ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.03.2009, 22:50
بازداشت خودسرانه فعالان حقوق زن

بازداشت خودسرانه فعالان حقوق زن و ممانعت از بازدید نوروزی آن ها

۶ فروردین ماه ۱۳۸۷- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که مقامات ایرانی باید سریعا دوازده نفر فعال حقوق زن که خودسرانه در تهران بازداشت شده اند، آزاد کنند.

نیروهای امنیتی دوازده نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضا و مادران صلح را در خیابان در حالی که با هم قرار گذاشته بودند که به دیدار نوروزی تعدادی از خانواده های زندانیان عقیدتی بروند، بازداشت کردند. طبق سنت، مردم در ایران در سال نو به دیدار خانواده ها و دوستان می روند. اسامی دوازده نفر بازداشت شده به این شرح است: لیلا نظری، دلارام علی، خدیجه مقدم، فرخنده احتسابیان، محبوبه کرمی، بهارا بهروان، علی عبدی، امیر راشدی، محمد شوراب، آرش نصیری اقبالی، ثریا یوسفی و شهلا فروزانفر.

تا غروب روز پنجشنبه به وقت تهران، همه افراد بازداشت شده به زندان اوین منتقل شدند. قاضی متین راسخ آنها را به "تشویش اذهان عمومی" و "بر هم زدن نظم عمومی" متهم کرد.

این بازداشت هاحاکی از تعقیب و استراق سمع مراودات خصوصی فعالان توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی است. به گزارش سایت تغییر برای برابری، نیروهای پلیس این گروه از فعالان را در محل ملاقاتشان در خیابان سهروردی در تهران ،قبل از حرکت برای دیدار نوروزی شان دستگیر کردند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "توطئه بینی و عدم تحمل نیروهای امنیتی به یک حد غیر قابل باوری رسیده است. به هیچوجه توجیهی برای نقض حقوق فعالان برای دیدار نوروزی یکدیگر وجود ندارد."

افراد بازداشتی در خیابان سهروردی ابتدا به کلانتری نیلوفر برده شدند و درحدود ساعت 8 و نیم به وقت تهران، همه بازداشتی ها به زندان اوین، بخش ۲۰۹ منتقل شدند.

هادی قائمی در مورد این بازداشت ها گفت: "بخاطر فقدان کامل شفافیت و آئین دادرسی در این مورد، ما بشدت نگران سرنوشت این بازداشتی ها هستیم. به چه جرمی این افراد بازداشت می شوند؟ آیا اجرای سنت سال نو در ایران حالا تبدیل به یک جرم شده است؟ رهبران ایران باید قدم به پیش بگذارند و توضیح دهند برای چه به نیروهای امنیتی آنچنان اختیار می دهند تا در محروم کردن مردم از حقوق ابتدایی شهروندی شان این چنین یکه تازی کنند؟"



ردیف بالا (چپ به راست): لیلا نظری، دلارام علی، محبوبه کرمی، خدیجه مقدم، فرخنده احتسابیان؛ ردیف پایین (چپ به راست): آرش نصیری اقبال، امید رشیدی، علی عبدی، محمد شوراب