ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.04.2009, 21:10
رکسانا صابری اعتصاب غذا کرده است

دویچه وله: رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار که بیش از دو ماه است در بازداشت به‌سر می‌برد، در زندان اعتصاب غذا کرده است. حکومت ایران این خبرنگار را به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده‌ی آمریکا به ۸ سال زندان محکوم کرده است.

رضا صابری، پدر رکسانا صابری روز شنبه (۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل) در تهران به خبرگزاری‌ فرانسه گفت، دخترش ۵ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وکیل خانم صابری نسبت به حکم ۸ سال زندان موکلش، تقاضای تجدیدنظر کرده است.

رکسانا صابری، روز دوشنبه‌ ۲۴ فروردین ( ۱۳ آوریل) پشت درهای بسته محاکمه شد. صدور ۸ سال زندان برای این خبرنگار با واکنش منفی گسترده‌ای در سراسر جهان مواجه شد. باراک اوباما در واکنشی صریح اعلام کرد، رکسانا صابری در هيچ نوع اقدام جاسوسى دست نداشته است. رييس جمهور آمريكا ضمن نگرانی عمیق از وضعیت خانم صابری، گفت، او يك ايرانى - آمريكايى است و به كشورى كه خانواده‌اش از آن جا مى‌آيند علاقمند بود. اوباما افزود، باید با رکسانا صابری رفتارى مناسب صورت گيرد و هر چه وزدتر آزاد گردد.

اتحادیه‌ی اروپا نیز اعلام کرد محاکمه‌ی رکسانا صابری معیارهای استاندارد و شفافی را نداشت و خواهان آزادی این خبرنگار شد. عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران، از جمله سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر بودند که با بی‌اساس خواندن اتهام وارد شده به خانم صابری، خواهان آزادی او شدند.

تغییر ناگهانی اتهام

رکسانا صابری از شش سال پیش در ایران زندگی می‌کرد. این خبرنگار آزاد که از جمله با "بی‌بی‌سی" و رادیو "ان‌پی‌آر" همکاری داشت، روز ۲۲ بهمن سال ۸۷ دستگیر شد. مقامات ایران نخست وی را به فعالیت بدون کارت معتبر روزنامه‌نگاری و خرید مشروبات الکلی متهم کرده بودند، اما قاضی حسن حداد، معاون امنیت دادسرای تهران روز ۸ آوریل (۱۹ فروردین) ناگهان اتهام این خبرنگار را "جاسوسی" اعلام کرد. حسن حداد به رسانه‌های ایران گفت، رکسانا صابری «بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌داده است.»

پس از محاکمه و صدور ۸ سال زندان برای رکسانا صابری، بهمن قبادی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و دوست و نامزد رکسانا، با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای نوشت، «رکسانا می‎خواست از ایران برود. من نگهش داشتم. اوایل آشنایی‎مان او می‎خواست برگردد آمریکا. دوست داشت که با هم برویم. اما من اصرار کردم که بماند تا فیلم جدیدم تمام شود. او عملاً داشت از ایران می‎رفت و من نگهش داشتم.»

قبادی در نامه‌ی خود افزوده است: «من که سال‎هاست او را می‎شناسم و لحظه به لحظه در کنارش بوده‌ام، او همیشه مشغول کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی‌اش بود، نه چیز دیگر. در این سال‌های آشنایی، نشد یکبار جایی برود که من ندانم، یا کاری بکند که به نظرم نامعقول و نامتعارف بیاید. در پیشینه او و خانواده و اطرافیانش هم هیچ وقت نشانه‌ای از موردی نامعقول ندیده‌ام.»

در پی واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی علیه بازداشت و محاکمه‌ی رکسانا صابری، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در نامه‌ای به سعید مرتضوی، دادستان تهران خواستار رعایت دقت و عدالت در پرونده‌ی خانم صابری شد. هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه نیز دستور رسيدگی سريع و دقیق به درخواست تجديد نظر در حکم صابری داده است.

پس از صدور حکم دادگاه انقلاب تهران در مورد رکسانا صابری پدر وی با مراجعه به کانون مدافعان حقوق بشر از وکلای این سازمان خواست تا وکالت دخترش را بر عهده گیرند. بر این اساس شیرین عبادی، عبدالفتاح سلطانی و مهناز پراکند با تشکیل یک تیم حقوقی، وکالت رکسانا صابری را برعهده گرفتند.