ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.02.2009, 9:44
ایران غنى‌سازى اورانيوم را كند کرده است

رادیو فردا: محمد البرادعى، مديركل آژانس بين المللى انرژى اتمى در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: ايران غنى سازى را متوقف نكرده و با بازرسان آژانس همكارى نمى كند.

آقاى برادعى در اين گزارش كه در اختيار اعضاى شوراى حكام قرار گرفته است، مى گويد: بر خلاف تصميم شوراى امنيت (سازمان ملل) ايران فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف نكرده است.

با این حال وی در گزارش خود گفته است: ايران به طور قابل ملاحظه اى توسعه برنامه مناقشه برانگيز غنى سازى اورانيوم را كند كرده است.

این مقام آژانس دلیلی برای آهسته شدن این روند ارائه نکرده است ولی آقای برادعی اوایل هفته جاری گفته بود که علت این مسئله، «سیاسی» است و ایران منتظر است تا نشانه های مصالحه جویانه ای از دولت جدید آمریکا دریافت کند.

مدیر کل آژانس افزوده است: ايران تعداد سانتريفوژهاى فرآورى اورانيوم را ۱۳۶ دستگاه افزايش داده است كه رقم ناچيزى به حساب مى آيد.

اين گزارش مى افزايد: آژانس قادر نشده است كه در جريان تحقيقات خود پيرامون اينكه آيا برنامه اتمى ايران جنبه نظامى دارد یا نه، «پيشرفت واقعى» داشته باشد.

بر اساس گزارش آژانس، «ایران به بازرسان آژانس اجازه نداده است که در ماه ژانویه از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کنند و گنبدی بر فراز آن ساخته است که مانع عکسبرداری ماهواره ای از این تاسیسات می شود.»

مدير كل آژانس مى افزايد: «متاسفانه، در نتيجه فقدان همكارى ايران در ارتباط با مسائل باقى مانده پيرامون نگرانى از جنبه هاى احتمالى نظامى برنامه اتمى ايران، آژانس قادر نشده كه در باره اين مسائل پيشرفت واقعى داشته باشد.»

آژانس بين المللى انرژى اتمى كه خواستار افشاى تمام جزئيات برنامه اتمى ايران است پيشتر اعلام كرده بود: به برخى از اسناد دست يافته است كه نشان مى دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمينه استفاده از سانتريفوژهاى پيشرفته براى غنى سازى سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روى موشك براى سوار كردن كلاهك هسته اى، انجام داده است.

ايران اين اسناد را «جعلى و ساختگى» خوانده است و اعلام كرده كه اقدامات لازم در ارتباط با موضوع مطالعات ادعايى را انجام داده است و نيازى به همكارى بيشتر در اين زمينه نمى بيند.

كشورهاى غربى ايران را متهم مى كند كه در چارچوب فعاليت هسته اى خود به دنبال توليد و ساخت سلاح اتمى است ولى تهران اين ادعا را رد مى كند و هدف از اين برنامه را توليد برق مى داند.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران و بويژه محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى، بارها اعلام كرده اند كه از نظر آنها پرونده اتمى ايران بسته شده است و آژانس نيز صلح آميز بودن اين برنامه را تاييد كرده است.

شوراى امنيت به دليل امتناع ايران از تعليق فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم تا كنون سه دور تحريم هاى تسليحاتى و مالى بر شركت ها و افراد نظامى درگير در برنامه هسته اى ايران وضع كرده است.

رگه هاى اورانيوم در تاسيسات سوريه

گزارش روز چهارشنبه مديركل آژانس بين المللى انرژى اتمى هشت صفحه است كه سه صفحه آن به بازرسى از تاسيسات بمباران شده سوريه در سال ۲۰۰۷ اختصاص دارد.

مدير كل آژانس مى گويد: نمونه هاى برداشت شده از تاسيساتى كه ظن آن مى رود راكتور مخفى اتمى بوده است حاوى رگه هاى اورانيوم غنى شده است.

آقاى برادعى مى افزايد: سوريه به رغم درخواست هاى مكرر، به بازرسان آژانس اجازه نمى دهد كه بازديد از اين راكتور را ادامه دهند.

اين راكتور كه الكباب نام دارد در سال ۲۰۰۷ از سوى اسرائيل مورد حمله هوايى قرار گرفت و ويران شد.

رسانه هاى بين المللى در آن زمان اين احتمال را مطرح كردند كه سوريه با كمك كارشناسان كره شمالى در این راکتور فعاليت هاى اتمى - نظامىداشته است.


متن کامل گزارش البرادعی درباره ایران

خبرگزاری مهر

متن کامل گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران که عصر پنجشنبه در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت به این شرح است :

1- مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 19 نوامبر 2008 ، درباره اجرای توافقنامه پادمان های ان پی تی و مفاد مرتبط در قطعنامه های 1737(2006) ، 1747(2007) ، 1803(2008) و 1835(2008) شورای امنیت سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران به شورای حکام گزارش داد. این گزارش ، شامل تحولات پس از این تاریخ است .

الف) فعالیت های کنونی مرتبط با غنی سازی

2- ایران پس از گزارش پیشین مدیر کل آژانس به تزریق "UF6 " به بخش متشکل از 3هزار دستگاه سانتریفیوژ "IR1" (واحد E24 ) ، واحد متشکل از 6 آبشار "E26 " و کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) ادامه داده است .

9 آبشار دیگری که در واحد "E26" نصب شد ، در خلاء کار می کند.

عملیات نصب سه آبشار باقی مانده در این واحد ادامه دارد.

عملیات نصب واحدهای "E25"، "E27" و "E28 " شامل نصب لوله ها و کابل ها است که ادامه دارد.

3- ارزیابی آژانس درباره نتایج راستی آزمایی فیزیکی سیاهه (PIV ) صورت گرفته در تاریخ 24 تا 26 نوامبر 2008 در "FEP" تکمیل و نهایی شده و نتیجه این ارزیابی این است که سیاهه فیزیکی همانگونه که ایران اعلام کرده ، مطابق با نتایج "PIV " و در چارچوب شک و تردیدهای اندازه گیری است که به طور طبیعی در رابطه با تاسیسات غنی سازی با ظرفیت مشابه مطرح است .

آژانس تایید می کند که از فوریه 2007 تا 17 نوامبر 2008، 9956کیلوگرم "UF6 " به آبشارها تزریق شده است و در مجموع ، 939 کیلوگرم "UF6 " با غنای پایین تولید شده است. این نتایج همچنین نشان می دهد سطح غنای این "UF6" با غنای پایینی که آژانس تولید آن را تایید کرده است، اورانیوم 235 با غنای 3.49 درصد بود. طبق برآورد ایران، این کشور بین 18 نوامبر 2008 و 31 ژانویه 2009، 171 کیلوگرم دیگر "UF6" با غنای پایین تولید کرد. مواد هسته ای در "FEP " (از جمله سوخت ، تولید و عوامل آن) و نیز همه آبشارهای نصب شده همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارند.

4- آژانس در 29 سپتامبر 2008 در تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت (PFEP) ، یک "PIV" انجام داد که نتایج آن تایید می کند که سیاهه فیزیکی همانگونه که ایران اعلام کرد، مطابق و در چارچوب شک و تردیدهای اندازه گیری است که در ارتباط با چنین تاسیساتی مطرح و موجود است .

ایران بین 29 اکتبر2008 و 15 ژانویه 2009 ، درمجموع تقریبا 50 کیلوگرم "UF6" به آبشار 20 سانتریفیوژی "IR1 " ، آبشار 10 سانتریفیوژی "IR2 " و تک سانتریفیوژهای "IR1 " ، "IR2" و "IR3 " تزریق کرد.

مواد هسته ای موجود در "PFEP" و نیز محل نصب آبشارها همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارد. ایران ، به منظور انجام تحقیق و توسعه ، چند کیلوگرم از "UF6" با غنای پایین تولید شده در "PFEP" را به آزمایشگاه های چند منظوره "جابر بن حیان" در مرکز تحقیقات هسته ای تهران منتقل کرده است.

5- نتایج بررسی نمونه های زیست محیطی برداشته شده در "FEP " و "PFEP" تا این تاریخ نشان می دهد که این تاسیسات در همان راستا که اعلام شده ، فعالیت می کنند (یعنی اورانیوم -235 کمتر از 5 درصد غنی شده). از مارس 2007 ، 21 بازرسی اعلام نشده از "FEP " صورت گرفت .

6- ایران در 12 ژانویه 2009، پرسش نامه های طراحی اطلاعات (DIQ) به روز شده در مورد "FEP" و "PFEP" را ارایه کرد. ایران از طریق این " DIQ"ها درباره "FEP" به آژانس اطلاع داد که تصمیم دارد اتاقی را برای آزمایش عملکرد دستگاه های تک سانتریفیوژی اضافه کند. تغییر دیگری در زمینه ظرفیت این تاسیسات یا برنامه های کاری آنها ایجاد نشد.

ب) فعالیت های بازفرآوری

7- آژانس به نظارت بر استفاده و ساخت سلول های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات تولید مولیبدوم ، ید و رادیو ایزوتوپ زنون (MIX) ادامه داده است و هیچ نشانه ای از بازفرآوری در دست اقدام در فعالیت های مربوط به این تاسیسات وجود ندارد.

هرچند ایران اعلام کرده است هیچ بازفرآوری در فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه در این کشور صورت نگرفته است اما با توجه به در دسترس نبودن سنجش های پروتکل الحاقی ، آژانس چنین امری را تنها می تواند در رابطه با این دو تاسیسات تایید کند.

پ) پروژه های مرتبط با راکتور آب سنگین اراک

8- آخرین بازدید آژانس از راکتور آب سنگین ایران (IR40 ) به اوت 2008 برمی گردد (GOV/2008/59, Para 9).

آژانس در تاریخ 21 ژانویه 2009 باردیگر خواستار انجام "DIV" در "IR40 " شد. ایران در نامه مورخ 26 ژانویه 2009 با اشاره به ارتباطات قبلی در رابطه با تسلیم اطلاعات طراحی ، به آژانس اطلاع داد که اجازه انجام "DIV" نمی دهد.

آژانس در پاسخ ، در نامه مورخ 29 ژانویه 2009، باردیگر درخواست خود را برای انجام "DIV" تکرار کرد. ایران در پاسخ این نامه ، در نامه ای به تاریخ 7 فوریه باردیگر نظرش را تکرار کرد و گفت که با توجه به اینکه "IR40" در وضعیتی نیست که مواد هسته ای دریافت کند و هیچ "DIQ" هم درخواست نشده ، تقاضا برای ورود به این تاسیسات برای انجام "DIV" ، موجه نیست . ایران درخواست کرد که تا زمانی که تصمیم اعلام شده این کشور در نامه مورخ 29 مارس 2007 معتبر است ، انجام هیچ "DIV" برای "IR40" برنامه ریزی نشود.

9- امتناع ایران از دادن اجازه دسترسی آژانس به " IR40 " می تواند تاثیر نامطلوبی بر توانایی آژانس در زمینه اجرای پادمان های موثر در این تاسیسات داشته باشد و ارایه گزارش بیشتری را که شورای امنیت درباره ساخت این راکتور خواسته ، دشوار کرده است. علاوه بر مرحله سقف زنی که در سایر بخش های این سایت به اتمام رسیده است ، کار ساخت ساختار گنبدی شکل محافظ ساختمان راکتور نیز تکمیل شده است و همانگونه که در تصاویر گرفته شده در تاریخ 30دسامبر 2008 مشاهده می شود، این ساختار گنبدی شکل تداوم استفاده از تصاویر ماهواره ای را برای نظارت بر ساخت و سازهای بیشتر در داخل ساختمان این راکتور یا دیگر ساختمان ها را ناممکن ساخته است .

10 - آژانس در تاریخ 7 فوریه 2009 (19 بهمن 87) از کارخانه سوخت هسته ای بازرسی کرد که در آن زمان یادآوری شد که خط فرآوری برای تولید قرص های اورانیوم طبیعی برای سوخت رآکتور آب سنگین تکمیل شده و میله های سوخت در حال تولید هستند.

11 - آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره ای، به نظارت بر وضعیت نیروگاه تولید آب سنگین ادامه داده است . به نظر می رسد که این نیروگاه در وضعیت عملیاتی باشد.

د ) سایر مسائل اجرایی

د . 1 - تبدیل اورانیوم

12 - تا تاریخ 9 فوریه 2009 (21 بهمن 87 ) ، در حدود 42 تن اورانیوم در شکل "هگزا فلوراید اورانیوم" (UF6) در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) از 8 مارس 2008 تولید شده بود. این تاریخ زمان انجام آخرین "راستی آزمایی فیزیکی سیاهه" (PIV) توسط آژانس در تاسیسات تبدیل اورانیوم بود. با این حساب میزان کل اورانیوم به شکل هگزافلوراید اورانیوم تولید شده در تاسیسات تبدیل اورانیوم از مارس 2004 ، به 357 تن رسید که مقداری از آن به کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) و کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت (PFEP) منتقل شد و تمام آن همچنان تحت قید و نظارت آژانس است.

د. 2 - اطلاعات طراحی

13 - همانطور که در گذشته به شورای حکام گزارش شده است، آژانس هنوز اطلاعات اولیه طراحی را دریافت نکرده است. آژانس این اطلاعات را در دسامبر 2007 درمورد نیروگاه هسته ای که قرار است در دارخوین ساخته شود، درخواست کرده بود. (GOV/2008/38) .

د . 3 - سایر مسائل

14 - یک مورد راستی آزمایی فیزیکی سیاهه در روزهای 13 و 14 دسامبر 2008 (23 و 24 آذر 87) در نیروگاه هسته ای بوشهر انجام شد. سوختهای وارد شده از فدراسیون روسیه برای استفاده در نیروگاه هسته ای بوشهر همچنان تحت لاک و مهر آژانس هستند. ایران به آژانس اطلاع داده است که وارد کردن سوخت به درون رآکتور قرار است طبق برنامه در سه ماهه دوم سال 2009 انجام شود.

ه ) ابعاد نظامی احتمالی

15 - همانطور که در گزارشهای پیشین مدیر کل به شورای حکام (تازه ترین مورد آن GOV/2008/59) شرح داده شده است، همچنان تعدادی مسائل باقی مانده وجود دارد که موجب نگرانی هایی می شوند و لازم است که این مسائل روشن و مشخص شوند تا از این طریق بحث وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران از بین رود. همچنانکه در گزارشهای مزبور ذکر شده است، برای اینکه آژانس قادر باشد به این نگرانی ها بپردازد و در تلاشهای خود برای اطمینان دادن از نبود فعالیتها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران به پیشرفتی نائل شود، لازم است که ایران نیز - در کنار دیگر اقدامات - اطلاعات و دسترسی های مورد درخواست آژانس را فراهم سازد.

16- آژانس در نامه ای به ایران درتاریخ 2 فوریه 2008 (13 بهمن 86) باردیگر بر درخواست خود برای دیدار با مقامات ایرانی در تهران دراولین فرصت ممکن، تاکید کرد. هدف ازاین درخواست، پیشرفت در زمینه حل و فصل مسائلی بود که همچنان لاینحل باقی مانده اند.

17 - آژانس هنوز پاسخ مثبتی از ایران در ارتباط با درخواستهای خود دریافت نکرده و از این رو به اطلاعات، اسناد ، اماکن یا افراد مرتبط دسترسی نداشته است.

و ) خلاصه

18 - آژانس قادر بوده است که به راستی آزمایی انحراف نداشتن مواد هسته ای اعلام شده در ایران ادامه دهد. با این حال ایران متن اصلاح شده "بخش عمومی هماهنگی های متمم، کد 1 . 3 " درمورد تهیه زودهنگام اطلاعات طراحی را اجرا نکرده است و همچنان به آژانس اجازه اجرای راستی آزمایی اطلاعات طراحی در IR-40 را نداده است.

19 - ایران به رغم درخواست شورای حکام و شورای امنیت، پروتکل الحاقی را اجرا نکرده است و این درحالی است که اجرای این پروتکل پیش نیازی است که آژانس بتواند اطمینان معتبری بدهد مبنی بر اینکه فعالیتها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. ایران همچنین با درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به اماکن دیگر مرتبط - به عنوان اقدامی اعتمادساز - موافقت نکرده است. این اماکن از جمله با تولید سانتریفیوژها، تحقیقات و توسعه درمورد غنی سازی اورانیوم واستخراج و ذوب اورانیوم مرتبط هستند و این امر همچنین مورد درخواست شورای امنیت نیز هست.

20 - متاسفانه به دلیل تداوم عدم همکاری ایران در ارتباط با مسائل لاینحل باقی مانده که موجب نگرانی هایی در مورد ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران هستند، آژانس به هیچگونه پیشرفت واقعی درباره این مسائل دست نیافته است. چنانکه در گزارشهای پیشین مدیر کل آژانس آمده است، برای اینکه آژانس به چنین پیشرفتی دست یابد، لازم است که ایران اطلاعات واقعی و دسترسی به اسناد ، اماکن و افراد مرتبط - در ارتباط با همه مسائل لاینحل باقی مانده - فراهم کند.

به طور مشخص در ارتباط با مطالعات ادعایی، گام مهم اول این است که ایران مشخص کند اطلاعات گنجانده شده در اسنادی که به این کشور نشان داده شده و فرصت مطالعه آن نیز به این کشور داده شده است، تا چه میزان واقعا درست هستند و در کجا - از نظر این کشور - ممکن است مورد تعدیل قرار گرفته و یا مرتبط با اهدف غیرهسته ای باشند.

21 - تا زمانی که ایران اقدامات اعتمادساز گفته شده را انجام ندهد و پروتکل الحاقی را اجرا نکند، آژانس در موقعیتی نخواهد بود که اطمینان معتبری بدهد مبنی بر اینکه فعالیتها و مواد هسته ای اعلام نشده در این کشور وجود ندارد.

مدیر کل همچنان از ایران خواهد خواست که تمام اقدامات مورد نیاز را برای جلب اعتماد به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور در سریعترین زمان ممکن انجام دهد.

مدیر کل همچنین از کشورهای عضو که چنان اسنادی را در اختیار آژانس قرار داده اند، می خواهد که موافقت کنند که آژانس کپی هایی از این اسناد را در اختیار ایران قرار دهد.

22 - ایران به رغم تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل ، فعالیتهای مرتبط با غنی سازی یا کار بر روی پروژه های مرتبط با آب سنگین - از جمله احداث رآکتور تحقیقاتی آب سنگین (IR-40) و تولید سوخت برای آن رآکتور را به تعلیق درنیاورده است.

23 - مدیر کل همچنان به شکل مقتضی به گزارش در این زمینه ادامه خواهد داد.