ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.03.2009, 7:40
سياست و رویکردی ديگر ممکن است!

در آستانه واقعه سیاسی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، در کنار تدارک انتخاباتی مدیریت شده توسط قدرت حاکم و برگزاری یک انتخابات همچنان غیر آزاد ،ناعادلانه و محدود به جناح های حکومتی، بار دیگر شاهد برآمدی امید بر انگیز از سوی طیفی از نیروهای سیاسی در کشور هستیم که در عین تعلق به افق های فکری گوناگون، در پی آنند که حول نیاز مبرم جامعه ما به آزادی، دموکراسی، توسعه و عدالت اجتماعی به اقدام مشترک برخیزند و سیاست و رویکردی تازه به نمایش بگذارند. اگر در انتخابات مجلس اسلامی هشتم، با رویکردهای تازه‌ای در درون کشور از جمله اقدام مثبت تشکیل کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه و طرح ضرورت نظارت بین المللی بر امر انتخابات در کشور مواجه بودیم، اینک با انتشار بیانیه «انتخابات و گفتمان مطالبه محور» روبرو هستیم که نشانه پویایی نیروی دموکراسی در کشور و ایستادگی آن در برابر تهدید و تحدید اقتدار گرایان است. این سلسله برآمدهای رو به رشد، نشانه‌ای مثبت و بیانگر مبارزه برای دموکراسی در ایران ما است.

برای رسیدن به ایرانی آزاد و دمکراتیک، ایرانی پایبند به حقوق بشر و برای نهادینه کردن پلورالیسم، کشور ما نیازمند جایگزینی سیاست و ساختار سياسی حاکم با سیاست و ساختار سیاسی دیگری است. در این راه بهره بردن از هر فرصت از جمله از انتخابات برای طرح خواسته های مردم از طریق دخالت آگاهانه در روند های جاری سیاسی مفید و ممکن است. پایبندی به حقوق بشر، تامین حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی، آزادی بیان و نشر عقاید، آزادی مطبوعات، آزادی تشکیل احزاب سیاسی و تشکل های صنفی، تضمین حقوق شهروندان کشور در همه عرصه ها، رفع تبعیض از زنان، پایان دادن به پیگرد و آزار پیروان مذاهب و عقاید دیگر، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت های مذهبی و عقیدتی، رفع ستم از ملیت ها و اقوام ایرانی، به رسمیت شناختن حقوق دمکراتیک آن ها تنها زمانی میسر است که حکومتگران حاکم از رای جمهور مردم برآمده و به همین مردم هم پاسخگو باشند و به خواست ها و مطالبات مردم احترام بگذارند.

استبداد تنها با خواست و تلاش برای نفی آن بر چيده نخواهد شد. لازمه غلبه بر این غول بنیان‌کن، از جمله در گرو شکل گرفتن و نهادینه شدن اهرم های دمکراتیک در جامعه، در جریان مبارزات روزمره اقشار و طبقات مختلف اجتماعی پیرامون مطالبات و خواست های روزمره آنان است. جمهوری متکی بر رای و ارده مردم و جدائی دین از دولت به یکباره و با یک فرمان مستقر نخواهد شد، تنها با موفقیت و پیشرفت مبارزه با استبداد در تمامی عرصه هاست که راه چنین تحولی هموار خواهد گشت. نیروها و فعالان سیاسی آزادیخواه، دمکرات و عدالت طلب کشور می‌توانند و باید با ارائه یک برنامه جامع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم را به قبول و مبارزه برای تحقق آن، دعوت کنند و از این طریق در صحنه سیاسی میهن مان حضور مستقل خود را در ميان ملت ایران تامین نمایند.

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و مدنی کشورمان تحت عنوان «انتخابات و گفتمان مطالبه محور» تلاشی است در راستای ارائه برنامه‌ای در جامعه و تاکیدی بر این واقعیت است که در کشور ما سیاست و رویکردی دیگر ممکن است. سیاستی که بر طرح مطالبات جنبش های اجتماعی و مسائل دامنگیر زندگی جاری مردم ایران، از هر عقیده و مرام و تباری تاکید می‌کند. از خواسته های آن «كاهش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر زندگی روزمره مردم» است و معتقد است که «نبايد تحقق مطالبات و خواسته های اقشار گوناگون جامعه و حل معضلات زندگی جاری آن ها را به اصلاحات بنيادی و تحقق كامل مرحله گذار به دموكراسی موكول كرد.» چنین گذاری بدون برداشتن همین گام های به ظاهر کوچک، و در اساس مهم و حیاتی در حل معضلات «زندگی جاری»، که چارچوب عمومی شان حتی از چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز فراتر نمی‌روند، میسر نخواهد شد؛ در این بیانیه، هم «تجربه مشارکت بی قيد و شرط و غير برنامه ای» نفی گشته و هم «تحريم مطلق و از ابتدای فرايند فضای انتخاباتی» نقد شده است.

انتشار بیانیه « انتخابات و گفتمان مطالبه محور» برآمد سیاست و رویکردی جدید در شرائط امروز کشور ما است. اهميت و تازگی اين بيانيه نه در اجزا، بلکه در کليت آن و در ميزان آمادگی نويسندگان بيانيه با پيشينه اجتماعی و گرايش برنامه‌ای متفاوت برای برآمد مشترک، دفاع از سياستی ديگر و دخالت فعال در تحولات سياسی جاری کشور است. تداوم اقدام مشترکی که به این بیانیه منجر شده است، می‌تواند چشم انداز جديدی برای نيروهای دموکرات و آزادی خواه و عدالت طلب کشورمان فراهم سازد.

شرط ترديد ناپذير غلبه سياستی ديگر، اقبال افکار عمومی مردم ايران و اعتبار آن سياست در ميان جنبش های مختلف اجتماعی است. کار بزرگ جلب افکار عمومی تازه آغاز شده است و تا انتها، تلاش جمعی گسترده‌ای را طلب می‌کند. برای گام برداشتن در راه آزادی و عدالت، برای شکل دادن به اراده رهائی بخش مردم ايران و برای گذر از بحران های خطيری که دامنگیر کشور ما شده است، هر گامی که در این مسیر برداشته شود، مفيد است و نقش و اثر خود را برجای خواهد گذاشت.

ما امضاء کنندگان زير، بر تاثیر وحدت بخش بيانيه „انتخابات و گفتمان مطالبه محور“ واقفیم و انتشار آن را گامی در جهت شکل گيری و تقويت سياست و رویکردی ديگر می‌دانيم. از این رو در حد توان برای تقویت این حرکت تلاش خواهیم نمود. ما همراه و پشتیبان این سیاست و رویکرد هستیم.

شکل دادن به اراده‌ای مشترک در بین نيروها و فعالان سیاسی دموکرات و چپ ایران و متمرکز نمودن انرژی و توانائی های این نیروها برای تدوين و تشريح پروژه مشترک دموکراتيزاسيون و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور و جلب اعتماد افکار عمومی و فعالان جنبش های اجتماعی بدان، اقدامی بنيادی برای به ثمر رساندن سياست و رویکردی ديگر در جامعه ماست.


آینده آزاد
رضا آذرخ
مهدی ابراهیم زاده
زهره ارشدی
کمال ارس
کیوان اسکی
مهرداد احسانی پور
پریسا احمدیان
فریدون احمدی
روشنک احمدی
محمد اعظمی
بیژن اقدسی
بهمن امینی
کامران امیری
بهرام امامی
بابک امیر خسروی
اروند امیر خسروی
محمد صادق اصغری
آرش ایرانی
منصور انصاری
وهاب انصاری
شاهین انزلی
نیکی ایرانی
مهران براتی
محمد برزنجه
مهرداد بهارآرا
شهلا بهار دوست
محمد بهشتی
کورش پارسا
مرتضی پاکی
احمد پورمندی
علی پور نقوی
ف- تابان
علی توکلی
سهیلا ثقفی
کاوه داد
زری تاثریان
علی جاوید
حسن جعفری
میهن جزنی
عباس جمالزائی
ابوالفضل جمالی
رضا چراندابی
محسن حیدریان
بیژن حکمت
جعفر حسین زاده
محمد خشنود
مهرداد درویش پور
محمود رستم پور
دکتر رسول رضوی
یوسف رشوندی سردار
خشایار رخسانی
ایرج رضائی
فرهمند رکنی
فرهاد روحی
حسن زهتاب
فخری زرشگه
اسماعیل زرگریان
هرمز زمانی
حسن زنده دل
محمد ساکی
علی ساکی
اکبر سوری
گیتی سلامتی
سیامک سلطانی
مریم سطوت
اکبر سیف
کریم شامبیاتی
مسعود شب افروز
سعید شروینی
حماد شیبانی
مرتضی صادقی
روزبه صادقی
مهرگان صادقی
محمد حسن صف آرا
عیسی صفا
فرزانه عظیمی
مناف عماری
بهزاد عباسی
کیکاووس عباسی
مسعود فتحی
سیاوش فرجی
شهاب فیضی
مهدی فتاپور
بهروز فدائی
احمد فرهادی
داریوش فریدونی
اختر قاسمی
ساقی قهرمان
شاهرخ قدیمی
رضا قدیمی
مهدی قلی زاده اقدام
صادق کارگر
رضا کاویانی
رضا کریمی
مهران کشاورز
رضا کوشکی
بهزاد کریمی
حجت کسرائیان
حسن کیانوش
احمد کیهان
افسانه گودرزی
مزدک لیماکشی
وحید محمد باقری
ملیحه محمدی
فاطی محمدی
بهروز محمودیان
علی مختاری
داریوش مرادی
شهریار معجری کسمائی
علی ملک زاده
مهرداد مشایخی
مرتضی ملک محمدی
خاطره معینی
سهراب مبشری
مهران مسعودی
جعفر مسعودی
منوچهر مقصودی نیا
محمود میرزاوند
مهران میرفخرائی
حسن نایب هاشم
حسن نادری
داوود نوائیان
احمد ناظمی
صادق ناحومی
احمد نجاتی
شیوا نوجو
پرویز نویدی
فرخ نعمت پور
توران همتی
بیژن همتی
پویا هیبت اللهی
بابک یحیوی
هادی یوسفی


امضا ها ادامه دارد.
دوستانی که مایل به پشتیبانی از این بیانیه هستند، می‌توانند امضای خود را به ‌ای میل زیر ارسال نمایند:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)