ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.02.2009, 23:22
وزارت حقوق بشر تشکیل دهید

«کانون مدافعان حقوق بشر» با توجه به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، در بیانیه ای مطبوعاتی خطاب به داوطلبانی که قصد دارند در این انتخابات شرکت کنند، از آنان خواست تا با تدارک معاونتی برای ریاست جمهوری در جهت تشکیل وزارتخانه ای با نام «وزارت حقوق بشر»، تلاش کنند. این نهاد مدنی در بیانیه خود که در تاریخ هفتم اسفند ماه 1387 منتشر شده، دلایل طرح چنین پیشنهادی را بصورت مشروح بیان کرده است. متن بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر خطاب به داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

به نام خدا

داوطلبان محترم انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری
از آنجا که موازین حقوق بشر، ریشه در آموزه های دینی به ویژه قرآن مبین دارد و رعایت این موازین می تواند به عنوان سند افتخاری برای هر حکومت- به ویژه حکومت هایی که داعیه اجرای احکام دینی را دارند- تلقی شود؛
از آنجا که موازین مذکور تمام ابعاد زندگی بشر را در بر می گیرد و بدون رعایت جدی آنها در حوزه عمل، صلح پایدار و عدالت اجتماعی قابل تحقق نیست؛
از آنجا که رعایت حقوق انسانی آحاد مردم مستلزم نظارت جدی نهادهای مردمی و حکومتی بر عملکرد مسئولان دولتی است؛
از آنجا که آموزش و ترویج موازین جهانی حقوق بشر نقش مؤثری در رعایت آنها در حوزه عمل و روابط اجتماعی مردم دارد؛
از آنجا که نقض حقوق بشر در اغلب جوامع عموماً و بطور گسترده توسط دولتمردان صورت می گیرد؛
پیشنهاد می شود که کلیه داوطلبان احراز پست ریاست جمهوری تلاش جدی و مستمر خود را برای تشکیل وزارتخانه ای به نام «وزارت حقوق بشر» به عمل آورند.
بدیهی است مطالعات لازم و برنامه ریزی برای تحقق منظور فوق، می تواند از طریق تدارک معاونتی برای ریاست جمهوری تحت همین عنوان، امکان پذیر شود.
کانون مدافعان حقوق بشر امیدوار است که کلیه داوطلبان احراز پست ریاست جمهوری که معتقد به آزادی و کرامت انسان هستند پیشنهاد مذکور را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده و با تمام توان برای تحقق آن کوشش کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر
7/12/1387