ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.03.2009, 9:06
اتحادیه اروپا نگران وضعیت حقوق بشر در ایران

رادیو آمریکا: روز چهارشنبه ١٨ ماه مارس به مناسبت فرارسیدن سی وسومین سالگرد کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، وسلاو کلاوس رئیس دولت جمهوری چک که درحال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بعهده دارد از طرف کشورهای عضو این اتحادیه اعلامیه ای در رابطه با وضعیـت حقوق بشر در ایران صادرکرد.

دراین اعلامیه با اشاره به دست آوردهای مثبت مردم ایران در زمینه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مراتب نگرانی خود را درمورد نقض مفاد کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی توسط مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند. دولت ایران ازامضاء کننده گان این میثاق بین المللی است و لاجرم متعهد و موظف به اجرای مفاد آن می باشد.

در اعلامیه ریاست دوره ای کشورهای اتحادیه اروپا به موارد گوناگون و متعدد نقض حقوق مردم ایران اشاره شده است، از جمله دستگیرهای خودسرانه، ضرب وشتم مدافعان حقوق زنان بویژه اعضای کمپین جمع آوری یک میلیون امضاء برای رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان ایران.

کشورهای اتحادیه اروپا سیاست سرکوب مقامات حکومت جمهوری اسلامی را قویاً محکوم کرده و از آنها خواسته‌اند هرچه سریعتر عالیه اقدام دوست و روناک صفارزاده را از زندان آزاد کنند و همچنین اتهامات وارده علیه نفیسه اسد را لغو کنند. دراین اعلامیه آمده است: «جرم این بانوان صرفاً شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز برای دستیابی به حق برابری جنسیتی است.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعلامیه خود گفته‌اند جامعه بین‌الملل شاهد روند نگران کننده و روبه افزایش محدود شدن حق آزادی بیان و حق آزادی گردهمایی ها برای مردم ایران توسط دولت این کشور است.

در این بیانیه آمده است: «مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، دانشجویان، اعضای اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری و بطورکلی هرشهروند ایرانی که دست به ابراز عقیده خود بطور مسالمت آمیز بزند بلافاصله با اتهامات مبهم در رابطه با برهم زدن امنیت کشور مواجه می‌شود.»

در همین رابطه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مقامات حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند آرش و کامیار علایی، دو پزشک متخصص ویروس اچ –آ-وی و بیماری ایدز را که به شش و سه سال زندان محکوم شده اند را آزاد سازند.

اتحادیه اروپا همچنین به مقامات دولت ایران هشدار میدهد که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را هرچه سریعتر بشکنند. در این اعلامیه از دولت ایران خواسته شده است که اتهامات وارده و احکام صادر شده علیه ١٠ روزنامه نگار و وبلاگ نویس ایرانی که اسامی آنها به مقامات جمهوری اسلامی از پیش ارسال شده را لغو کنند.

ریاست دوره ای اتحادیه اروپا خواهان رفع ممنوعیت از حق تحصیل آن دسته ازدانشجویان دانشگاه شیراز شده که در روز دانشجو در یک گردهمایی در دانشگاه شرکت کرده بودند. در این اعلامیه مقامات اتحادیه اروپا به توقیف گذرنامه سعید رضوی فقیه دانشجوی پیشین اشاره کرده و خواستار اعطای حق کامل آزادی رفت و آمد بویژه آزادی خروج از کشور شده اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن آنکه از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی پایبند باشد به مقامات این حکومت یاد آور شده اند که اتحادیه اروپا مایل است همکاری خود را درهمه زمینه ها ازجمله گفتمان حقوق بشربا دولت ایران ادامه دهد.