ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.04.2009, 18:29
عالیه اقدام‌دوست را از زندان آزاد کنید

۲۰ فروردین ۱۳۸۸

آقای دکتر محمود احمدی نژاد
رییس جمهور
خیابان فلسطین، تقاطع آذربایجان
تهران، جمهوری اسلامی ایران

عالیجناب،

ما؛ اعضای ائتلاف بین‌المللی زنان مدافع حقوق بشر، با امضای این بیانیه عمیق ترین نگرانی‌های خود را در مورد زندانی بودن عالیه اقدام دوست، و همچنین بازداشت اخیر ۱۲ مدافع حقوق بشر در ایران ابراز می‌داریم.

عالیه اقدام دوست به همراه دهها نفر از فعالان دیگر در تجمع دفاع از حقوق زن در تهران در خرداد ماه ۱۳۸۵ بازداشت شد. در روز ۱۵ تیرماه ۱۳۸۶، عالیه اقدام دوست به سه سال و چهارماه زندان و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر، دوران محکومیت زندان عالیه ۴ ماه کاهش یافت و ضربه شلاق او نیز تائید نشد. حکم سه سال زندان وی در حال حاظر اجرا شده و عالیه اولین زنی است که فقط بخاطر فعالیت‌های دفاع از حقوق زن حکمش به اجرا درآمده است. در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ حکم عالیه اقدام دوست با بردن او از خانه اش اجرا شد و او در زندان اوین محبوس شد. محکومیت عالیه اقدام دوست به سه سال زندان و اجرای حکم او در حالی که برخی از کسانی که در همان روز تجمع دستگیر شده بودند یا هیچ اتهامی متوجه شان نشده بود، یا تبرئه شده بودند، یا احکام تعلیقی دریافت کرده بودند، ازماهیت کاملا خودسرانه اقامه دعاوی در قوه قضائیه حکایت می‌کند. زندانی کردن عالیه اقدام دوست همچنین بدعت یک سنت خطرناک برای همه زنانی است که مدافع حقوق بشر در ایران هستند.

حکم عالیه اقدام دوست در یک محیط فشار فزاینده علیه همه مدافعان حقوق بشر؛ از جمله فعالان حقوق زن اجرا می‌شود. منابع موثق در روز ۶ فروردین ماه ۱۳۸۸ از بازداشت ۱۲ نفر از اعضای مادران صلح و کمپین یک میلیون امضا توسط نیروهای امنیتی در ایران خبر دادند، در حالی که آنها در ماشین‌هایشان در خیابانی در تهران نشسته بودند و تصمیم داشتند به دیدار نوروزی خانواده‌های تعدادی از زندانیان عقیدتی بروند.

کمپین یک میلیون امضا که در مرداد ماه ۱۳۸۵ آغاز بکار کرد یک جنبش خودجوش برای ارتقاء آگاهی مردم در باره تبعیض‌های جنسیتی در قانون، و ارتقاء برابری جنسیتی است. مادران صلح، ائتلافی از زنانی است که خواستار ارتقاء فرهنگ صلح در ایران هستند و همه اشکال تجاوز نظامی را محکوم می‌کنند. هم مادران صلح و هم اعضای کمپین یک میلیون امضا، برای رساندن پیام‌های خود از روش‌های مسالمت جویانه با پخش بیانیه‌ها، جمع آوری امضا، سازماندهی و برگزاری سخنرانی استفاده می‌کنند. به همین دلیل از نظر ما، اعضای هر دو گروه ، مدافعان حقوق بشر هستند.

۱۲ نفری که در روز ۶ فروردین بازداشت شدند عبارتند از: فرخنده احتسابیان، بهارا بهراون، امیر رشیدی، محمد شورابی، علی عبدی، دلارام علی، شهلا فروزانفر، محبوبه کرمی، خدیجه مقدم، آرش نصیری اقبالی، لیلا نظری، و ثریا یوسفی.

ده نفر از افراد بازداشت شده پس از سه روز با وثیقه آزاد شدند اما محبوبه کرمی و خدیجه مقدم همچنان در بازداشت باقی ماندند.

در روز ۱۶ فروردین ماه، همه ده نفری که آزاد شده بودند به "تشویق اذهان عمومی" و "برهم زدن نظم عمومی" متهم شدند که همگی آنها این اتهامات را رد کردند.

با اینکه قرار بود محبوبه کرمی و خدیجه مقدم هم در روز ۱۶ فروردین ماه تفهیم اتهام بشوند، اما آنها را از زندان به دادگاه منتقل نکردند. معاون دادسرای امنیت به وکلای آنها گفته بود که آنها را روز بعد به دادگاه خواهند آورد، اما در حقیقت آنها را در زندان نگه داشتند. سرانجام محبوبه کرمی در روز ۱۸ فروردین ماه و خدیجه مقدم در روز ۱۹ فروردین ماه آزاد شد. خانم مقدم با اتهامات جدیدی روبرو شد که به تجمع مادران صلح علیه حمله اسرائیل به نوار غزه که در تهران در تاریخ ۲۲ دی ماه برگزار شده بود.

ما بشدت به دستگیریها، بازداشت‌ها و محاکمه همه مدافعان حقوق بشر معترض هستیم. دستگیری و محاکمه مستمر مدافعان حقوق بشر که بطور مسالمت آمیز خواستار آزادی بیان هستند با تعهدات و الزامات ایران در قوانین بین المللی مغایرت دارد.

آنچه که ما را بیشتر نگران کرده است این است که در حقیقت ما متوجه شدیم که کسانی که در روز ۶ فروردین ماه بازداشت شده بودند حتی در یک فعالیت عمومی شرکت نکرده بودند بلکه قصد داشتند که طبق سنت ایرانی، در آغاز سال نو به دیدار نوروزی به خانه‌های شخصی افراد بروند. جریان بازداشت این افراد اصلا نمی‌تواند مصداق اتهامات "برهم زدن نظم عمومی" یا "تشویش اذهان عمومی" به آنها باشد، و بنظر می‌رسد که این امر یک تلاش عمدی برای ساکت کردن و تهدید و ارعاب این فعالان بوده است. ما با نگرانی بسیار یادآوری می‌کنیم که از زمان شروع به فعالیت کمپین یک میلیون امضا، دهها نفر از اعضای آنها بازداشت شده اند، برای بازجویی احضار شده اند، تحت کنترل و تعقیب هستند، ممنوع الخروج شده‌اند و محاکمه شده‌اند.

تلاش این فعالان برای ارتقاء برابری جنسیتی و فرهنگ صلح باید مورد تقدیر قرار بگیرد نه اینکه در برابر آنها مانع ایجاد شود. بیانیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح می‌کند که "هر فردی حق دارد که بطور فردی یا در همکاری با دیگران، برای حفظ و تحقق حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین در سطح ملی و بین المللی تلاش کند و آن را ارتقاء بدهد." اقدام مقامات ایرانی نقض این اصل بین المللی است.

ما از مقامات ایران میخواهیم که حکم عالیه اقدام دوست را لغو کنند و او را از زندان آزاد کنند.

علاوه بر این، ما از مقامات در ایران می‌خواهیم که همه اتهاماتی را که به ۱۲ فعال بازداشت شده در روز ۶ فروردین ماه وارد کرده‌اند، پس بگیرند، و به سرکوب و محاکمه همه مدافعان مسالمت جوی حقوق بشر در ایران خاتمه بدهند.

از توجه شما به همه موارد فوری سپاسگزاریم.

Asia Pacific Forum on Women Law and Development
Asian Forum for Human Rights and Development (FORUM-ASIA)
Baobab for Women’s Human Rights
Front Line, The International Foundation for Human Rights Defenders
Human Rights First
International Campaign for Human Rights in Iran
International Women's Rights Action Watch Asia Pacific
Observatory for the Protection of Human Rights Defenders