ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.03.2009, 11:05
ایران دشمن شماره یک اینترنت در خاورمیانه

دویچه وله: گزارشگران بدون مرز در گزارشی که روز پنجشنبه (۱۲ مارس ـ ۲۲ اسفند) در برلین منتشر کرد، دوازده کشور جهان از جمله ایران، چین، سوریه، مصر، کوبا، کره شمالی و عربستان سعودی را «دشمن اینترنت» خوانده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنتی (پنجشنبه، ۱۲ مارس)، گزارشی ۳۸ صفحه‌ای منتشر کرد.

طبق این گزارش، چین دشمن شماره یک در جهان محسوب می‌شود. در مجموع ۷۰ دگراندیش فعال در اینترنت در کشورهای مختلف جهان زندانی هستند که ۵۰ نفر از این تعداد تنها در چین در بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.

در این گزارش همچنین آمده است: «اکثر دگراندیشان فعال در اینترنت که در چین زندانی هستند، به اتهام افشای اسرار مملکتی بازداشت شده‌اند. تنها در کشور چین نزدیک به ۴۰ هزار نفر در دستگاه‌های دولتی اشتغال دارند که یگانه وظیفه آنها کنترل سایت‌های اینترنتی است.

ایران نیز طبق این گزارش، دشمن شماره یک اینترنت در خاورمیانه به حساب می‌آید. جمهوری اسلامی به طور مرتب دست به بازداشت وبلاگ‌نویسان می‌زند. طبق اعلام رسمی، در سال ۲۰۰۸ میلادی، پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران فیلتر شده‌اند.

دوازده کشوری که سازمان گزارشگران بدون مرز آنها را دشمن اینترنت می‌داند، عبارتند از چین، ایران، سوریه، عربستان سعودی، مصر، کوبا، برمه، کره شمالی، تونس، ترکمنستان، ازبکستان و ویتنام.

به اعتقاد گزارشگران بدون مرز، کشورهای مزبور اینترنت را به یک "اینترانت" بدل کرده‌اند تا مانع آن شوند که مردم به اطلاعات دلخواه خود دسترسی داشته باشند. در این کشورها، سانسور اینترنتی به بهانه حفظ امنیت ملی، مصالح دینی و یا حفظ حقوق اقلیت‌های قومی صورت می‌گیرد.

طبق گزارش این سازمان، دولت عربستان سعودی بیش از ۴۰۰ هزار سایت اینترنتی را به خاطر «حفظ جامعه عربستان» فیلتر کرده است. در کشور برمه، آن دسته از وبلاگنویسانی که با دیدی انتقادی به عملکرد دولت می‌نگرند، مورد مجازت‌های بسیار سنگین قرار می‌گیرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، علاوه بر دوازده کشور مزبور، ده کشور دیگر را نیز به خاطر نقش آزادی مطبوعات، با دقت بیشتری تحت نظر گرفته است، از جمله دو کشور استرالیا و کره جنوبی که از ساختاری دمکراتیک برخوردارند.

این سازمان در گزارش خود همچنین به اشکال مختلف سانسورهایی که دولت‌ها در ارتباط با اینترنت اعمال می‌کنند، اشاره کرده است. برای نمونه شماری از دولت‌ها در شبکه‌هایی چون "فیس‌بوک" یا "توئیتر" دست به تبلیغات و حملات نفوذی مختلف می‌زنند تا مضامین اینترنتی غیرموردپسندشان را فیلتر کنند.

به نوشته گزارشگران بدون مرز، شرکت‌های عظیم اینرنتی چون گوگل، یاهو و یا مایکروسافت در شماری از کشورها تسلیم فشارهای دولتی شده و در روند فیلترینگ سایت‌های انتقادی مشارکت داشته‌اند.

شرکت‌های مزبور در این میان اعلام کرده‌اند که دست به ابتکارعملی جدید خواهند زد تا حق کاربران در ارتباط با آزادی بیان را در سراسر جهان مورد پشتیبانی قرار دهند.