ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.04.2009, 13:05
صابرى در هيچ نوع جاسوسى دست نداشته است

رادیو فردا: رييس جمهور آمريكا، روز يكشنبه بار ديگر با ابراز «نگرانى عميق» از وضعیت ركسانا صابرى گفت كه اين روزنامه ايرانى – آمريكايى در هيچ نوع جاسوسى دست نداشته است.

ركسانا صابرى كه از سوى مقام هاى قضايى جمهورى اسلامى ايران به جاسوسى متهم شده بود در هفته جاری به هشت سال زندان محكوم شد.

اين حكم با محکومیت دولت آمريكا روبرو شده و مقام هاى واشينگتن با بى اساس خواندن اتهام جاسوسی، خواستار آزادى فورى ركسانا صابرى شدند.

باراك اوباما روز يكشنبه در كنفرانسى خبرى در پایان نشست سران كشورهاى آمريكايى در ترينيداد و توباگو گفت: واضح است كه من عميقا نگران امنيت و سلامت وى (صابری) هستم.

وى افزود: «ما در حال بررسى اين مسئله هستيم كه وى عادلانه محاكمه شده است و درباره پرونده او اطلاعات بدست آوريم. وى يك شهروند آمريكايى است و من كاملا مطمئنم كه او در هيچ نوع جاسوسى دست نداشته است.»

رييس جمهور آمريكا اظهار داشت: «وى (صابرى) يك ايرانى – آمريكايى است و به كشورى علاقمند بود كه خانواده اش از آن جا مى‌آيند و باید با او رفتارى مناسب صورت گيرد و آزاد شود.»

آقاى اوباما گفت كه واشينگتن در باره اين پرونده از طريق كشور سوئيس با تهران در تماس است.

تهران و واشينگتن به دنبال اشغال سفارت آمريكا در ايران از سوى دانشجويان موسوم به پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ با يكديگر رابطه رسمى ندارند و از طريق سفارت سوئيس با هم پيغام رد و بدل مى كنند.

هفته گذشته سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه سوئيس در باره محاكمه ركسانا صابرى به واشينگتن اطلاع رسمى داده است.

خانم صابرى كه ۳۱ ساله است و از پدرى ايرانى و مادرى ژاپنى در آمريكا متولد شده است در شش سال گذشته در ايران به سر مى برد و براى شبكه هاى خبرى بى بى سى، راديو ان پى آر و برخى ديگر از رسانه هاى خارجى گزارش تهيه مى كرد.

مقام هاى قضايى ايران مى گويند كه كارت خبرنگارى وى از سال ۱۳۸۵ اعتبار نداشته است و او بدون مجوز اقدام به جمع آورى اخبار و تهيه گزارش مى كرده است.

خانواده ركسانا صابرى براى ديدار با فرزند خود به تهران سفر كرده اند و عبدالصمد خرمشاهى، وكيل وى نيز گفته است كه ظرف ۲۰ روز نسبت به حكم صادره از سوى دادگاه انقلاب اعتراض خواهد كرد.

در همين حال، محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران در نامه اى به سعيد مرتضوى، دادستان تهران خواستار آن شده است كه ركسانا صابرى از كليه آزادى ها و حقوق قانونى براى دفاع از اتهام هاى وارده برخوردار شود.