ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2009, 15:07
نگرانی نظام‌های هم‌پرونده از سرنوشت یکدیگر

رادیو فردا: علی لاریجانی روز جمعه عازم سودان شد تا حامل پیام ایران در محکومیت احضار عمر البشیر به دادگاه بین‌المللی لاهه به اتهام «جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی» باشد.

یک هیئت پارلمانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، را در این سفر یک روزه همراهی می‌کند. هدف از این سفر اعلام حمایت ایران از عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان است که حکم تعقیب وی روز چهارشنبه از طرف دادگاه بین‌المللی لاهه صادر شد.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه روز چهارشنبه حکم بازداشت رئیس حکومت سودان را به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در منطقه دارفور واقع در غرب این کشور، صادر کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آقای لاریجانی پیش از عزیمت به خارطوم گزارش داد که «این حکم [دادگاه کیفری بین‌المللی] از بعد حقوقی مبنای عقلی ندارد و در این مقطع خاص زمانی صدور چنین حکمی حامل پیام سیاسی است».

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: « لازم می بینیم در قبال صف کشی ناحقی که کشورهای بزرگ با استفاده از ابزار نهادهای بین المللی علیه سودان انجام داده اند و قصد تحمیل اراده خود به این کشور را دارند در کنار آن باشیم».

روز پنجشنبه نیز حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، حکم دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد عمر البشیر را «ناعادلانه و با انگیزه سیاسی» خوانده بود که حاکمیت و مصونیت دولتمردان کشورهای جهان را مخدوش می‌کند.

علاوه بر هیئت پارلمانی ایرانی،آقای لاریجانی را در این سفر هیئتی به نمایندگی از کشورهای شرکت‌کننده در «کنفرانس حمایت از فلسطین» که روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند در تهران جریان داشت همراهی می‌کنند.


اظهارات لاریجانی در خارطوم

لاريجانی به هنگام ورود به سودان ادعا کرد «حکم دادگاه لاهه نتيجه تفکر آمريکايی است» در حالی که آمریکا از جمله مخالفان تشکیل دادگاه جنایی لاهه بود.

گزارش زیر را خبرگزاری دولت احمدی‌نژاد (ایرنا) از اظهارات لاریجانی در سودان منتشر کرده است.

«
رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ حکم دادگاه لاهه علیه رییس جمهوری سودان نشان دهنده حاکمیت تفکر آمریکایی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در بدو ورود به سودان گفت: صدور این حکم نشان می دهد که آمریکا قصد دارد روش های پیشین خود را در دور جدید ادامه دهد.

وی با اشاره به کشتار هزاران نفر در جنگ عراق تصریح کرد: کشوری با این سابقه طولانی در جنایت های ضد بشری حق ندارد چنین حکمی را صادر کند.

وی تاکید کرد: این حکم نشان دهنده ادامه سیاست های آمریکایی و سازمان های وابسته به سیاسیت های آمریکاست.

نافع علی نافع معاون رییس جمهوری سودان نیز گفت:‌ حضور شما در این کشور نشانه حمایت آزداگان جهان از یک کشور مسلمان است.

وی حضور نمایندگانی از کشورهای شرکت کننده در کنفرانس حمایت از فلسطین در سودان را نشانه‌ای از حضور ملت ها توصیف کرد و گفت: این حضور افکار عمومی جهان نسبت به حکم لاهه علیه رییس جمهوری سودان است. »