنون در ایران با وجود تلاش های کنشگران مدنی برای لغو مجازات مرگ برای افرادی که در زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، اجرا شده است. امری که در خصوص دل آرا دارابی نیز رخ داد.

از همین رو «کانون مدافعان حقوق بشر» بار دیگر همانگونه که در فراخوان خود با عنوان «اعدام بس کودکان» در ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ سومین اقدام ملی خود را با هدف توقف صدور و اجرای مجازات مرگ برای کودکان زیر ۱۸ سال آغاز کرده است، اعلام می کند که اعدام کودکان، به عنوان یک مساله اجتماعی، نه فقط نیازمند آگاه سازی حقوقی برای تغییر قوانین و داشتن قوانینی پیش گیری کننده، حامی و صریح درباره حقوق کودکان است، بلکه نیازمند فعالیت های فرهنگی و مدنی و اجتماعی برای آگاهی دادن به مردم درباره تأثیرات منفی انتقام جویی و مقابله به مثل و ترویج و تثبیت خشونت است؛ چرا که در آموزه های دینی نیز بر عفو و بخشودگی، تاکید فراوانی شده است. بنابراین باید مدیران قضایی، اجرایی و قانونگذاران در صیانت از حیات کودکان و حذف مجازات مرگ با هر نامی برای کودکان اقدام کنند.

متأسفانه بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های خبری، در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌ است. به گونه‌ای که در سال ۱۳۸۷، شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با دریافت حکم اعدام، در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

کانون مدافعان حقوق بشر با توجه به این مسأله، توجه صاحب نظران فقهی، حقوقی و کنشگران مدنی را به این موضوع جلب می کند که تعیین مجازات مرگ برای کودکان زیر ۱۸ سال، علاوه بر ظلم به کودکان این کشور، چهره ای خشن و غیر انسانی در افکار عمومی دنیا از ایران به نمایش می گذارد. چرا که این امر پذیرفته شده است که صرفاً اشخاصی باید کیفر اعمال خویش را ببینند که از نظر رشد لازم و کافی قوای فکری، توانایی پیش بینی نتایج کار خود را داشته باشند. به همین دلیل مجانین و اشخاصی که به بلوغ فکری نرسیده اند، شایسته کیفر نیستند. همانگونه که براساس پرونده دل آرا دارابی، وی علت اقرار اولیه اش را علاقه زیاد به پسری عنوان کرد که به گفته خودش، عامل اصلی جنایت بوده است.

بنابراین «کانون مدافعان حقوق بشر» با ابراز تأسف از اجرای حکم اعدام دل آرا دارابی و با توجه به اینکه فتوای مشهور فقهی در این رابطه قابل تجدیدنظر بوده و حفظ دماء از مهمترین امور مورد تأکید ادیان الهی و عقل است و نیز با توجه به اینکه ایران، عرف جهانی مذکور را با امضای کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته است، توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب بزه می شوند و اصلاح قوانین موجود در این خصوص را خواستار است.

کانون مدافعان حقوق بشر
۱۳۸۸/۲/۱۱