ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.03.2009, 20:02
بازداشت یک دانشجوی امیرکبیر

خبرنامه امیرکبیر: ياسر تركمن دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز گذشته توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

بازداشت این دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک در حالی بود که وی روز گذشته به دانشگاه ممنوع الورود بود. حراست دانشگاه امیرکبیر هنگام مراجعه وی به درب حافظ به او اعلام کرده اند که به دانشگاه ممنوع الورود است و به وی اجازه ورود به دانشگاه را ندادند. سپس آنها طی اقدامی هماهنگ با نیروهای امنیتی مقدمات بازداشت یاسر ترکمن را فراهم کردند. یاسر ترکمن طی روزهای گذشته با حضور در مراسم های مختلف به دفاع از دانشجویان بازداشت شده پرداخته بود.

هم چنین بنا بر اظهارات برخی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، یاسر ترکمن در اطراف دانشگاه توسط چند نفر لباس شخصی بازداشت شده و این دانشجویان بطور اتفاقی وی را دیده اند که دو نفر لباس شخصی شدیدا در حال ضرب و شتم وی بودند. این دانشجویان اظهار داشتند که بطور اتفاقی متوجه ضرب و شتم شدید فردی توسط چند نفر لباس شخصی شدند و پس از ضرب و شتم طولانی این دانشجویان که ناظر صحنه بوده اند دریافتند که فرد مجروح یاسر ترکمن است.

در این هنگام یکی از دانشجویان شاهد این ماجرا بسوی ترکمن دویده و حال وی را جویا می شود، مامور لباس شخصی در همین حین از این دانشجو می پرسد “تو کی هستی” و دستور بازداشت آن دانشجو را نیز صادر می کند اما دانشجوی یاد شده توانست از محل بگریزد.

لازم به یادآوری است یاسر ترکمن در نشست روز جمعه کمیته پيگيري بازداشت هاي خودسرانه گفته بود: « پس از پروژه شكست خورده جعل نشريات، و رسوايي حاكميت، آنان به دنبال چينش پروژه اي جديد براي سركوب دانشجويان و تصرف پلي تكنيك بودند و پرو‍‍ژه دفن شهدا از سوي حاكميت در پلي تكنيك كليد خورد. اهداف شوم اين پروژه، پادگاني و قبرستاني كردن فضاي دانشگاه و باز كردن راه ورود عناصر حاكميت به دانشگاه بود. سهميه ۴۰ درصدي بسيج براي آزمون ورودي دانشگاهها، تصفيه اساتيد، ستاره دار كردن دانشجويان و… همه و همه حركت هايي در راستاي پروژه انقلاب فرهنگي دوم است.

ما در حالي اينجا جمع شده ايم كه مدت هاست از وضعيت جسمي و سلامتي دوستانمان هيچ اطلاعي در دست نداريم. گزارشاتي حاكي از وضعيت نابسامان جسمي مجيد توكلي كه در اعتصاب غذا، در وضعيت بحراني به سر مي برد به ما رسيده كه شديدا نگران كننده است. انجمن پلي تكنيك نسبت به وضعيت سلامت دانشجويان به حاكميت هشدار مي دهد كه هر گونه آسيب جسمي بر دانشجويان پلي تكنيك را بر نمي تابد».

این در حالیست که روزنامه کیهان امروز در مطالبی نسبت به این نشست که با حضور گسترده فعالین سیاسی، اجتماعی، دانشجویی و خانواده های دانشجویان بازداشت شده برگزار شد، واکنش نشان داده است.

قاضی حداد نیز روز جمعه گذشته پس از مطلع شدن از نشست افراد و گروههای مختلف در منزل نریمان مصطفوی برای حمایت از دانشجویان امیرکبیر، در همان روز جمعه به سراغ خبرگزاری ایسنا رفته تا با تولید مصاحبه ای انواع اتهامات را متوجه دانشجویان نماید. بازداشت یاسر ترکمن در ادامه بازداشت ۸ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر نشان از تصمیم نیروهای امنیتی برای سناریوسازی گسترده برای دانشجویان امیرکبیر به هدایت قاضی حداد دارد.

بازداشت این دانشجو در حالی است که هشت دانشجوی پلی تکنیکی دیگر هم اکنون در بند امنیتی ۲۰۹ بسر می برند و طبق اخبار رسیده تحت شکنجه های شدید برای گرفتن اعتراف قرار دارند.

هم چنین طبق اخبار چهار دانشجوی دیگر که در مراسم مهندس بازرگان بازداشت شدند نیز به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل شده اند و تیم وزارت اطلاعات کار خود را آغاز کرده است.

با توجه به اعتصاب غذای طولانی مدت این چهار دانشجو، بویژه مجید توکلی که مدتهاست در اعتصاب غذای خشک بسر می برد هم اکنون نگرانی های بسیاری در مورد سلامتی این دانشجویان وجود دارد. طبق گفته ی برخی زندانیان مجید توکلی روزی چند بار به بهداری اوین منتقل می شود اما هر بار اجازه تزریق سرم نمی دهد.