ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.03.2009, 12:32
عیدی بنیادگرایان به اعراب ایرانی

هم‌میهنان عرب خوزستانی ما بار دیگر مورد تعرض واقع شدند. سالهاست ستم مضاعف بر اقوام ایرانی كه اكثراً نیز از مرزنشینان غیور ایران‌زمین هستند به اشكال مختلف ادامه دارد و تندروهای انحصار‌طلب غافل از این هستند كه با اتخاذ شیوه سركوب، تیشه به‌ریشه وحدت ملی و یكپارچگی این كهن سرزمین می‌زنند.

خون باید گریست براین مستی قدرت پرستان كه هر زمان می‌بایست شاهد برخوردی جدید از سوی عوامل تندرو بود . از آن زمان زیاد نمی‌گذرد كه در زندان‌های كردستان برخوردهای خشونت‌آمیز را به‌حدی رساندند كه به مرگ حداقل دو فعال سیاسی انجامید ؛ اخیراً انحصار‌طلبان در آذربایجان حتی از نام تركی گذاشتن بر مغازه‌ی یك فعال قومی جلوگیری كرده‌اند ؛ خبر تخریب مسجدی در سیستان و بلوچستان می‌رسد ؛ دیگر آیینی و بهایی بودن جرم می‌شود ؛ درویشان بازداشت می‌شوند و برخلاف قانون اساسی كشور، در چند سال گذشته مرتباً فشارهای گوناگون بر دگراندیشان و حتی اخیراً بر برخی كلاس‌های یوگا بیشتر شده است.

در استمرار این نا برابر حقوقی‌‌ها و فشارها، اخیراً نیز سركوبی در روستای عرب‌نشین شعیبيّه در اطراف شهرستان شوشتر انجام شده است. اكثر فعالان سیاسی عرب خوزستانی مخالف اقدامات قهرآمیز هستند ولی متأسفانه خشونت‌ورزی‌های بعضی جریانات تندرو، جان به‌لب برخی كوشندگان برابر حقوقی اقوام و مردمِ تحت ستم مناطق اقلیت‌نشین می‌رساند و شماری از آنان را به سمت عملیات مسلحانه سوق می‌دهد.

وقتی چندسال پیش راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز هموطنان عرب اهوازی با سركوب مواجه شد، تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرهای خرمشهر، بندر معشور، هویزه، آبادان، ... پدید آمد ؛

وقتی بعضی از روستائیان عرب ایرانی با تصاحب زمین‌های آباء و اجدادی خود و كوچ اجباری مواجه می‌شوند و از سوی دیگر شاهد شهرك سازی و آپارتمان‌سازی با سكنی دادن عمدتاً فارسی زبانان و ایجاد زمینه برای تغییر بافت جمعیتی هستند ، حاكمیت انتظار چه بازتابی توسط هم‌میهنان عرب دارد ؟ اعرابی كه خود و پدرانشان از دیرباز و زمان پهلوی‌ها در چارچوب تمامیت ارضی كشور با استبداد مبارزه می‌كردند و جان خود را در این‌راه گذاشته، حبس و اعدام شده‌اند ؛
وقتی عرب‌های وطن‌دوست در این سال‌ها نیز شاهد زندانی شدن و اعدام ده‌‌ها اقلیت هویت‌طلب و محاكمه در دادگاه‌های غیر‌علنی، بدون حضور هیأت منصفه و بدون حضور وكلای مستقل و مؤثر هستند، فرزندان و خویشاوندان و دوستان و همشهریان آن‌ها چه احساسی می‌بایست نسبت به مدیران قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند؟

كانون ضمن محكوم دانستن تجزیه‌طلبی و نیز محكوم كردن برچسب تجزیه‌طلبی به اقوام متنوع ایرانی ، آرزو می‌كند در این سال نو خورشیدی ، تندروهای افراطی جاخوش كرده در حكومت از اشتباهات سی‌سال گذشته كه منجر به به‌وجود آمدن فضای بیمارگونه‌ی كنونی شده است پند بگیرند و ضمن همراهی با گفتمان آشتی ملی ، در خدمت احیاء ارزشهای انسانی و ساختن میهنی مرفّه، آزاد، مقتدر و آباد گام بردارند.

۱۲ فروردین ۱۳۸۸
كانون دفاع از حقوق اقلیت‌ها