ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.02.2009, 9:21
زندگی چهار دانشجو در خطر است

دانشجویان بازداشتی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند

3 اسفند 1387- کمپین بین المللی حقوق بشر امروز اعلام کرد که زندگی چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر؛ مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور و کورش دانشیار که در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود در اعتصاب غذا بسر می برند در خطر است و باید فورا و بدون هیچ قیدو شرطی آزاد شوند.

چهار دانشجوی امیرکبیر از جمله 20 نفری هستند که در روز 17 بهمن ماه 1387 در مراسم بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان؛ اولین نخست وزیر ایران پس از انقلاب، بازداشت شدند. مراسم سالگرد مهندس بازرگان توسط خانواده ایشان و نهضت آزادی؛ حزب سیاسی ای که مهندس بازرگان از موسسین آن بوده است، رسما و بطور عمومی اعلام شده بود. دو هفته قبل از اعلام مجدد مراسم، نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم قبلی جلوگیری کرده بودند. اما بعد از مذاکراتی که با نمایندگان مجلس و سایر مقامات انجام شد، بطور شفاهی به سازماندهندگان مراسم اجازه برگزاری داده شد.

به گفته ابراهیم یزدی و مهندس عزت الله سحابی؛ سیاستمداران شناخته شده و از همکاران مهندس بازرگان، که مردم را رسما و بطور عمومی به مراسم دعوت کرده بودند، در 14 سال گذشته هرگز در برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان موانع رسمی موجود نبوده است. با این که برگزرای سالگرد طبق قانون اساسی نیازی به مجوز ندارد، برگزار کنندگان این مراسم طی نامه ای رسمی به استانداری و فرمانداری تهران و پلیس منطقه آنها را از این مراسم مطلع کردند و هرگز پاسخی مبنی بر منع برگزاری مراسم دریافت نکردند. با این وجود در وز 17 بهمن از ورود میهمانان به مراسم توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جلوگیری می شد و حدود 20 نفر بطور خشونت باری دستگیر شدند که 4 دانشجوی امیرکبیر از جمله آنها هستند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد این بازداشتها گفت: "ما از مقامات قضایی می خواهیم که در مورد این بازداشتها و دستگیریهای غیر قانونی تحقیق و تفحص کنند و بازداشت شدگان را فورا آزاد کنند."

فعالان دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند که این دانشجویان در سلولهای انفرادی در بند 240 زندان اوین نگهداری می شوند که این بند تحت مدیریت سازمان زندانهاست. اما از انجا که این افراد در اعتصاب غذا بسر می برند آنها را تهدید کرده اند که به بند 209 که در اختیار وزارت اطلاعات است منتقل خواهند کرد. خانواده این دانشجویان به مدت 5 روز از محل نگهداری این دانشجویان اطلاعی نداشتند تا اینکه در روز پنجم توسط شعبه دو دادگاه انقلاب اسلامی در تهران به انها اطلاع داده شد که آنها در بازداشت بسر می برند. به گفته منابع موثق به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، زمانی که این افراد بازداشت شدند آنها را به "تمرد از دستور پلیس" متهم کردند که این اتهام بعدا به "اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در مراسم غیر قانونی" تبدیل شد.

چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و سه نفر دیگر از افرادی که اسامی آنها منتشر نشده است، در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود دست به اعتصاب غذا زدند. وضعیت سلامتی این افراد طبق گزارشها بسیار وخیم است و گزارش شده است که مجید توکلی در حالیکه چند بار بیهوش بوده است به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

هادی قائمی در مورد وضعیت این افراد بازداشتی اعلام کرد که "مقامات در ایران الزام قطعی دارند که امنیت جانی و سلامتی افراد بازداشتی را تضمین کنند. آنها باید همه افرادی را که خودسرانه بازداشت کرده اند فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند".

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضایئه خواست تا هم کسانی را که دستور این بازداشت ها را دادند و هم کسانی که این بازداشتهای خودسرانه را انجام داده اند، به محاکمه بکشند، چرا که این بازداشتها نقض آشکار قوانین ملی و حقوق بشر بین المللی است.