ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.02.2009, 22:26
دانشجویان بازداشت شده را رها کنید!


ایران: دانشجویانی را که به دلیل اعتراضات صلح آمیز بازداشت شده اند رها کنید
از سرگیری سرکوب فعالان در دانشگاهها

(نیویورک، ۲۸ فوریه ۲۰۰۹) – دیده بان حقوق بشر امروز از مقام‌های ایران خواست هر چه سریعتر ۱۰ دانشجویی را که در فوریه ۲۰۰۹ و در جریان تظاهرات مسالمت آمیز در دانشگاه بازداشت و بدون هیچ اتهامی در زندان اوین تهران بسر می برند آزاد کنند. مسئولین به این دانشجویان اجازه نداده اند با وکیل و خانواده هایشان تماس بگیرند.

دو تن از افرادی که همچنان در بازداشت بسر می برند، جزء ۷۰ دانشجویی هستند که در ۲۳ فوریه در جریان تحصنی در دانشگاه امیرکبیر دستگیر شدند. چهار دانشجوی دیگر این دانشگاه که در این تحصن اعتراض آمیز شرکت نداشتند صبح روز بعد در ۲۴ فوریه در خانه هایشان دستگیر شده و همچنان در بازداشت هستند. چهار تن دیگر که در مراسم سالگرد مهدی بازرگان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی در 5 فوریه شرکت کرده بودند نیز بازداشت شدند. برگزاری این دو مراسم بطور صلح آمیز بود. البته در جریان تحصن 23 فوریه حمله لباس شخصی های طرفدار حکومت منجر به درگیری شد.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید: "اعتراض صلح آمیز جرم نیست." وی می افزاید: "مقام های ایران باید این دانشجویان را بدون تاخیر رها کنند."

تحصن ۲۳ فوریه در اعتراض به اقدام انصار حزب الله و بسیج برای دفن بقایای پنج "شهید گمنام" در محوطه دانشگاه انجام شد؛ ۳۰۰۰ دانشجو با امضای طوماری به این تدفین ها اعتراض کردند. به اعتقاد این دانشجویان انصار حزب الله و بسیج با تدفین سربازان و سایرینی که در جریان جنگ ۱۹۸۸- ۱۹۸۰ با عراق کشته شدند در محوطه های دانشگاهی بدنبال توجیه حضور فزاینده خود در دانشگاه های سراسر کشور هستند. اعضای این گروه های شبه نظامی بطور منظم به این مقابر رفته و ادای احترام می کنند.

این بازداشت های دانشجویی حاکی از تشدید مبارزات سه ساله بر علیه تدفین در محوطه های دانشگاهی سراسر کشور است. این سرکوبها در حالی صورت می گیرد که حکومت به شدت مایل است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن هر نوع فعالیتی را خاموش کند.

به گفته وبسایت خبری دانشجویان امیرکبیر در حادثه ۲۳ فوریه لباس شخصی های انصار و نیروهای بسیج با لانچیکا (دو تکه چوب که با زنجیری به هم وصل شده‌اند)، چاقو، اسپری فلفل و باتوم به حدود ۶۰۰ دانشجویی که در محل تعیین شده برای خاکسپاری ها تحصن کرده بودند حمله ور شدند. بر اساس این وبسایت خبری ۶۰ دانشجو زخمی شدند که ۲۰ تن از آنان برای بستری به بیمارستان منتقل شدند. حکومت که همواره ناآرامی های دانشجویی را تکذیب می کند هیچ بیانیه ای در ارتباط با این حادثه صادر نکرده است. یکی از رهبران دانشجویی به دیده بان حقوق بشر گفته است که حال دو تن از دانشجویانی که در بیمارستان بستری هستند وخیم است.

به گفته دانشجویانی که دیده بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده و نیز بر اساس وبسایت خبری دانشجویان امیرکبیر نیروهای شبه نظامی همراه با دانشجویان زخمی به بیمارستان رفته و از آنها در حین معالجه بازجویی کردند. سایر دانشجویان در محوطه دانشگاه دستگیر و به اداره پلیس ۱۰۷ در میدان فلسطین برده شدند. مسئولین نهایتا ۲۱ تن از این دانشجویان را به بند ۲۴۰ زندان اوین که ویژه زندان سیاسی است منتقل کردند. دو نفرهمچنان در بازداشت هستند، اما نامهایشان هنوز اعلام نشده است.

در ساعت ۷ بامداد ۲۴ فوریه نیروهای امنیتی با تظاهر به اینکه مقام های دفتر شهردار تهران هستند به منازل نریمان مصطفوی، عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی و احمد قصابان که همگی دانشجویان امیرکبیر هستند هجوم آوردند. این چهار نفرعضو انجمن اسلامی دانشجویان و یا دفتر تحکیم وحدت که تحصن یاد شده را سازماندهی کردند، هستند.

محمد علی دادخواه وکیل آنها به دیده بان حقوق بشر گفت: "موکلین من و سایر مدافعین به وکلای خود دسترسی نداشته اند. این در حالیست که مطابق قانون کشورمان هر مدافعی حق دسترسی به وکیل دارد." وی افزود: "ما هنوز حتی نمی دانیم که اتهامات این چهار جوان چیست، گرچه قانونا باید طی ۲۴ ساعت پس از دستگیری اتهام های آنها اعلام شود."

نیروهای امنیتی دانشجویان عضو هر دو سازمان یاد شده را در مراسم بزرگداشت بازرگان در تهران دستگیر کردند. به گفته وبسایت خبری امیر کبیر و نیز دانشجویانی که با دیده بان حقوق بشر صحبت کردند دستگیری چهار تن از رهبران دانشجویی بنام های حسین ترکاشوند، مجید توکلی، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمانپور هشداری بود که بدنبال افزایش درگیریها بین نیروهای حکومتی و دانشجویانی که از طرح تدفین های ۲۳ فوریه مطلع بودند صورت گرفت. حکومت با انتشار بیانیه هایی در محوطه دانشگاه به دانشجویان هشدار داد به این تدفین ها اعتراض نکنند.

گرچه دانشجویانی که همچنان در حبس هستند تفهیم اتهام نشده و اجازه دیدار با خانواده هایشان را نیافته اند، دوستان آنها و نیز دادخواه وکیل برخی از آنان به دیده بان حقوق بشر گفته اند که به اعتقاد آنها همه این دانشجویان در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین در محبوسند. دیده بان حقوق بشر پیشتر گزارش مستندی از بازجویی های خشن این بخش از زندان اوین منتشر کرده است.

http://www.hrw.org/en/reports/2008/01/06/you-can-detain-anyone-anything-0برای اطلاعات بیشتر لطفا با این افراد تماس بگیرید:
در نیویورک، سارا لی ویتسون (انگلیسی):

1-212-216-1230 یا ‎1-718-362-0172 (mobile)

در واشنگتن، جو استورک (انگلیسی):
‎1-20‎2-612-4327‎ یا ‎1-202-299-4925‎ (mobile)