ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.02.2009, 9:13
تدارک تحریم‌های تازه‌ علیه ایران از سوی اروپا

دویچه وله: سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در حال تنظیم فهرست تازه‌ای از تحریمات علیه شماری از شرکت‌ها، مؤسسات و افراد ایرانی هستند. این شرکت‌ها و مؤسسات متهم‌اند که در برنامه‌های تسلیحات میکروبی و اتمی جمهوری اسلامی مشارکت دارند.

روزنامه‌ی فاینانشال تایمز روز پنجشنبه ۲۶ فوریه (۸ اسفند) به نقل از یک سند محرمانه‌ی اتحادیه اروپا نوشت، ۳۴ مؤسسه و ۱۰ فرد ایرانی متهم شده‌اند که در تولید سلاحهای اتمی و بیولوژیکی برای ایران دست دارند. بنا به این گزارش، این افراد و شرکت‌ها باید در فهرست تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا قرار گیرند.

براساس گزارش فاینانشال تایمز، در فهرست اروپایی‌ها از نهادها و مؤسساتی نام برده شده که برای نخستین بار در فهرست تحریم قرار می‌گیرند. برخی از این مؤسسات عبارتند از: دانشگاه صنعتی شریف، شرکت بیمه ایران، شرکت باربری ایران‌ایر، مقام‌های سازمان هوافضای ایران و شرکت سرم‌سازی رازی.

فاینانشال تایمز در گزارش خود آورده است که دیپلمات‌ها ارزیابی متفاوتی از فهرست تازه‌ی تحریم‌های اروپایی‌ها دارند.

برخی بر این نظرند که تدارک تحریم‌های جدید در خدمت سیاست رئیس‌جمهور جدید آمریکا در برابر ایران است و امکانات بیشتری در چارچوب "تاکتیک چماق و هویج" در اختیار اوباما قرار می‌دهد. اما برخی دیگر از دیپلمات‌ها می‌گویند، هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا تأثیرگذاری بر واشنگتن است تا سیاست‌های سخت‌تری در برابر ایران در پیش بگیرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته است، در برابر ایران خط مشی جدیدی در پیش می‌گیرد. اوباما و وزیر خارجه‌اش، هیلاری کلینتون، خواهان "دیپلماسی جدی و مستقیم و بدون پیش‌شرط با ایران" شده‌اند. با این حال اوباما تهدید کرده است، اگر جمهوری اسلامی به برنامه‌ی اتمی خود ادامه دهد، فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت.

سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، در کنار ایالات متحده‌ی آمریکا و چین و روسیه از سال ۲۰۰۶ تاکنون در تلاش‌اند تا راه‌حلی برای مناقشه‌ی اتمی ایران پیدا کنند. این کوشش به دلیل خودداری ایران از توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ای، ناکام مانده است.

این کشورها هدف‌های برنامه‌ی اتمی ایران را، آنچنان‌که مقام‌های تهران ادعا می‌کنند، صلح‌آمیز نمی‌دانند و حکومت جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که زیر پوشش پروژه‌ی برق هسته‌ای، برای تولید سلاح اتمی فعالیت می‌کند.

ذخایر اورانیوم ایران زیر ذره‌بین

هم‌ز‌مان با تدارک تحریم‌های تازه از سوی کشورهای اروپایی، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌ی ایران بار دیگر زیر ذربین کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکی است که ایران اکنون اورانیوم کافی برای تولید نخستین بمب اتمی خود در اختیار دارد.

محمد البرداعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، ایران بیش از ۹۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت پایین تولید کرده است. پیشتر، این مقدار حدود ۷۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شد. گفته می‌شود که این مقدار اورانیوم اگر بازفراوری شود، برای تولید یک بمب اتمی کفایت می‌کند. با وجود این، البرادعی در آخرین گزارش تاکید کرده است که توسعه‌ی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران به میزان محسوسی کند شده است.

البرادعی در یک اظهارنظر دیگری علت کندشدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را "سیاسی" توصیف کرد و گفت، جمهوری اسلامی با این کار انتظار رفتار مصالحه‌جویانه از سوی دولت باراک اوباما دارد.

یک هفته پس از اظهارات البرادعی، غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران کندن شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران رد کرد. آقازاده گفت، هم‌اکنون ۶ هزار دستگاه سانتریفوژ در نطنز فعال هستند و این روند رو به گسترش است.