ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 04.04.2009, 19:53
روز جهانی مقابله با مین

«کانون مشارکت در پاکسازی مین» به مناسبت ۱۵ فروردین (۴ آوریل)، روز جهانی مقابله با مین، با انتشار بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت این روز، خواستار توجه هرچه بیشتر عامه مردم و علی الخصوص دولتمردان به این امر خطیر شد. «تسریع در امر پاکسازی به منظور جلوگیری از تلفات انسانی بیشتر و ایجاد محیط امن برای زندگی و کار ساکنین مناطق آلوده به مین»، «اطلاع رسانی به موقع از روند پاکسازی مین در ۵ استان آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه »، «آموزش ساکنان این 5 استان به ویژه کودکان که عمده قربانیان بیگناه مین می باشند»، «حمایت همه جانبه از تمامی مصدومین و تحت پوشش قرار دادن خانواده آنها» و «پیوستن به جامعه جهانی در راستای چاره اندیشی برای رفع این معضل جهانی» از جمله موضوعاتی است که کانون مشارکت در پاکسازی مین، توجه دولتمردان را به آنها جلب کرده است. متن بیانیه «کانون مشارکت در پاکسازی مین» که در فروردین ۱۳۸۸ منتشر شده، به شرح زیر است:

۱۵فروردین (۴ آوریل) روز جهانی مقابله با مین و مشکلات ناشی از آن
کانون مشارکت در پاکسازی مین با گرامیداشت این روز، خواستار توجه هرچه بیشتر عامه مردم و علی الخصوص دولتمردان به این امر خطیر است. در این روز مین به عنوان سلاحی نامتعارف با خصوصیاتی ویژه که آن را از دیگر سلاح های ساخته دست بشر متمایز می سازد، مورد نکوهش جامعه جهانی قرار گرفته است. در حقیقت این سلاح، جنگ یا صلح، سرباز یا کشاورز، عابر یا مهاجم را از هم باز نمی شناسد، مین فقط قربانی می گیرد. تبعات ناشی از آلودگی به مین در تمامی شئون و جنبه های زندگی افراد ساکن مناطق مرزی و جنگ زده رسوخ کرده است و نه تنها باعث تلفات و جراحات انسانی شده، بلکه ناامنی در محیط زندگی و کار را به وجود آورده و مانع ازبازسازی و توسعه سرزمین و زندگی می شود.
با گذشت 20 سال از پایان جنگ تحمیلی، 5 استان این سرزمین (آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه) همچنان از مشکلات مین به عنوان غده ای چرکین در رنجند. با این وجود عملکرد مسئولین در این مدت بسیار کمتر از حد انتظار بوده است، لذا این کانون توجه جدی دولت را به موارد زیر جلب می کند:
1- تسریع در امر پاکسازی به منظور جلوگیری از تلفات انسانی بیشتر و ایجاد محیط امن برای زندگی و کار ساکنین این مناطق
2- اطلاع رسانی به موقع از روند پاکسازی مین در این 5 استان
3- آموزش ساکنان این 5 استان به ویژه کودکان که عمده قربانیان بیگناه مین هستند.
4- حمایت همه جانبه از تمامی مصدومین و تحت پوشش قرار دادن خانواده آنها
5- پیوستن به جامعه جهانی در راستای چاره اندیشی برای رفع این معضل جهانی

به امید پالودن ایران زمین از مین
کانون مشارکت درپاکسازی مین
فروردین1388



شیرین عبادی به مناسبت روز جهانی مقابله با مین:
توجه به مقوله مین خواست جامعه مدنی است

شیرین عبادی رییس هیأت مدیره «کانون مشارکت در پاکسازی مین» به مناسبت 15 فروردین (4 آوریل)- روز جهانی مقابله با مین- «ضرورت تسریع در پاکسازی مین»، «الحاق به کنوانسیون بین المللی اوتاوا مبنی بر عدم استفاده مجدد از مین» و «رسیدگی به وضعیت بازماندگان» را خواست جامعه مدنی ایران عنوان کرد.

با وجود آنکه بیش از بیست سال از پایان جنگ ایران و عراق سپری شده است اما حدود سه میلیون هکتار اراضی آغشته به مین در ایران وجود دارد و پنج استان ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و خوزستان آغشته به مین هستند؛ و به طور متوسط روزانه بین 2 تا 3 نفر به خاطر مین کشته و مجروح می شوند در حالی که به اعتقاد متخصصان کمک های بهداشتی برای مجروحان و مستمری برای بازماندگان کافی نیست.

بر این اساس از سال ها قبل شیرین عبادی و تعدادی از همفکران اش «کانون مشارکت در پاکسازی مین» را بنا نهادند تا آنگونه که عبادی می گوید، بلندگویی باشند برای بیان آلام افرادی که در مناطق آلوده به مین زندگی می کنند که متأسفانه اکثراً نیز از ضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و همچنین به علت دوری از مرکز صدای آنها شنیده نمی شود.

عبادی در گفت و گویی کوتاه با سایت کانون مدافعان حقوق بشر گفت، ما این درد مشترک را که در اثر غفلت همگان از جمله روشنفکران ایرانی در اعماق جامعه دفن شده بود را به سطح جامعه رساندیم. بر این اساس رییس «کانون مدافعان حقوق بشر» از اینکه اکنون همه متوجه این خطر عظیم شده اند، ابراز خوشحالی کرد. بنابراین گفت: «ما رسالت خود را در آگاه سازی مردم به خطرات ناشی از وجود مین و یاری رساندن به مصدومان و بازماندگان مین می دانیم.»

شیرین عبادی، بایزید مردوخی، اسعد اردلان، لیلا ارشد، ثریا عزیزپناه، مینا ربیعی، صدیقه حجت پناه، عبدالله جهان بین و مهدی افروز منش مؤسسان «کانون مشارکت در پاکسازی مین» هستند.

«کانون مشارکت در پاکسازی مین» سال 1382 فعالیت خود را با نوشتن اساسنامه و اهداف آغاز و در سال 1384 پروانه تأسیس خود را از وزارت کشور دریافت کرد. به گفته اعضای کانون، نگاه این نهاد مدنی به مین، یک نگاه اجتماعی است، چرا که پیامدهای این حادثه خود را در زندگی مردم نشان می دهد. بنابراین موضوع را در حیطه امنیتی نمی بینند.

«کانون مشارکت در پاکسازی مین» همچنین 20 اسفند ماه 1387 با برگزاری نشستی به تبیین پیشنهاد 35 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصلاح تبصره 4 قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجرین و کسانی که به مناطق جنگی مراجعه کرده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می شوند، پرداخت. این سازمان مردم نهاد در همین راستا پیشنهاد های خود را ارائه کرد.