ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.04.2009, 9:05
چگونه میرحسین از کروبی پیش افتاد؟

جمهوریت- ایرج جمشیدی: رای قاطع مجمع روحانیون مبارز و حزب کارگزاران سازندگی به کاندیداتوری میرحسین موسوی چرخه حمایت جناح اصلاح طلب از آخرین نخست وزیر ایران را تکمیل کرد و اکنون جریان اصلاح طلب با عبور از بحران های درون جناحی افق انتخاباتی خود را روشن کرده است.

چرا که حمایت ستادهای ٨٨، موج سوم، گروه یاری و احزابی چون حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از کاندیداتوری میرحسین موسوی اظهر من الشمس بود و به راحتی می شد حدس زد که گروه های یاد شده بعد از انصراف خاتمی به طور اتوماتیک به سوی میرحسین موسوی خواهند رفت. دلخوری های سازمان مجاهدین و حزب مشارکت از عبارات تند و تیزی که مهدی کروبی از بعد از انتخابات مجلس هفتم به این سو علیه جناح اصلاح طلب و مشخصاً دو حزب یاد شده به کار برد و در بیشتر مواقع تیتر یک روزنامه های تندروی چون کیهان و صداو سیما می شد از جمله علل و عوامل به شمار می آمد که مانع از حمایت مشارکت و سازمان مجاهدین از مهدی کروبی شود. به عبارت روشنتر حتی اگر میرحسین موسوی کاندیدای ریاست جمهوری نمی شد، شاید دو حزب سازمان مجاهدین و مشارکت ترجیح می دادند از انتخابات کناره گیری کنند اما از مهدی کروبی حمایت نکنند.

در واقع کسانی چون محمدعلی ابطحی هم که برخلاف مصوبه تشکل متبوعش -ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز است که مجمع هم به کاندیداتوری میرحسین موسوی رای داده است - به اردوگاه کروبی پیوسته است اما در عین حال به احزابی چون مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب حق داده است از کاندیداتوری کروبی حمایت نکنند و دلیل آنرا هم حملات تند کروبی به مشارکت و سازمان مجاهدین در چند سال گذشته از سوی کروبی دانسته است. بنابراین واضح بود سازمان مجاهدین و مشارکت و ستادهای انتخاباتی چون یاری، ٨٨ و موج سوم که با حمایت دو حزب یاد شده راه اندازی شدند، خودبخود از شیخ کروبی با حداکثر سرعت عبور و در ایستگاه مهندس موسوی توقف کامل خواهند کرد.

فقط در این میان مواضع حزب کارگزاران و مجمع روحانیون از اهمیت بالایی برخوردار بود. چرا که اگر هرکدام از دو تشکل یاد شده به گزینه یی غیر از کاندیداتوری مهندس میرحسین موسوی می رسیدند، اجماع اصلاح طلبان که پیشتر بر سر کاندیداتوری خاتمی به وجود آمده بود، شکسته می شد. به واقع چنین اتفاقی هم در حال رخ دادن بود، کارگزاران و مجمع به شدت در شک و تردید به سر می بردند. چرا که دبیر کل حزب کارگزاران از چند ماه قبل تکلیف خود را روشن کرده و به ریاست ستاد انتخاباتی دبیر کل یک حزب دیگر یعنی کروبی بسنده کرده است. که البته این اقدام کرباسچی اعتراض های زیادی را از ناحیه هم حزبی هایش برانگیخته و آنان معتقدند کرباسچی در مقام دبیر کل یک حزب با سابقه تر نمی بایستی ریاست ستاد انتخاباتی دبیر کل یک حزب نوپا را عهده دار شود.

مجمع روحانیون هم درگیر چنین مشکلاتی بود. چرا که مهدی کروبی دبیر پیشین مجمع روحانیون مبارز به شمار می آید و برای مجمع روحانیون از نظر اخلاقی مطلوبتر آن بود که از دبیر کل پیشین خود حمایت کند. اما ظاهراً کروبی از کمترین شانس پیروزی برخوردار است و به همین دلیل، باقی مانده جریان های اصلاح طلب که تکلیف انتخاباتی خود را روشن نکرده بودند، در ابتدا منتظر ماندند تا شیخ کروبی از رویه خاتمی پیروی کرده و به نفع اصلاحات کناره گیری کند. حتی سید محمد خاتمی هم به دیدار کروبی شتافت و نظر قاطبه جریان اصلاح طلب را به اطلاع کروبی رساند و از او درخواست کناره گیری کرد اما مهدی کروبی نظر قاطبه اصلاح طالبان را نپذیرفت و در عین حال با استناد به اتفاقات چهار سال پیش نتایج نظرسنجی های فعلی را زیر سوال برد و به ماندن خود در عرصه رقابت‌ها تاکید کرد.

سماجت بیش از حد کروبی به باقی ماندن در عرصه انتخابات حجت را به دو تشکل کارگزاران و مجمع روحانیون تمام کرد و آنان نیز بلافاصله ٢٤ ساعت از دیدار خاتمی با کروبی، جلسات شورای مرکزی خود را برگزار کردند و در نتیجه به کاندیداتوری میرحسین موسوی رای مثبت دادند.

به این ترتیب اکنون تمام جریان اصلاح طلب به جز حزب اعتماد ملی از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت می کنند و در این میان شیخ مهدی کروبی به سر دوراهی دشوار تصمیم گیری قرار گرفته است. او که می توانست به مانند خاتمی با یک کناره گیری اخلاقی به نفع جریان اصلاحات و لو اینکه معتقد باشد رای اول را دارد، به نظر اکثریت احترام بگذارد و راه را برای پیروزی جناح اصلاحات بیشتر هموار کند، اما اینک این فرصت گرانبها را از دست داده است وآینده سیاسی خود را در ابهام و تردید فراوان گذاشته است. چراکه همگان می دانند از انتخابات مجلس هفتم به این سو چه به سر جریان اصلاحات آمده است و نقش هر کدام از شخصیت های بانفوذ این جریان از جمله مهدی کروبی به چه میزان است. اکنون خاتمی که به تنهایی می توانست بیش از مجموع کاندیداهای موجود رای کسب کند، آخرین دین خود را به اصلاحات ادا کرده است، اما آیا شیخ مهدی کروبی هم چنین می کند؟