ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.04.2009, 8:51
دعوت از عبدالله نوری برای اعلام کاندیداتوری

بامدادخبر: به فاصله یک روز از دیدار نوروزی فعالان سیاسی با عبدالله نوری، شب گذشته (سه‌شنبه‌شب) چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب با حضور در منزل مدیرمسوول روزنامه توقیف‌شده خرداد، از او خواستند تا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری کاندیدا شود.

در این جلسه که حدود ۳۵ نفر از فعالان سیاسی، مدیران، استادان دانشگاه و فعالان مدنی اصلاح طلب حضور داشتند بسیاری از آنان از حضور عبدالله نوری در انتخابات دفاع کردند هرچند که برخی دیگر نیز استدلال‌های خود در رابطه با لزوم عدم حضور نوری بیان کردند.

سایت خرداد، سایت حامیان نوری در گزارشی از این جلسه با اشاره به نظرات موافق و مخالف ابرازشده از سوی حاضران در جلسه، خبر داده است که استدلال‌های نخبگان موافق کاندیداتوری عبدالله نوری، تا مقداری توانسته که نظر وی را جلب کند.

خرداد گزارش کرده که موافقان نوری، به دلایلی چون «استقبال عمومی از وی، هویت اصلاح‌طلبانه‌ی نوری، توانایی به‌دست گرفتن رهبری یک جنبش مدنی و دادن شوک به جامعه‌ی منفعل کشور» اشاره کردند.

هم‌چنین هواداران نوری، احتمال تایید صلاحیت وی را «بالا» ارزیابی کردند و از آن به عنوان آزمونی برای آزادی انتخابات یاد کردند به ویژه که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان نوروزی خود به همه‌ی جریان‌های سیاسی کشور وعده داد که می‌توانند در انتخابات مشارکت کنند و همه می‌توانند بیایند.

در سوی دیگر مخالفان نوری نیز با بیان دلایلشان مبنی بر «کمبود زمان، انشقاق در جناح اصلاح‌طلب، احتمال ردصلاحیت و تخریب شخصیت نوری»، از او خواستند تا به حمایت از کاندیدای واحد جناح اصلاح‌طلب بپردازد.

امری که با مخالفت چهره‌های سرشناس حاضر در جلسه مواجه شد. آن‌ها به عبدالله نوری گفتند: «گرچه زمان کم است اما حضور شما بی‌تردید به شوک بزرگی در كشور می‌انجامد و شخصیت ویژه‌ی نوری چنان نیز هست که بدنه‌ی اصلاح‌طلب را به سوی خود جلب کند. به این ترتیب سران گروه‌هایی که تصمیم خود را نیز در این زمینه گرفته‌اند، ناچار می‌شوند تا بار دیگر ترتیب نشست و کنگره دهند و نمی‌توانند که از کنار کاندیداتوری عبدالله نوری به آسانی بگذرند.»

خرداد از قول دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب حاضر در جلسه نقل کرده است که با وجود احترام بسیار زیاد برای آقای موسوی، وی «نمی‌تواند حمل کننده تابلوی اصلاح‌طلبی باشد و عبدالله نوری رسالت دارد که با آمدن خود، اصلاحات را به مسیرش بازگرداند و شعارهای فراموش شده را به یاد ذهن خاموش جامعه بیاورد».

علیرضا علوی‌تبار، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، غلامحسین کرباسچی، محمد عطریانفر، احمد خرم، سعید لیلاز، هاشم آقاجری از جمله سرشناس‌ترین افراد حاضر در جلسه سه‌شنبه‌شب بودند.

خبرگزاری ایلنا نیز در مصاحبه با حجت الاسلام درایتی که خود در جلسه حضور داشته، گزارشی از این نشست را منتشر کرده است.

مشاور امور روحانیت محمد خاتمی به ایلنا گفت: در این جلسه چهره‌های مختلف سیاسی در خصوص حضور و یا عدم حضور عبدالله نوری در عرصه انتخابات صحبت‌های مختلفی کردند به گونه‌ای که عده‌ای مخالف کاندیداتوری و افراد دیگر نیز با استدلال‌های خود موافق حضور عبدالله نوری در عرصه انتخابات بودند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ادامه با بیان اینکه عبدالله نوری در این جلسه اظهارنظر خاصی نکرد، گفت: جلسه عصر دیروز جمع بندی خاصی نداشت و عبدالله نوری نیز به شنیدن سخنان موافقان و مخالفان حضور خود در عرصه انتخابات گوش فرا داد.

اینک به نظر می‌رسد با اقبال گروه بیشتری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به عبدالله نوری، بخش عمده‌ای از نگرانی‌های او برای اعلام نامزدی در انتخابات آینده رفع شده باشد. بنا بر آخرین اخبار، "عبدالله نوری" تصمیم نهایی خود را به احتمال بسیار زیاد تا آخر هفته خواهد گرفت.