ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.02.2009, 21:07
دعوت از تهران برای حضور در اجلاس گروه ۸

دعوت رسمی از تهران برای حضور در اجلاس هشت کشور صنعتی

انگیزه های دعوت ایران به اجلاس جی-۸

اعتماد: به دنبال درخواست نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا، وزیر امور خارجه ایتالیا رسماً از منوچهر متکی همتای ایرانی خود برای حضور در اجلاس جی هشت دعوت به عمل آورد. بر همین اساس فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا در تماسی تلفنی که با منوچهر متکی داشت از وی دعوت کرد در گردهمایی ۸ کشور صنعتی جهان برای بررسی راه های ایجاد ثبات در افغانستان و پاکستان شرکت کند.

اگرچه ایران و امریکا پس از حملات یازده سپتامبر و حمله امریکا به افغانستان در نشست های مشترکی که از سوی سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع این کشور برگزار شد، همکاری هایی داشته‌اند اما این نخستین بار پس از روی کار آمدن باراک اوباما است که از ایران به طور رسمی خواسته می شود با حضور در نشست هشت کشور امریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، ژاپن، ایتالیا و کانادا درخصوص تامین امنیت در مرزهای افغانستان و پاکستان با آنها همکاری کند. اما این رویداد از آن جهت اهمیت پیدا می کند که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده شخصاً موضوع حضور ایران در نشست وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان را با رهبران ایتالیا به بحث گذاشته و از ایتالیا خواسته است از روابط خوب خود با ایران برای ترغیب تهران به حل برنامه اتمی خود و همچنین ایجاد ثبات در افغانستان بهره گیرد.

پلوسی که به تازگی از سفر افغانستان و ایتالیا بازگشته است به این موضوع اشاره کرده که ایتالیا می تواند برای ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در زمینه لزوم ایجاد ثبات بیشتر در افغانستان کمک کند و افزود؛ ایتالیا روابط تجاری گسترده یی با ایران دارد و ما فکر می کنیم مهم است که این کشور از موقعیت خود برای کمک به حل مسائلی که ما با تهران داریم استفاده کند.

در همین رابطه پنج روز پیش هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا نیز گفته بود ایران سهم مهمی در حل مسائل افغانستان دارد و تمایل خود را از همکاری با تهران در این رابطه عنوان کرد. به هر حال با اینکه ایران چندی پیش به درخواست فرانسه برای حضور در نشست پاریس که به منظور بررسی امنیت در افغانستان برگزار شد پاسخ مثبت نداد اما ظاهراً تهران از حضور در نشست گروه جی هشت استقبال کرده و قرار است در کنار این هشت کشور از جمله امریکا به درخواست همکاری آنها پاسخ مثبت دهد.

در همین راستا حسن قشقاوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت ما با دید مثبت در حال بررسی این دعوت هستیم. به گفته قشقاوی «فراتینی» در گفت وگوی تلفنی با منوچهر متکی این دعوت را به عمل آورد و از اهمیت و نقش موثر تهران در منطقه و به ویژه افغانستان سخن به میان آورده است. او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است و از هرگونه طرحی که بتواند کاهش افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و توسعه و عمران افغانستان را در پی داشته باشد همواره استقبال می کند.

حسن قشقاوی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکراتی در مورد استفاده امریکا از خاک ایران برای انتقال سلاح و نیرو به افغانستان قرار است صورت بگیرد یا خیر، گفت؛ هیچ مذاکره یی بین ایران و امریکا در این خصوص وجود نداشته است چرا که ما معتقدیم افغانستان راه حل نظامی ندارد و اگر بنا بود راه حل نظامی به نتیجه برسد تاکنون به نتیجه می رسید. قشقاوی تصریح کرد؛ ما از هر اقدامی جهانی در اجلاس های بین المللی برای استقرار صلح و امنیت در افغانستان استقبال می کنیم و پیشتاز بوده ایم.

دیگر اینکه از اظهارات «پلوسی» و «فراتینی» به نظر می رسد در این نشست احتمال به میان آمدن بحث هسته یی ایران وجود دارد چرا که به گفته وزیر خارجه ایتالیا شفافیت کامل درباره پرونده هسته یی ایران ضرورت دارد که به اعتقاد وی تاکنون این امر صورت نگرفته است.

گفتنی است بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران قسمتی از درخواست رئیس مجلس نمایندگان امریکا بوده که خواسته بود. ایتالیا از روابط خوب خود با تهران برای رسیدن به راه حلی در این زمینه بهره گیرد. فراتینی در عین حال تاکید کرد مشارکت ایران برای حل بحران افغانستان ضروری است.

«فرانکو فراتینی» در سخنانی در شهر بروکسل گفت؛ سهیم کردن ایران در ایجاد راه حل فراگیر درباره مساله افغانستان ضروری است. فراتینی افزود؛ «منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی به وی گفته است آنها در تهران پیشنهاد گفت وگو را ارزیابی می کنند.»

وی گفت؛ باید از خود سوال کنیم بدون (مشارکت) ایران چه نتایج سیاسی می توانیم به دست بیاوریم. فراتینی تاکید کرد؛ یک فرمانده ایتالیایی در هرات به من گفت ایجاد راه حلی بدون مشارکت ایران که مرزی ۸۰۰ کیلومتری با افغانستان دارد، دشوار است.

بر پایه این گزارش، وزیر امور خارجه ایتالیا افزود؛ اما این امر می تواند با برخی شروط یعنی بر اساس توافق درباره پرونده ها صورت گیرد. وی افزود؛ درک کرده ایم که راه حل در افغانستان و پاکستان باید فراگیر باشد و از این منظر، فعالیت تنها نمی تواند از طریق نظامی باشد زیرا ابزار نظامی یکی از وسایل به شمار می رود.بدین ترتیب واشنگتن با درخواست خود از مقامات ایتالیا قصد دارد این کشور را وارد مساله فعالیت های هسته یی ایران کند و به نوعی از همکاری این کشور اروپایی برای حل مسائل خود و تهران استفاده کند.