ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.04.2009, 21:24
«نگرانی شدید» کلینتون از اتهام جاسوسی علیه صابری

رادیو فردا: وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه از اتهام های وارده به رکسانا صابری، روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی مبنی بر «جاسوسی» شدیدا ابراز نگرانی کرد.

هیلاری کلینتون در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه متهم شدن خانم صابری به جاسوسی از سوی مقام های ایران گفت: ما از شنیدن این خبر شدیدا نگران شده ایم.

وی اظهار داشت که وزارت امور خارجه آمریکا از طرف سوئیسی خواسته است تا اطلاعات «دقیق و به روز» درباره این موضوع کسب کند.

سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می رود.تهران و واشینگتن از سه دهه پیش که سفارت آمریکا در ایران از سوی دانشجویان موسوم به پیرو خط امام اشغال شد با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «من، چون بقیه بخش های این وزارتخانه، این موضوع را از نزدیک دنبال می کنم و امیدوارم که وی (صابری) به سرعت آزاد شده و نزد خانواده خود بازگردد.»

رکسانا صابری ۲۲ بهمن ماه سال قبل دستگیر شد و مقام های ایران می گویند، وی بدون داشتن مجوز فعالیت مطبوعاتی، گزارش تهیه می کرده است.

روز چهارشنبه، حسن حداد، معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره اتهام های رکسانا صابری به خبرگزاری ایسنا گفت: «وی بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعالیت های جاسوسی انجام می داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نیز تمام اتهامات را پذیرفته است.»

به گفته آقای حداد، پرونده خانم صابری «با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شده است و در حال حاضر در یکی از شعبات دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.»

این مقام قضایی تابعیت دو گانه این روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی را رد کرده و گفته است: «وی دارای تابعیت ایرانی است، پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارد و با مدارک ایرانی وارد کشور شده است.»

ماه گذشته و در جریان کنفرانس بین المللی افغانستان در لاهه هلند، هیلاری کلینتون اعلام کرد، نامه ای به هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست تسلیم شد که در آن خواستار رسیدگی ایران به وضعیت صابری و دو آمریکایی دیگر شده‌ایم.

اشاره وی به روشن شدن وضعیت عشاء مومنی دیگر ایرانی – آمریکایی متهم به اقدام علیه امنیت ملی و رابرت لوینسون، عضو سابق پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، است که از هشتم مارس سال ۲۰۰۷ در جریان سفر به جزیره کیش ناپدید شده است.

خانم صابری ۳۱ ساله است، مادر او ژاپنی و پدرش ایرانی است و در ایالت داکوتای شمالی آمریکا بزرگ شده است. وی به مدت شش سال در ایران زندگی می کرد. وی در سال های گذشته با شبکه های بی بی سی، رادیو «ان پی آر» و سایر نشریات بین المللی همکاری داشته است.

والدین خانم صابری که در هفته جاری با سفر به تهران با دختر خود در زندان اوین دیدار کردند از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته اند تا دختر آنها آزاد شود و از وضعیت روحی او به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

به رغم اینکه قوه قضائیه ایران در اسفندماه اعلام کرده بود که رکسانا صابری «ظرف چند روز آینده» آزاد می شود ولی وی همچنان در بازداشت به سر می برد.