ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2009, 19:43
نامه کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه به شاهرودی

نامه کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه به آیت الله هاشمی شاهرودی

جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشری صبح جمعه شانزدهم اسفند ماه 1387 به دعوت «کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه» با حضور در منزل نریمان مصطفوی، یکی از دانشجویانی که چندی پیش بازداشت شد، نسبت به بازداشت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعتراض کرده و آزادی آنان را خواستار شدند. حسن اسدی زیدآبادی که مدیریت این نشست را بر عهده داشت با انتقاد از بازداشت های خودسرانه، رعایت موازین دادرسی عادلانه را خواستار شد. او همچنین به مشکل های موجود در خصوص چگونگی اطلاع رسانی رسانه ها اشاره کرد.

نریمان مصطفوی پس از مراسم «تدفین تعدادی از شهدای گمنام» در دانشگاه امیر کبیر به همراه چند تن دیگر از فعالان دانشجویی این دانشگاه در منزل خود بازداشت شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، مهدی عرب شاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت اولین سخنران این نشست بود که به تبیین وضعیت کنونی فعالیت دانشجویان و برخوردهای صورت گرفته با آنان پرداخت. او از اینکه برخوردهای صورت گرفته تلاش می کند تا دانشجویان را در برابر شهدا قرار دهند و از این طریق سعی دارند دانشجویان را تحت فشار دهند، انتقاد کرد. عرب شاهی با انتقاد از کسانی که دفتر تحکیم وحدت را غیر قانونی اعلام کرده اند، به تصاویر منتشر شده از چگونگی تفتیش منازل دانشجویان بازداشت شده اشاره کرد که به هنگام تفتیش همه خانه به هم ریخته و برخی وسائل شکسته شده است.

محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب، سخنان خود را بر این نکته متمرکز کرد که میان بازداشت شدگان به دلیل عقایدشان تفاوت گذاشته نشود. او همچنین خواستار حمایت از خانواده ها و دیدار با آنان شد و گفت که اگر تا شب عید این بازداشت شدگان آزاد نشدند، سفره هفت سین را جلوی در بزرگ زندان اوین پهن کنیم.

حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز نیز با اشاره به آیات قرآن و آموزه های دینی گفت که وقتی انسانی مورد تجاوز قرار می گیرد و یا دیگران مطلع می شوند، اینجا بر همه واجب است تا از حقوق فردی کسی که حقوق او تضییع شده است، دفاع کنند. او دادن هزینه در این راه را به حق دانست.
یوسف مولایی، وکیل دادگستری سخنران دیگر این نشست بود. اودر توضیح چگونگی رسیدگی به پرونده دانشجویان بازداشت شده، گفت که بازداشت های اخیر برای کسانی مثل من که روش تعاملی و محافظه کارانه دارند جای هیچگونه حرکت مدنی نمی گذارد. او اینگونه بازداشت ها را منطبق بر قوانین کشور ندانست و از اینکه در جواب وکیل گفته می شود در حال تحقیقات مقدماتی هستیم، انتقاد کرد.

محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران نیز با طرح این پرسش که چرا در شرایط کنونی اینچنین گستاخانه با نقض آشکار قوانین عمل می شود؟ به بازداشت فعالان ملی- مذهبی و اعضای نهضت آزادی ایران در سال 1380 اشاره کرد و گفت که این اقدام های خلاف قانون به بن بست رسیده است. او با اشاره به انتخابات پیش رو، هدف از افزایش فشارها را برگزاری انتخابات ویژه ای که مورد نظرشان است، دانست. او با اشاره به تبلیغات صورت گرفته در خصوص برنامه چشم انداز 20 ساله کشور گفت، در دورانی شکوفایی بوجود آمده که آزادی بوده است و نخبگان امکان آزادی عمل داشته اند. هرچه جامعه بسته تر شده آن جامعه امکان توسعه نداشته است.

محمد علی توفیقی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب نیز به عنوان فرزند شهید از اینکه امروز شهدا ابزاری شده اند برای برآورده کردن منافع گروهی ابراز تاسف کرد. او این روش ها را متفاوت از مسیری دانست که شهدا جان خود را برای آن شعارها مثل آزادی، استقلال و حاکمیت یک نظامی که برآمده از رأی جمهور مردم با مشخصه های ایرانی و اسلامی دانست. توفیقی همچنین این نوع رفتارها را در جهتی دانست که بجای آنکه اسطوره هایی که می تواند مایه همبستگی باشد به شدت به عواملی ضد همبستگی تبدیل شوند.

عیسی سحر خیز، روزنامه نگار که او نیز برادر خود را در جنگ از دست داده است، از ضرورت طرح این مسأله که این نوع رفتارها به شهدا و خانواده آنان لطمه می زند، سخن گفت. او با طرح این پرسش که در فضایی مثل دانشگاه چه چیزی را دنبال می کنند؟، برنامه ریزی ها را کلان دانست که برای اهداف خاص انجام می شود و آن اهداف خاص چیزی نیست جزء تأثیر بر روی افکار عمومی و ایجاد فضای رعب و وحشت در آستانه انتخابات.

پس از سخنان عیسی سحرخیز نامه سرگشاده کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه خطاب به آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه توسط عبدالرضا تاجیک قرائت شد.

در این نامه آمده است:

«جناب آیت الله هاشمی شاهرودی
ریاست محترم قوه قضاییه
با سلام و احترام
آن چه که باعث شد تا باردیگر مزاحم شما شویم- با وجود آنکه پیش از این نیز موارد نقض حقوق بشر در ایران را بارها به اطلاعتان رسانده بودیم اما پاسخی دریافت نکرده بودیم- اعلام قبلی اعتقاد جنابعالی مبنی بر اینکه مجازات حبس، شیوه ای طاغوتی است و تأکید اخیر حضرتعالی بر این نکته بود که سیاست حبس زدایی از متن اسلام گرفته شده است. چرا که سخنان شما به عنوان یک مقام مسئول نمی تواند به عنوان یک اظهارنظر صرف تلقی شود بلکه عقلا باید ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

حضرت آیت الله
متاسفانه در سی امین سالگرد انقلاب سال ۵۷ و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، بازداشت گسترده دانشجویان مراکز علمی به دلیل انتقاد از برخی سیاست های حاکم بر کشور و همچنین مخالفت با برخی خواسته های حاکمان را به خصوص در تهران،شیراز و همدان شاهد بوده و هستیم. همچنانکه مستحضرید در تاریخ پنجم اسفندماه سال جاری به بهانه مراسم خاکسپاری شهدا در دانشگاه امیرکبیر تهران قریب به هفتاد نفر از دانشجویان منتقد همراه با ضرب و شتم به وسایل نقیله از پیش تعیین شده منتقل و به مراجع انتظامی و سپس قضایی تحویل شدند و تاکنون نیز تعدادی از آنان همچنان در بازداشت به سر می برند. در عین حال در ۱۷ بهمن ماه نیز هفت نفر از حاضران در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان توام با ضرب و شتم بازداشت شده اند که چهار نفر از آنان که از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستند، همچنان در بارداشت به سر می برند.

از سوی دیگر مطلعید که این روزها در تحت اقتدار نظامی که خود را وامدار عدل علوی و رحمت محمدی می داند برخورد امنیتی و قضایی با صاحبان گرایشات مختلف اعتقادی، مذهبی و قومی شدت گرفته است، بازداشت ده ها تن از دراویش گنابادی در اصفهان و تهران در پی تخریب محل عبادت ایشان و نیز بازداشت سایر اتباع ایرانی با عقاید مذهبی مختلف مانند شهروندان بهایی از جمله مواردی است که آشکارا حقوق ذاتی و قانونی تعداد زیادی از شهروندان را نقض کرده است. و جنابعالی حتما از وضعیت معلمان و کارگران که در زیر فشار و تهدید قرار دارند و بعضاً برخی از آنان بازداشت و روانه زندان شده اند آگاهید. کارگران هفت تپه نمونه بارز این مسأله هستند.

ریاست محترم قوه قضاییه
از شما می پرسیم آیا سیاست های ابراز شده از سوی جنابعالی در ده ساله اخیر برنامه هایی برای عمل بوده است یا سخنانی که تنها جنبه تبلیغاتی و رسانه ای داشته اند؟ آیا بازداشت بیش از ۱۵۰ تن از شهروندان منتقد که تنها به دلیل ابراز عقیده متهم شده اند در طی ۴۸ ساعت نشان از سیاست کیفری حبس زدا دارد؟ آیا به روشنی نمی توان بنیان چنین احکام و دستورات قضایی را که نه بر مبنای قانون و منطق حقوقی که تنها بر اساس میل و اراده ماموران امنیتی صادر می شوند، سست و ناعادلانه خواند؟ آیا ویرانه ای که شما تحویل گرفتید، اکنون آباد است؟ حضرت آیت الله شاهرودی، به طور قطع عدم رسیدگی به این تخلفات و یا سکوت در برابر آن افزون بر آن كه مسوولیت اصلی را بر عهده‌ قوه‌ قضاییه به عنوان ملجا تظلمات و بسط و گسترش عدل و شخص شما به عنوان رییس این قوه می‌گذارد و نشان از نارسایی و ضعف در مدیریت قضایی كشور دارد، پیامدهای سنگینی را نیز برای ملک و ملت به همراه خواهد داشت.

بر این اساس کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه از شما می خواهد تا در مدت اندک باقی مانده از دوران مسئولیتتان، اقدامات موثری را برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان و ملزم كردن مقامات دادستانی، انتظامی و امنیتی به رعایت موازین دادرسی عادلانه منطبق بر قوانین اساسی و عادی مبذول فرمایید و به ویژه با توجه به در پیش بودن سال نو مقدمات آزادی هرچه سریعتر بازداشت شدگان پیش گفته و رفع آسیب های وارده به آنان و خانواده های محترمشان را فراهم آورید.

لازم به توضیح است، کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه آماده است تا همانگونه که در اطلاعیه های گذشته خود اسامی بازداشت شدگان سیاسی و عقیدتی و موارد نقض حقوق شهروندی و نقض موازین دادرسی عادلانه از سوی مجموعه تحت امر شما را اعلام کرده است، این بار نیز ضمن اعلام اسامی تمامی افرادی که حقوق شهروندی آنان نقض شده است، در جهت تسریع آزادی همه بازداشت شدگان سیاسی و عقیدتی همکاری لازم را داشته باشد.»

***

پس از قرائت نامه کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه به رییس قوه قضاییه، خادم از اعضای جبهه ملی ایران گفت: «از زمانی که فعالان حقوق بشر پس از دهه شصت فعال تر شده اند و پیگیر مسایل هستند، طول زندان ها کوتاه تر شده است که این نشان می دهد، فعالیت حقوق بشری کارساز بوده و می طلبد کمپینی گسترده تر در ایران بوجود بیاید.»

پس از این سخنان اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان پیام این نهاد مدنی را قرائت کرد. آنان ضمن حمایت از واکنش دانشجویان نسبت به مسائل دانشگاهشان و با اعتراض به ضرب و شتم دانشجویان از مسئولان خواستند تا نسبت به آزادی دانشجویانی که در بازداشت به سر می برند، تلاش کنند.

رضا علیجانی، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی نیز از اینکه عده ای می خواهند شهدای راه استقلال را در مقابل شهدای راه آزادی قرار دهند، انتقاد کرد، بنابراین خواستار آن شد تا عکس شهدای راه آزادی در کنار عکس شهدای راه استقلال گذاشته شود تا این حربه از دست سوء استفاده گران گرفته شود. او یکی از مطالبات مشترک همه فعالان جامعه مدنی ایران را که باید پیگیری شود، در تعیین تکلیف با بازداشت های خودسرانه عنوان کرد. بر این اساس از همه کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا نظر و برنامه خود را برای مقابله با کسانی که به جامعه مدنی هجوم آورده اند، بیان کنند.

بابک احمدی از فعالان عرصه روشنفکری هم از جمله کسانی بود که از اینکه عده ای می خواهند کشته های جنگ را در برابر دانشجویان قرار دهند، انتقاد کرد. بنابراین متذکر شد، تصویری که حکومت از کشته شدگان جنگ دارد این است که آنها فکر می کنند این افراد به خاطر آنان کشته شده اند در حالی که آنها برای چیز دیگری کشته شده اند.

علی سیاسی راد، عضو سازمان ادوار تحکیم نیز از استفاده ابزاری برخی از ارزش ها سخن گفت. بنابراین او خواستار آن شد که بروید به کسانی برسید که شیمیایی شده اند. اما او تأکیدی هم داشت، «حرکت بر مدار قانون برای دفاع و مسئولیت شناسی.»

مصطفی تاج زاده، عضو جبهه مشارکت سخنران بعدی این نشست بود. اواز ویژگی های مخالفان در راه اصلاحات سخن گفت. بنابراین او گفت: «هواسمان جمع باشد، آنها می خواهند موضوعات فرعی را مطرح کنند که موضوعات اصلی تحت شعاع آن قرار گیرد. آرایش نیروهای سیاسی موافق و مخالف شهدا نیست. درگیری اصلی این است که جریانی روز به روز می خواهد تمرکز ثروت و قدرت را بیشتر کند، که نتیجه این سیاست، فساد افزون تر در قدرت و سرکوب بیشتر در جامعه مدنی است.»
در این نشست از مادر عباس حکیم زاده، مسئول دفتر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی دانشگاه امیرکبیرخواسته شد سخن بگوید اما تأثر این مادر مانع از سخن گفتن او شد. او فقط به این نکته اشاره کرد که چگونه منزل برادر عباس تفتیش شده و لوازم برادر او را نیز برده‌اند.

سعید رضوی فقیه که چندی پیش از زندان آزاد شده است، سخنان خود را با ابراز امیدواری برای رسیدن به درکی از حقوق بشر که ضمن دفاع از حقوق شهروندی همه افراد، حقوق زندانبانان خود را نیز به رسمیت بشناسیم، آغاز کرد. رضوی فقیه، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت است که چندی پیش برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او پس از بازگشت به ایران با ضبط پاسپورت خود مواجه و مدتی را در زندان گذراند. بنابراین او بر اساس تجربه خود از میزان مظلومیت زندانیان غیر سیاسی نیز سخن گفت، چرا که به اعتقاد او زندانیان سیاسی از یک سو قربانی شرایط ناعادلانه جانعه هستند و از سوی دیگر قربانی نظام قضایی و جزایی هستند، بنابراین خواستار اصلاح قوانین شد تا شاهد حداقل هایی از حقوق بشر باشیم.

مریم محبوب از فعالان چپ سخنران دیگر این نشست بود. او نیز از لزوم اتحاد و همبستگی سخن گفت. او همچنین از تخریب گورستان خاوران انتقاد کرد و از ایجاد محدودیت ها برای دگردینان و اقوام سخن گفت.

عباس عبدی، فعال سیاسی که خود نیز فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر است، سخنرانی بود که از ویژگی های دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک در طول پنجاه سال گذشته و از بدو تأسیس سخن گفت. او استمرار در حرکت های دانشجویی در این دانشگاه را موضوعی با اهمیت دانست.

مهندس مکرمی از جامعه فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر نیز به ذکر تاریخچه مبارزات دانشجویان دانشگاه امیر کبیر پرداخت. او به حواشی دو همایش بزرگ فارغ التحصیلان در سال های ۱۳۴۸ و ۱۳۸۷ اشاره کرد که در هر دو سال، اتفاقی مشابه رخ داده است، «برخورد سخت با دانشجویان و اخراج آنان از دانشگاه.»

به این ترتیب او گفت که انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر بازداشت دانشجوین را محکوم می کند. نظریه پرسش گرانه را تایید و پشتیبان آنها هستیم.

او با انتقاد از اینکه در دانشگاه پلی تکنیک همه بدون مجوز می آیند به جز دانشجویان پلی تکنیک، استعفای هیأت مدیره دانشگاه را راهی برای عکس العمل صحیح در برابر این اتفاق ها دانست.
یاسر ترکمن، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز از قانونی بودن انجمن اسلامی این دانشگاه سخن گفت. مدیریت دانشگاه امیر کبیر فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر که منتخب دانشجویان است را قبول ندارد.

پایان بخش این نشست که عبدالله نوری و سعید حجاریان نیز در آن حاضر بودند، سخنان مادر نریمان مصطفوی بود. او با تشکر از حاضران به نکته ای اشاره کرد. افرادی که برای بازداشت پسرم آمده بودند، ابتدا برای ورود به خانه خود را مأمور شهرداری معرفی کردند.