ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.05.2009, 20:27
اعدام نوجوان دلارا دارابی در رشت

اعدام دلارا پاسخ منفی تندروها به فراخوان وسیع برای تغییر قانون اعدام نوجوانان است

۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ – دلارا دارابی که به اتهام قتل در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده بود، امروز در زندان رشت در ۲۲ سالگی اعدام شد. وکیل دلارا؛ عبدالصمد خرمشاهی گفت که خبر اعدام دلارا توسط مقامات رسمی به او داده شده است. طبق قوانین ایران، اجرای اعدام باید ۴۸ ساعت قبل از اعدام به اطلاع وکیل و خانواده برسد.

ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره اعدام دلارا گفت: "اعدام دلارا دارابی توهین به ارزش های حقوق بشر و جسارت نقض الزامات ایران دررعایت معیارها و پیمان های بین المللی حقوق بشراست." ارون اضافه کرد:" اما از همه مهتر اینکه، حق این دختر در یک دادگاه ناعادلانه پایمال شده است."

دلارا دارابی به قتل دختر عموی پدرش برای نجات دوست پسرش که به او اطمینان داده بود که او را چون صغیراست اعدام نخواهند کرد، اعتراف کرد. دادرسی پرونده دلارا و تجدید نظر در آن پر از ابهام بود و پرونده دلارا توسط قوه قضائیه برای بازنگری به رشت ارسال شد. پدر دلارا در مصاحبه ای ویدئویی گفت که وقتی او دخترش را تحویل پلیس می داد او در واقع به عدالت در نظام قضایی باور داشت و تاکید کرد "دلارا را سپردم دست قانون، دست عدالت، دست آن چیزهایی که فکر می کردم واقعا حق وحقیقت در آنجا اعمال می شود."

قرار بود که دلارا روز ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ اعدام شود، اما وکیل دلارا اعلام کرد که به علت عدم حضور خانواده مقتول، اعدام دلارا متوقف شد. هنوز معلوم نیست که خانواده مقتول و دلارا در اعدام امروز دلارا حضور داشتند یا نه.

ارون رادز گفت: "ادامه اعدام سبعانه نوجوانان، تحقیر حق نوجوانان و همه مردم ایران است و این خود یک مانعی در روابط بین المللی ایران است. اعدام نوجوانان طبق میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و پیمان حقوق کودک که ایران از اعضای این پیمان هاست، باید قانونا منع بشود."

اخیرا توجه بسیار زیادی در ایران به اعدام نوجوانان شده است. کانون مدافعان حقوق بشر برای پایان دادن به اعدام نوجوانان در ایران در ۳۱ فروردین ماه ۱۳۸۸ فراخوان ملی داد که مورد حمایت طیف وسیعی از فقها، مجتهدین، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی و اعضای جامعه مدنی قرار گرفت. مهدی کروبی، کاندیدای ریاست جمهوری، نیز رسما برای پایان دادن به اعدام نوجوانان بر اساس آموخته های خود بعنوان یک روحانی در فقه اسلامی و خواسته های فعالان حقوق بشر بیانیه ای صادر کرد که در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ در روزنامه اعتماد ملی به چاپ رسید. روزنامه کیهان که توسط نیروهای جمهوری اسلامی منتشر می شود، کروبی را به باد انتقاد گرفت و او را متهم به تبلیغ علیه نظام کرد.

ارون رادز در باره این اعدام می گوید: "اعدام دلارا حکایت از واکنش آشکار تندروها به صدای اعتراضی دارد که توسط فقها، فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی و مردم در ایران بلند شده است."

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران بشدت اعدام دلارا دارابی و ادامه اعدام نوجوانان بزهکار را در ایران محکوم می کند.

http://persian.iranhumanrights.org