ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.05.2009, 0:25
آمریکا: ایران فعال‌ترین دولت حامی تروریسم است

بی بی سی: دولت آمریکا با انتشار یک گزارش سالانه ایران را "فعال ترین دولت حامی تروریسم" در جهان معرفی کرده و به خصوص بر آنچه فعالیت نیروی قدس سپاه پاسداران در زمینه کمک به رشد و نمو تروریست ها در خارج می‌داند انگشت گذاشته است.

در گزارش تازه دولت آمریکا آمده است که "مشارکت ایران در طراحی و حمایت مالی حملات تروریستی در سراسر خاور میانه، اروپا و آسیای میانه تاثیری مستقیم بر تلاش های بین المللی برای پیشبرد صلح داشته، ثبات اقتصادی در خلیج (فارس) را تهدید کرده و رشد دموکراسی را تضعیف کرده است."

ایران که در گذشته اینگونه اتهامات را عمدتا سیاسی دانسته هنوز به این اتهامات سنگین دولت آمریکا که به نظر می رسد در زمینه "حمایت از تروریسم در اروپا و آسیای میانه" تازگی داشته باشد پاسخ نداده است.

قرار گرفتن نام هر دولتی در این لیست راه را برای اعمال تحریم ها علیه آن دولت هموار می کند. با این همه امسال ایران تنها دولتی نیست که در فهرست دولت های حامی تروریسم آمریکا قرار گرفته است.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ۴ دولت به عنوان دولت های حامی تروریسم معرفی شده اند: سوریه، کوبا، سودان و ایران.

در میان آن ها آمریکا ایران را فعال ترین دولت حامی تروریسم معرفی کرده است.

دولت ایران بارها اتهام حمایت از گروه های تروریستی را رد کرده و گروه هایی چون حماس در مناطق فلسطینی و حزب الله لبنان را نیروهای مقاومت مردمی لقب می دهد و به علاوه حمایت خود از آنها را "معنوی" توصیف می کند.

گزارش مربوط به تروریسم روز پنج شنبه توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد.

'فعالیت های تروریستی نیروی قدس'

در این گزارش، از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان اهرم اصلی ایران برای حمایت از گروه های تروریستی در خارج نام برده شده است.

به گفته دولت آمریکا، نیروی قدس سپاه از حماس، گروه حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی در عراق حمایت مالی و نظامی می کند.

آمریکا ایران را متهم کرده است که در سال ۲۰۰۸ سه هزار نیروی حزب الله را در داخل ایران تعلیم داده و ۲۰۰ میلیون دلار هم در اختیار گروه حزب الله قرار داده است.

آمریکا حزب الله را یک گروه تروریستی می داند.

دولت آمریکا همچنین ایران را به حمایت از گروه طالبان متهم کرده است.

به گفته آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران در سال گذشته میلادی سلاح های سبک و آر پی جی در اختیار طالبان قرار داده است.

این گزارش گفت که نیروی قدس طالبان را در زمینه "تاکتیک واحدهای کوچک، سلاح های سبک، مواد منفجره" آموزش داد.

آمریکا همچنین ایران را در عراق به حمایت از گروه های به گفته آمریکا شورشی و تروریستی متهم کرده است.

به گفته دولت آمریکا نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان در عراق به شورشیان شیعه آموزش نظامی می دهند.

در این گزارش آمده است که ایران با ارائه "اسلحه، آموزش، منابع مالی، و راهنمایی" به گروه های پیکارجوی عراقی که به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، نیروهای عراقی و همچنین غیرنظامیان حمله می کنند، قول خود برای کمک به تثبیت عراق را شکسته است.

دولت ایران بارها این اتهام آمریکا رد کرده و گفته است از برقراری ثبات در عراق حمایت می کند.