ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.03.2009, 21:04
درخواست برای رسیدگی فوری به علل مرگ میرصیافی

اطلاعیه مطبوعاتی

ایران - مرگ وبلاگ نویس ایرانی در زندان: درخواست برای رسیدگی فوری و مؤثر

۲۳ مارس ۲۰۰۹

پاریس، ژنو- "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) و "جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران" (LDDHI)، مرگ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ نویس ایرانی، در زندان را به شدت محکوم می کنند.

براساس گزارشات رسیده، میرصیافی که فعالیت نوشتاری اش در زمینه فرهنگ و موسیقی سنتی ایرانی بود، در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۰۹ به دلیل کمبود درمان پزشکی در زندان تهران جان سپرد.

وی روز ۷ فوریه ۲۰۰۹ برای بازجویی به دادگاه انقلاب تهران احضار شد و از آن پس در حبس بسر برد.

میرصیافی برای اولین بار در ۲۲ آوریل ۲۰۰۸ دستگیر و روز دوم ژوئن همان سال به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. او روز ۲ نوامبر طبق مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ از قانون مجازات محاکمه گردید. در این دو ماده آمده است: "اگر شخصی به رهبر معظم آیت الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی، یا به دیگر رهبران کشوری اهانت کند، به ۶ ماه تا دو سال زندان محکوم خواهد شد" (ماده ۵۱۴) و "هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت تبلیغی نماید به ۳ ماه تا یک سال زندان محکوم خواهد شد (ماده ۵۰۰).

میرصیافی به دو سال زندان محکوم گردید و وبلاگ او به نام "روزنگار" که حاوی مقالات فرهنگی بود دیگر قابل دسترس نیست.

عبدالکریم لاهیجی، رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در این رابطه می گوید: "ما پس از شنیدن این خبر غم انگیز به شدت متأثر شدیم. اکنون از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهیم هر چه سریعتر و به شکلی مؤثر و جدی در مورد این مرگ رسیدگی کنند تا بدین ترتیب اشخاصی که مسؤول این اتفاق بودند به دادگاه احضار و محاکمه شوند."