ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.02.2009, 0:13
اعراب رژیم اسلامی ایران را دشمن خود می‌دانند

یک نظرسنجی در تلویزیون الجزیره
۹۰ درصد اعراب، نظام سیاسی حاکم در ایران را دشمن می‌دانند


یک نظرسنجی از سوی تلویزیون الجزیره که از روز شنبه ۲۶ بهمن تا پنج شنبه اول اسفند ۱۳۸۷ ادامه داشت و در آن ۲۷۱۹۴ نفر شرکت کردند، نشان می‌دهد ملت‌های عربی به شدت از سیاست‌های نظام حاکم بر ایران ناراضی هستند و در پاسخ به این سؤال «..که به جای دشمنی با ایران بهتر است از دستاوردهای انقلاب آن استفاده کنیم» ۹۰ درصد آنها جواب منفی دادند. این پاسخ در حالی به دست می‌آید که بیشتر نظرسنجی‌های سابق الجزیره حاکی از حمایت اعراب از جنبش‌های اسلامی و از جمله حزب‌الله و حماس بود.

چنین چرخشی در افکار عمومی جهان عرب نسبت به ایران بیانگر این مسأله است که سیاست‌های حکومت ایران در خاورمیانه با نتایج معکوسی روبرو شده و عواملی چون دخالت در عراق، لبنان و فلسطین و حمایت از گروه‌های شیعه در اقصی نقاط مناطق عربی، این پندار را تقویت کرده که جمهوری اسلامی در جهت توسعه‌طلبی و ترویج نظام ولایت فقیه خود در کشورهای عربی گام برمی‌دارد.

علاوه بر این ادامه تنش بر سر پرونده هسته‌ای و زندگی در سایه خطرات ناشی از آن ، بسیاری از مردم منطقه را به این نتیجه رسانده است که نظام حاکم بر ایران در جهت صلح و ثبات منطقه پیش نمی‌رود و برای آنها یک تهدید دائمی به حساب می‌آید. همچنین سرکوب مردم اقلیم الاحواز (خوزستان) و تهی ساختن آنان از هرگونه حقوق اولیه خود اندک اندک بازتاب وسیع منطقه‌ای و بین‌المللی خود را می‌یابد. دولت احمدی نژاد طی سه سال گذشته براساس آمارهای رسمی بیش از ۸۰ میلیارد دلار نفت از منطقه خوزستان فروخته است در حالی که طبق آمارهای استانداری این منطقه نرخ بیکاری و اعتیاد به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسیده است.

در این میان سیاست‌های جنگی دولت ایران در لبنان و غزه و ادعاهای ارضی بر ضد پادشاهی بحرین نتایج منفی سنگینی برای حاکمان تهران داشته است.در این ارتباط حتی دوستان ایران چون گروه‌های اسلامی در مصر ،اردن ، کویت ، الجزایر و سودان بر ضد سیاست های تهران لب به اعتراض گشودند.بالا رفتن تعداد کشته‌ها در جنگ اخیر غزه ، این برداشت را در میان اعراب ایجاد کرده که روحانیون ایران برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود، با گوشت و خون کودکان فلسطینی و لبنانی تجارت می‌کنند.

همچنین افشای برخی از دیدارها و مذاکرات محرمانه مقامات ایرانی با امریکائی‌ها یک فرضیه قدیمی را زنده کرده است که اعتقاد داشت جمهوری اسلامی در ظاهر ضد امریکا است اما در باطن در جهت سیاست‌های امریکا گام برمی‌دارد. برخی از روزنامه‌های عرب در روزهای اخیر حتی از این فراتر رفته و ایران را متحد اسرائیل معرفی کردند که تمام سیاست‌های آن در طی سه دهه گذشته به نفع تقویت دولت تل آویو بوده است.صحت این گزارش‌ها هر مقدار که باشد موجب گشته که مردم جهان عرب بر دو روئی حاکمان تهران تأکید کنند و در نتیجه بیشتر آنها بر ضد ایران نظر بدهند.این موقعیت ضعیف ایران در رسانه های عربی موجب شده حتی افراد وابسته به ایران چون محمدصادق حسینی و انیس نقاش که طی سه دهه گذشته از پول بی‌زبان ملت ایران فربه شدند (برآورد می‌شود ثروت انیس نقاش –یک مهاجر لبنانی که در تهران زندگی می‌کند- فراتر از ۵۰ میلیون دلار است) حاضر نشدند در برنامه «رو در رو» تلویزیون الجزیره که نظرسنجی اخیر براساس آن به دست آمد، شرکت کنند و به جای آنها یک الجزایری مخالف بنام «زیدان خلیف» حاضر شد که صحبت‌های وی تکراری از شعارهای گذشته و تهی از استدلال‌های منطقی بود.

در سال‌های اخیر مهمترین شعار حکومت ایران و اساسی‌ترین توچیه آن برای ادامه سیاست‌های سرکوب داخلی، اینکه بر قلب‌های مردم منطقه سوار است. این نظرسنجی اخیر در الجزیره که به اعتقاد بسیاری موجب تغییر در سیاست کلان خود الجزیره خواهد شد، پاسخ روشنی به ادعاهای روحانیون حاکم بر ایران است که پول های مردم ایران را بی جهت در اینجا صرف نکنید، کسی طرفدار شما نیست! و مردم منطقه نیز همانند مردم ایران فکر می‌کنند.

اگر نظام ولایت فقیه نتواند از مردم ایران مشروعیت بگیرد و بر رأی تک تک شهروندان ایرانی استوار شود، نخواهد توانست این مشروعیت را از مردم منطقه بگیرد حتی اگر بهترین ابزارهای تبلیغ و تطمیع را به کار گیرد و نظرسنجی الجزیره یکی از مصادیق بارز آن است.