ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.03.2009, 11:18
ناصر زرافشان ممنوع‌الخروج شد

رادیو فردا: ناصر زرافشان، از اعضای کانون نويسندگان ايران و کانون وکلای ايران در گفت‌وگويی با راديو فردا گفت که روز دوشنبه گذرنامه وی در فرودگاه تهران ضبط شده است.

آقای زرافشان، يکی از وکلای خانواده‌های قربانيان قتل‌های سياسی زنجيره‌ای پاييز ۱۳۷۷ به دعوت آنگليکا بير، مسئول روابط اروپا و ايران در پارلمان اروپا و آقای دانيل کوهن بنديت، رئيس احزاب سبزهای کل اروپا، به پارلمان اروپا دعوت شده بود تا در نشست «بررسی مسايل محيط زيست در ايران و روابط ايران و اروپا در آينده»، سخنرانی کند.

آقای زرافشان به راديو فردا گفت که وی «در فرودگاه تهران، ممنوع الخروج اعلام شده» و پاسپورت وی توسط مأموران اطلاعاتی دولت ايران ضبط گرديده است.

ناصر زرافشان می‌گويد: «مأموران امنيتی پس از ضبط گذرنامه به من نامه‌ای داده و گفتند که در اردبيهشت ماه يعنی ۱۰ ماه پيش، من پرونده‌ای در معاونت امنيت دادگاه انقلاب داشته و به اين دليل نمی‌توانم از کشور خارج شوم».

آقای زرافشان چنين امری را بهانه‌ای برای ضبط گذرنامه دانست و گفت: «فکر نمی‌کنم که من چنين پرونده‌ای داشته باشم، چرا که من اصلاً زندگی مخفی ندارم و بارها در ماه‌های گذشته به دادگاه احضار شده‌ام و اگر پرونده‌ای وجود داشت، دستگيری، بازداشت و يا احضار من کار بسيار ساده‌ای بود.»

آقای زرافشان افزود که وی قرار بوده در مورد «قدرت و محيط زيست» در ايران صحبت کند.

در سال‌های اخير بسياری از فعالان مدافع حقوق بشر، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران ايرانی ممنوع الخروج شدند.

آخرين مورد مشابه، ممنوع الخروج شدن عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگاری بود که پيش از سفر به اسپانيا، برای ايراد سخنرانی در کنفرانسی به مناسبت سی‌امين سالگرد انقلاب ايران، صبح روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۷ روی داد.